Knihkupec Žéňa má malý krám v brněnské pasáži Alfa, obložený knihami a fotkami slavných osobností, které jeho krám navštívili. Vyčkává dnem i nocí oběť, která se zatoulá kolem. A pak nepomůžou prosby ani modlitby.

Byli jsme spolu v Medžugorie, na Turzovce, ve Vysokých Tatrách, na Jadranu a na otočku v Ružomberku, naštěstí zůstalo jen u plánu a s panem Ženíškem, kterému familiérně a trošku přidrzle říkáme Žéňa, se nikam nejelo. S ním cestovat je vůbec ta nejhorší věc, jaká člověka může potkat, říká režisér Pitínský, který toho s ním už skutečně obrazil hodně, od nejrůznějších domů, které měl spolujezdec chuť koupit až po léčivé prameny, kde si pan Ženíšek dopřává obklady na občas bolavé klouby. Potíž je v tom, že knihkupec Michal Ženíšek někdy, z ničeho nic, zastaví u krajnice a začne se rýpat v motoru, anebo hledat deštník. Podle Pitínského obojí trvá nekonečně dlouho, což divadelníka pověstného praktickým přístupem ke světu, dobrými organizačním schopnostmi a vytimovaným životem na vteřinu, musí pochopitelně, alespoň uvnitř, dusit. Ale zase, kdo jiný by ho vzal do vozu, časy kdy s ním Pluháček zvládal úsek z Brna do Prahy pod dvě hodiny, je nenávratně pryč, Reiner na to nemá čas.

Michal Ženíšek má knihkupectví v brněnské pasáži Alfa, obložený knihami a fotkami slavných osobností, které jeho krám navštívili, vyčkává dnem i nocí oběť, která se zatoulá kolem. A pak nepomůžou prosby ani modlitby, Žéňa vyloví ze šuplete plného paragonů, vánočního balícího papíru a utržených vstupenek z vídeňské opery, lísteček, na kterém je uvedená objednávka vašich knih. Nic jsem si neobjednal, pane Ženíšku, proboha, to mi musíte, protentokrát, věřit. Kdepak, stačí jen kniha, na kterou zákazník kdy pomyslel či se mu o ní v noci zdálo a už jí má nachystanou v banánové bedně stálých klientů, zabalenou v igelitce s Renčínovou kresbou a namarkovanou s desetiprocentní slevou pro věrné zákazníky. Bankovní karty se neberou, ale peníze nejsou problém, knihy se prodávají na dluh, hlavně ať se kola byznysu pořádně otáčejí. Herečka Naďa Kovářová, kvůli němu přestala hrát v Hadivadle, protože i když neustále mění byty, nemá kam dávat knihy a ve sběru to nechtějí ani jako dar, takže se raději pasáži Alfa, kde Ženíšek a Hanácké divadlo sídlí, vyhýbá obloukem.

×