Touha vidět oběšence
Ondřej SlačálekV posledním čísle týdeníku Respekt vyšel velký profilový článek o Gustávu Husákovi s dvojsmyslným titulkem Prezident, který měl viset. Vypovídá to mnohé o prestižním českém týdeníku i o schopnosti jeho redaktorů chápat minulost.
Na obálce posledního čísla Respektu čteme na adresu Gustáva Husáka palcový titulek: Prezident, který měl viset. Co o sobě říká tímto sloganem týdeník, který se ve svém redakčním rukopisu snaží spojovat přímočarost s nadsázkou?
Působí to, jako kdyby se Respekt rozhodl konkurovat Reflexu. Nemůže či nechce si ovšem dovolit stejnou míru sprostoty vůči živým, a proto obrací o to větší agresi vůči mrtvým. Skandalizující, černobílé vidění se rozhodl obrátit k minulosti, emotivně mobilizovat nás nemají, jako v případě Reflexu, „muslimská hrozba“ či feministické, ekologické a jiné levičácké nebezpečí. Emočně angažovat a řešit otázky života a smrti máme u příležitosti výročí.
Odepřeli nám krev
Samozřejmě, slova o věšení lze brát jako nadsázku či dvojsmysl (Husák „měl viset“ i v tom smyslu, že se stal obětí politického procesu v padesátých letech). Jenže komentář Marka Švehly, končící výrokem, že si Husák „nezasloužil tu klidnou smrt v ústraní, jaká ho potkala v listopadu 1991“ dovysvětluje titulek až příliš jasně. Ani komentář, ani životopisný profil Petra Třešňáka nedávají prostor pro jiné vysvětlení, než je to, které se nabízí: Husák si podle nich zasloužil popravu. Respekt tím začal připomínat týdeník Republika neblahé paměti. I tam se ostatně nejmrazivější výroky kamuflovaly jako nadsázka či dvojsmysl — vzpomeňme na humoristickou rubriku poslance Krejsy. Něco se řeklo, zároveň jako by neřeklo, ale už to bylo venku…
Jakkoli to autoři nikde nerozvádějí, jejich heslo je možná dosud nejjasnějším a nejmrazivějším překladem hesel vyrovnání s minulostí či nedokončené revoluce do konkrétního jazyka. Žádné zdržovačky s pravdou a láskou, tady se to říká natvrdo: chtěli jsme vidět krev — anebo aspoň předsmrtné křeče, tělo zmítající se v oprátce. Naší frustraci bylo upřeno kompenzační násilí. Nebylo nám dovoleno zabít nenáviděného otce, jehož patriarchální figura s tvrdými rysy na nás shlížela z každé školní třídy, z každého úřadu. Nechali jsme jej zemřít přirozenou smrtí, naše strázně s jeho autoritou nebyly vykoupeny jeho utrpením. I proto budeme nejspíše navždy agresivními neurotiky, odepřenou popravu budeme kompenzovat agresí ke všemu, co bychom mohli vnímat jako nepřátelské.
Vláda našinců
Patrně nejčastější figurou antikomunistů je symetrizace nacismu a komunismu. Ta pro ně má lokalizační funkci — přiřazuje komunismus na správné dějinné místo, bok po boku odsouzené a nepřijatelné ideologie nacistů. V komentáři Marka Švehly má tato symetrizace nezastupitelné místo — a zároveň až groteskní rozměry. Normalizační Husák je pro autora článku „vůdcem kolaborantského režimu, jakýmsi druhým protektorem vyslaným tentokrát nikoli z Berlína, ale z Moskvy“.
Moskva nebo Berlín, nacistický protektorát nebo normalizace, statisíce mrtvých a režim teroru či režim mnohem omezenějšího útlaku, který zavraždil několik jednotlivců — vše je jedno, vše se slije v obrazu neomezeného Zla. Zatímco některé zločiny stalinismu či maoismu srovnání s nacistickými zločiny snesou (což nijak neospravedlňuje paušální srovnávání nacismu a „komunismu“), srovnání nacistického protektorátu a husákovské normalizace je ve svém důsledku tak neuvěřitelnou bagatelizací prvního z nich, že nad tím zůstává až rozum stát. Zapomněl snad autor na genocidu českých Židů a Romů, na masakr Lidic a hromadné popravy odpůrců?
Stálo by jen za poznámku na okraj, že autor článku nepochopil význam slova protektor, jímž šermuje. Protektory za druhé světové války byli říšští Němci, vyslaní k dohledu nad „vůdci kolaborantského režimu“, nikoli tito „vůdci“. Možná jde jen o drobné historické opomenutí, které by znamenalo pouze to, že redaktoři Respektu nevědí, co mluví (což je mezi českými novináři situace natolik běžné, že nedává smysl se nad ní pozastavovat). Možná ale, že toto opomenutí bylo symptomatické — Husák je v textech vnímán jako „cizí“ i v tom smyslu, že se připomíná jeho snaha připojit za druhé světové války Slovensko k SSSR a normalizační režim se absurdně vydává za „realizaci“ tohoto jeho snu“.
Tímto odkazem k „cizosti“ Husáka text navazuje na autory nediskutovanou, ale velmi podstatnou součást české „paměti Husáka“: Husák jako první (a poslední) Slovák, který se stal československým prezidentem, Husák jako „cizák“, který vládl „našincům“, Husák podezřelý z jakési „dvojí loajality“, pojmenované posléze lakonicky slovem „penězovod“. Husák je v tomto smyslu objektem české xenofobie, neschopnosti skutečně sdílet stát s někým jiným (aktuálně s Romy). V tomto smyslu by možná bylo zajímavé prozkoumat podobnosti a rozdíly mezi vnímáním Husáka a vnímáním Františka Josefa I. Zdá se, že zde přístup k normalizačnímu prezidentovi nasedal na dopředu známé stereotypy.
Velikost politika
Husák nezůstal cizí pro všechny; například Jan Stern věnoval jeho památce jednu ze svých knih. V jiném svém díle, Mystice Západu, poskytl Stern zajímavý klíč, jak Husákovi rozumět: označil nástup normalizace za „racionální zločin“, za záchranu před horšími pohromami. Nepopsal Stern náhodou tímto pojmem opravdovou politickou práci? „Já národ z téhle katastrofy vysvobodím, i kdyby mi za to měl naplivat do obličeje,“ cituje Respekt Husáka sledujícího vpád sovětských tanků. Nejsou toto slova hodná velkého politika, slova, která manifestují etiku zodpovědnosti?
Místem pro tázání by byl právě terén vytvořený otázkou „záchrany před katastrofou“: Skutečně nemohla normalizace vypadat ještě mnohem hůře? Skutečně bylo tak nemyslitelné, zejména z dobové perspektivy, mnohem horší podání politických procesů, než k jakému za Husáka došlo? A naopak — mohl skutečně Husák pod dozorem z Moskvy a tlakem domácích konzervativců zachránit více? Respekt si ovšem otázky neklade — normalizace byla prostě čiré zlo. Namísto přemýšlení o konkrétní povaze režimu a možnostech jeho aktéra Petr Třešňák ve svém článku moralizuje a psychologizuje — a to ještě velmi zvláštním způsobem. Hlavní, opakovanou výtkou vůči Husákovi se stane tvrzení, že nepomohl svým přátelům a bývalým spojencům. Jako kdyby pomáhat z titulu funkce přátelům či lidem, kteří se o mně zasloužili, představovalo normu. Ptejme se po povaze té normy — není náhodou přesně toto morální zdroj tolik kritizovaného klientelismu a korupce?
Autorův přístup při sledování této normy je navíc lehce bizarní: „Pro celý Husákův život je charakteristická lhostejnost k těm, kdo mu předtím pomohli… Byl to farář, kdo Husákova otce kdysi přesvědčil, ať dá nadaného syna na studia, Husákem řízená Státní bezpečnost ale už v roce 1945 bez milosti pronásleduje a zatýká kněze.“ Všimněme si, článek neargumentuje, že represálie kněží v dané době byly neoprávněné či tvrdé. Argumentuje, že Husák měl cítit vděk vůči kněžím, neboť mu jeden kdysi pomohl — a že právě to mělo ovlivnit jeho rozhodování v době, kdy se Slovensko očišťovalo od dědictví režimu, který nikoli náhodou vstoupil do dějin po přezdívkou „farská republika“. Neměl stíhat opory klerofašistického státu (a být kritizován, pokud toho zneužil k represím vůči nevinným kněžím), měl si vzpomenout, kdo mu kdysi pomohl. Já na bráchu…
Husák je líčen jako chladný, neosobní — ale nemají právě takoví být představitelé neosobních institucí? Ty zde přece nejsou od pomáhání kamarádům. Možná i proto, že tuto jánabráchistickou představu svým životem Husák tak důsledně neguje, cítí naši dnešní novináři takovou potřebu na něj dvacet let po jeho smrti naplivat a demonstrovat u příležitostí jeho výročí svou potlačenou agresivitu. Snad by měli být s takovým odstupem i oni schopni něčeho víc.
Ano, odhlédneme-li od toho, že to řekl zrovna Gustav Husák….. Nevím, mám, ale pocit, že touto provokativní otázkou tu pan Slačálek vyťal políček všem osmašedesátníkům, kterým „husákův režim“ za normalizace dost znepříjemňoval život. Jistě že to mohlo být horší (nepadaly rozsudky smrti), ale že by šlo o nějaké „vysvobození z katastrofy“ či „manifestaci etiky zodpovědnosti“, to je přece jen silné kafe. A není to zrovna dobrá argumentace proti antikomunistickému zplošťování osobnosti Husáka a proti „symetrizaci nacismu a komunismu“. Husák nečelil nějakému urputnému tlaku Moskvy na velké procesy (které snad údajně požadoval Bilak), a ke kterým by možná sáhla tzv. „dělnicko-rolnická vláda“. Husák velmi rychle přesvědčil Sověty (a zdá se, že to nebylo tak nesnadné), že u nás znovu legitimizuje sovětský typ komunismu, aniž by ty velké procesy musely být. „Aby to bylo horší“, to si nemohla dovolit nová komunistická moc u nás, ani v Moskvě i z mezinárodního hlediska.
Pokud myslel Respekt, kde působím, tak mám trochu obavy o zrak pana Slačálka. Tím to ale nebude. Zřejmě jde o nekonečnou touhu odhalovat ten zločinný tisk, který pořád chce někomu ubližovat. A nejlépe levici.
Možná by stálo za úvahu, proč by týdeník, který je proti trestu smrti, psal, že má někdo viset. Ano, GH byla tragická postava našich dějin a má na svědomí hrůzné činy. Zřejmě měl i stanout před soudem, ale o věšení není vůbec řeč.
Ještě více mě ale zaujala logika, že bychom měli Husákovi vlastně poděkovat za to, že nás jen znormalizoval, protože mohl přijít někdo horší. Ještě poděkujme Stalinovi, protože i místo něj tu mohl být ještě někdo horší.
Pan Slačálek je zajímavý autor, ale tady jasně dokládá, kam člověka zavede zaslepený ideologický boj. Touha vymezit se proti nepříteli (v jeho očích), jej dovede k závěrům, které podle mě původně nezastával.
Možná, kdyby jste měl dost peněz a mohl si vydávat sám své noviny, jejich úroveň i zaměření by byly lepší.
K vaší kritice O.Slačálka ještě toto. Dopředu se omlouvám, protože si nejsem jistý, ale mám dojem, že zrovna v Respektu jsem kdysi četl článek o E.Háchovi, kde byla jeho obhajoba ve smyslu - obětoval se pro vlast, mohl přijít někdo horší -.
Jsem rád, že zmiňujete Háchu. I on je muž se svou odpovědností. Jeho situace je ale přeci jen o poznání jiná. Už jen tím, jak se ke své funkci dostal, jak se osobně choval atd.
Ale pokud pomineme jeho životní kapitolu spojenou s SNP, proč by se mu měl kdokoliv obdivovat, proč by vedle něj měl být kdokoliv trpaslík?
Určitou strategii odpovědi nabídl Ota Novotný. Přícházely v úvahu i horší varianty. Nikoliv dělnicko-rolnická vláda s hypotetickými monstrprocesy, ta byla v době, kdy Husák odstavil Dubčeka už passe, ale byla tu ohavnosti jako domovina. Ale dokonce i kdybych v ty horší varianty dokázal uvěřit - proč, když právě to se Moskvě rozhodně nehodilo - zbývá mi na historickou velikost Husáka pořád jen jeho snaživá schopnost být užitečným loutkovým vládcem.
Psychologický postřeh O. Slačálka je podle mě výstižný, ze strany Respektu může jit o jistou rituální popravu vlastní minulosti, a o stejně rituální sebeutvrzování. Je ovšem otázka, zda na druhé straně nemůže docházet k stejně rituální idealizaci husákovské normalizace, coby negativu dnešního marasmu. Ani jedno s historií nemá mnoho společného.
Myslím, že v článku jsou nepřesnosti, pokud vím např. Husák pomohl po válce některým politikům Hlinkovy strany (např. otci J. Čarnogurského).
Já na Husákovi nemohu neobdivovat např. nezlomnost, s níž snášel výslechy v 50. letech - nic nikdy nepřiznal, nebo okamžitě odvolal. Byl to jistě člověk posedlý mocí, moc se mu stala osudnou - poté, co ji získal, se sám stal jejím zajatcem.
A ještě ke srovnání s Háchou - jistě byly rozdílné jejich pohnutky, na jedné straně člověk, který byl do funkce víceméně dotlačen, na druhé straně ten, kdo po moci toužil - ale nekryli ve výsledku oba zločiny režimu, jemuž dávali tvář?
Vadí mi snaha, dělat z Husáka něco víc, než byl. Pokud se opravdu pokoušel v roce 1969 zachránit maximum možného, pak žalostně selhal, protože jeho normalizační režim postupně podvázal jakýkoliv výhled.
Třetí cesta, kterou jsem naznačila výše, a kterou jsme už, zdá se, nastoupili, ale ještě je čas se vrátit, je totiž cestou do pekel, abych se vyjádřila v poslední době oblíbeným rčením. V tom případě ovšem přestaneme být národem. Podotýkám, že do národa počítám všechny, kdo se do něj chtějí počítat. Nikoho nevylučuji. Dějiny jsou totiž vždycky dějinami národními a jako takové jsou součástí světových dějin. Dá se na ně nahlížet také jako na dějiny třídních bojů, jako to dělal Marx. Ale rozhodně nejsou dějinami žádných komunit (co to vlastně je?), za jakou jsou Češi v poslední době považováni. Komunity totiž žádné dějiny nemají. A já nemám chuť započítávat se do nějaké komunity a starat se o její soudržnost, aby tato nevykazovala trhliny. Komunita totiž nemá ducha. Národy sice nejsou věčné - předpokládám, že jednou zaniknou, ale ještě to bude dost dlouhou dobu trvat. Pochybuji, že budou nahrazeny nějakými bezduchými komunitami. Jedině planetární jednotou, pokud budou mít lidé to štěstí k něčemu takovému jednou dospět.
Ale když už bych Husáka s někým srovnával, tak spíše s Kádárem - a obávám se, že by to srovnání nevyznělo v Husákův prospěch.
A co se vřazení let 1948 - 1989 do dějin týká - o to přeci jde. Pak musím přestat říkat,on byl dobrý, protože byl komunista (anebo on byl špatný,protože byl komunista , to je táž chybná figura), ale on udělal to a to. V Husákově případě např. odtrhl fatálně KSČ od šance překonat propast mezi komunisty a zbytkem československé společnosti, díky svému úsilí ostabilizaci za každou cenu přivedl tuto stranu do sklerotického stavu a ona pak - na rozdíl od polské, německé či maďarské komunistické strany - nedokázala politicky jednat v revoluci roku 1989.
Ostatně nechci Husáka vůbec soudit. Pokládám za absurdní úvahy o tom, zda měl v roce 1989 viset -ostatně to by ani nebyly úvahy o Husákovi, ale úvahy o charakteru Sametové revoluce -ale právě tak nevidím důvod, proč ho považovat v posledních dvaadvaceti letech jeho života za osobnost, které by kdokoliv "nesahal po kotníky". Přeji mu klidnou smrt, které se mu dostalo a milosrdné zapomnění.
Možná by se do Respektu vedle toho, co už tam je, vešly i články podobné tomuto skvělému textu od Ondřeje Slačálka.
Slačálek mne už před léty, kdy poprvé spolupracoval s Novým Prostorem, pozval ke spolupráci a já jsem to rád přijal. Pak jsem sledoval jeho myšlení, bylo pro mne vždycky zajímavé i diskutabilní. Sám jsem osciloval mezi radikalitou a umírněností a Ondřej, smím-li mu takhle říkat, byl a je pro mne vlastně obrazem mého radikálního já a toho jsem se asi trochu obával. Jeho poslední texty ukazují taky určitý posun. Možná to není zrovna posun. Myslím, že jeho politické přesvědčení má pramen v čemsi, co bych trochu banálně nazval humanitou nebo humanismem. A dřív možná někdy byl tento pramen a politické teze někdy pro zněly divoce a nebezpečně. Ale několik posledních Slačálkových textů, i tento o reakci Respektu na Husákovo výročí, mi ukázali, že naše myšlení a hodnocení je si blíž, než jsem si myslel. Je lépe vidět ty humanistické kořeny jeho myšlení.
Jakékoliv hodnocení politiků tak složitého a v konečném pohledu tragického osudu, jaký byl Husákův, si nemá troufat povrchní a ještě k tomu ideologií ovládaný publicista. Přiznám se, že bych se ke čtení takového textu ani nesnížil. Opravdovou snahu o analýzu bych si ale docela rád přečetl.
2) Gustáv Husák je jistě tragická a nejednoduchá osobnost, na kterou se nevystačí s několika prvoplánovými recepty. Tady jen přidám osobní svědectví svého dlouholetého duchovního vůdce františkána P. Aloise Moce OFM, který byl s Husákem zavřený. Podle něj se Husák choval statečně a celkově aristokraticky; osobně pak P. Mocovi prohlásil (když zjistil, že je kněz): "Kdybych já byl u moci, také bych vás zavíral."
3) Debata o tom, v čem je komunismus a nacismus "stejný" a v čem se liší, by byla jistě nadmíru užitečná (místo dosud drtivě převládajících "soubojů", které si vystačí s několika nálepkami).
Nejen pro "vypořádání se s minulostí", ale hlavně kvůli naší přítomnosti si potřebujeme tu "nitrosvětskou utopii" (jak komunismus trefně nazval jeden z nejvýznamnějších teologů 20. století Karl Rahner) pořádně rozebrat. Dosud totiž - byť v rouše neoliberalismu - zásadně ovlivňuje naše životy.
4) Musím potvrdit, že mezi určitými skupinami (podstatně v nich byli zastoupeni vězňové 50. let - např. kolem tajného biskup Felixe M. Davídka nebo mezi některými skauty) byla po srpnu 1968 velmi živá obava, že se chystají tvrdé represe, kdy "nás budou vyvážet na Sibiř". Husákovo přesvědčení, že je nutné takové podobě pookupačního vývoje zabránit i za cenu těžkých kompromisů, není tedy tak "falešné", jak se to mnohým jeví dneska.
To nic nemění na tom, že normalizace - tak je proběhla - je temnou etapou našich dějin, protože v ní bylo osobní prospěchářství doprovázené lží a lhostejností k idálům povýšeno na nejrozumnější životní směřování. Dnes z toho sklízíme "bohaté žně".
5) Osobně k tomu dodávám, že ačkoliv byl Gustáv Husák na opačné straně barikády, než kde jsem byl v 70. a 80. letech já a moji přátelé, musím se značným smutkem konstatovat, že na rozdíl od naprosté většiny těch, kteří dnes zasedají v PS, jsem si ho aspoň trochu mohl lidsky vážit.
Ale nezávisle na tom, neoliberalismus dnes realizovaný globálně v praxi formulovali zcela nezávisle na Marxovi i na upadlých podobách komunistické ideologie v teorii lidé jako Milton Friedmann, Friedrich Hayek, Ludwig von Mises a v praxi Margaret Thatcher nebo Augusto Pinochet.
Souhlasím s těmi, kteří zde upozorňují, že Husák byl složitou - a jistě tragickou osobností. Jeho tragika spočívala asi nejvíc v tom, že sice možná dosáhl jakési osobní satiskfakce za léta věznění a že "zkonsolidoval" Pražským jarem rozkmitaný režim sovětského typu, ale zaplatil za to naprostou samotou a na konci své kariéry viděl, že to, co budoval, se hroutí. Husák přispěl k diskreditaci socialistických myšlenek víc než celá Svobodná Evropa s Hlasem Ameriky dohoromady. Přitom chtěl socialismus před (dubčekovskou) "erozí" zachránit!
Ale i ta normalizace nebyla jen černá a měla svá pozitiva. Na jedné straně zásahy proti kultuře byly zbytečně tvrdé (a mj. zde bych viděl kořen "pravicovosti" dnešních umělců a intelektuálů atd. - je ale třeba uvážit, že to byla reakce na jejich zase neobvykle čilou politickou proreformní angažovanost v 60. letech). Na druhé straně byla 70. a zčásti ještě i 80. léta dobou značného růstu životní úrovně a sociálního rozvoje (včetně jistot, o jakých se nám dnes může jenom zdát). Myslím, že naopak zde zase tkví kořen lidové oblíbenosti dobových seriálů jako Nemocnice, ale i toho majora Zemana. To se nevylučuje s morálním marasmem, do něhož tehdy společnost upadla. Zkrátka, paradox na paradox...
dnes i včera elitou, která mainstreamu zprostředkovává rozdílně zmanipulované základní hodnoty demokratického režimu - lidských práv.
Pro lidské plémě totiž platí prastarý, pokusy potvrzený sociální vzorec, že dominantní většina není schopna vzdorovat síle mainstreamu pramnenícího z názoru jakkoliv legální většiny. Co je ale vždy otázkou je schopnost aktivizace vzdoru zbytkové menšiny.
Tudíž popravdě nejde o selhání společnosti, ale pouze části zbytkové menšiny - zastánců kapitalismu s lidskou tváří, která nebyla a není schopna se vyznat v úskalí neoliberalismu a hájit demokratický režim před Klausismem.
Srovnávání lstivosti režimů Husákismu a Klausismu tak pouze nabízí poznání forem snah ovlivňování mainstreamu mocenskou elitou, ale neuvolňuje prostor koncepcím vzdoru.
Odmítám také nesmyslnou paralelu mezi Háchou a Husákem. Stačí si přečíst Pasákovu háchovskou monografii. Ta protektorátní doba byla dobou otevřeného teroru a neskutečné brutality. Cožpak se za normalizace popravovali předsedové vlád? Vyhlazovaly vesnice? Cožpak sověti hrozili vybombardováním Prahy? Chci říct, že Hácha byl v mnohem obtížnější situaci než Husák - tam šlo doslova o bytí a nebytí (navíc Hácha byl prezidentem před ustavením Protektorátu, okupační režim ho takříkajíc "zdědil" a využil). U Husáka šlo spíš o to, zda "být u toho" - osobně zřejmě mnoho neriskoval.
Neoliberalismus či kapitalismus bych do toho v tuto chvíli nepletl. Domnívám se totiž, že radikální levice se musí od husákovské éry distancovat mnohem tvrději, důsledněji a méně ideologicky než pravice. Vždyť - co bylo na normalizaci levicového? Byla vítězstvím principu naprostého falšování skutečnosti, vítězstvím Systému nad člověkem. Ten současný marasmus má přece kořeny zde. A ve jménech některých politiků či žurnalistů nebo byznysmenů má i evidentní personální kontinuitu.
Jde o to, zda ten rozvoj odpovídal možnostem země. Dovolím si říct, že nikoliv, ještě pamatuji spor o odstranění zastaralých strategických cílů, forem řízení atd. počátkem osmdesátých let a následnou mocenskou fixaci nevyhovujícího status quo.
Ale - a to je podstatné: Husák je symbolickou figurou normalizace, rozhodně ale není vyjádřením tvořivých sil československého lidu dotčených dvaceti let. I kdybych přistoupil na Vaše ekonomicistní zplošťování skutečnosti, ona ta zbytečná tvrdost zásahu nemířila jen proti umělcům, ale proti inteligenci, včetně té technické, dokonce bych řekl, že umělci byli postižení spíše méně. Statisíce vysoce kvalifikovaných lidí vyhnaných do emigrace anebo zbavených možnosti svojí kvalifikaci realizovat - to už je zatraceně nákladný výdaj z hlediska konkurenceschopnosti země za to, že genseka děla ten a nikoliv onen stranický pupík (protože v Husákově politice po roce 1973, kdy byly dokončeny čístky v posledních významných institucích, už vykazatelně o nic jiného nešlo).
Lidé v té době žili, tvořili, ale pro řadu z nich to bylo v jistém smyslu ztracené dvacetiletí...
Ale neměli bychom se dopouštět havlovské chyby a pohrdat "dělnickou třídou" (už o tom zde byla v jiné diskusi řeč) a jejími "materiálními hodnotami". Zásadně ovšem odmítám, že bych byl ekonomický redukcionista nebo ekonomista, jak se mi snaží podsunout M. Profant, jen proto, že jsem si dovolil upozornit na ekonomickou základnu, což pravda mnohým intelektuálům - jak jsem se mohl nedávno v jiné diskusi přesvědčit - jaksi z podstaty věci nevoní. Pokud by někdo o významu "základny" pochyboval, nechť si občas poslechne zprávy. Zaručeně v nich něco uslyší o hospodářské krizi, nulovém růstu a nevyzpytatelných trzích. A taky o úsporách, jež jako první vždy smrtelně zasáhnou kulturu, (humanitní) vědu atd., tedy právě doménu intelektuálů. Ostatně, kdyby byl dnešní systém tak úspěšný v podpoře porodnosti jako Husák, nemuseli bychom vůbec řešit důchodovou reformu a všechny neoliberální lahůdky s ní spojené.
Hovořit o konkurenceschopnosti v prostředí socialistické ekonomiky sovětského typu je nesmyslné a směšné. Technici a praktičtí odborníci vůbec byli naprosto tolerováni, pokud drželi v politických otázkách pusu. Samozřejmě že mnoho z nich i tak emigrovalo, zpravidla šli ale za lepším bydlem (což jim nezazlívám).
Celkově ale nelze než uznat, že sociálněekonomický rozvoj země BYL na zhruba na úrovni možností doby a zejména systému jako takového (tedy sovětského modelu v našich podmínkách). Že se tento systém vyčerpal a zejm. v 80. letech se začala stále zřetelněji ukazovat i jeho odvrácená tvář, včetně morální devastace společnosti, o tom jistě také není pochyb.
A obdiv k Husákovi? Ten necítím, ale myslím, že je možné pozitivně hodnotit dvě věci: ano, Husák bránil Biľakům a jiným hovadům chopit se vesla; a za druhé nikdy nešel v nenávisti až hrob. Když si přiťukával s novopečeným ministrem J.Čarnogurským, kterého předtím věznil, popřál mu hodně úspěchů a rozšafně se zeptal: Čo robí tato? Ostatně, do tohoto kontextu zapadá i Husákův briskní, elegantní a naprosto situaci chápající odchod z Hradu právě v prosinci 1989. Želám socialistickú a mierovú budúcnosť našej krajine, zněla jeho posledná státnická slova, jež - ať se tomu sebevíc bráníme - zůstávají mementem.
Tak nevím, jak mám rozumět tomu, jak to myslíte s tím, že praktičtí odborníci byli tolerováni.
A co se toho Vašeho ekoomismu týče, máte pravdu, omlouvám se. Vy jen pohrdáte lidmi a domníváte se, že existují jakési masy, kterým jde v prvé řadě o hmotnou životní úroveň. Jestli jsem si z reálného socialismu odnesl nějakou pozitivní zkušenost, pak to, že deprivace z elementární nesvobody a omezení přístupu ke kulturním statkům se opravdu netýká jen nějaké hrstky intelektuálů. Pro jedny to byl Kundera, pro jiného stouni, třetí opisoval Bondyho.
Nevím, z čeho usuzujete, že někým pohrdám. Lidé nejsou (zpravidla) masa, ale jsou také konzumenti, i když samozřejmě nejen chlebem živ je člověk, to jsem nikdy nepopíral. Pokud měl někdo libri prohibiti apod. doma nakoupené ještě z 60. let, nikdo mu nebránil, aby si v nich po večerech četl místo Muže na radnici... Kulturní a intelektuální zaostávání za světem bylo zřejmé, jenže i zde bychom asi měli vidět kontext: stranický aparát se intelektuálů bál, nevěřil jim, protože v jeho očích právě intelektuálové mohli za spuštění obrodného - z normalizačního hlediska tedy krizového vývoje 60. let. Ty věci jsou zkrátka asi mnohem víc provázané, než se na první pohled zdá.
Ale víte, co mi připadá nejzajímavější a nejsmutnější zároveň? Jak slabých výkonů byli čeští intelektuálové po r. 1989 schopní, zejm. to platí o řadě disidentů. Za všechny promluvila v době radarové kauzy pěkně pobolševicku J. Šiklová, když prohlásila: Raději se budu mýlit s Bushem než mít pravdu s Putinem.
(Jistě, existují výjimky, viz velikáni Kosík, Machovec aj.).
To, co jste však v posledním příspěvku napsal o Slačálkovi, je prostě skandální lež. Nazval bych to skromně omylem, ale jeho článek tady máte Vy a máme ho i my ostatní před očima, nelze zapomenout, jak to tam je. Je na první pohled zřejmé, že píšete nepravdu. Slačálek nenapsal ani nic podobného tomu, že Husák je velký politik a že by mohl být vzorem pro současné politiky!
Pokud se bude mezi lidmi, kterým společně jde o kritiku poměrů a nastolení poměrů spravedlivějšáích postupovat tak, jak jste to předvedl v posledním příspěvku, tak bude pravice triumfovat.
Zajímalo by mne, proč někteří křesťané, a není jich málo, automaticky předem předpokládají, že např. marxista se musí nostalgicky ohlížet po minulém režimu? Proč to předpokládají tak silně, že i když ten marxista explicite minulý režim kritizuje (a v případech některých starších kritizoval už tehdy, např. Jaroslav Šabata), nevidí to, nechtějí to vidět, preferují svou apriorní vizi před fakty a prořád si melou svoje. To opravdu nejste schopni dialogu?
Vůbec si nemyslím, že se musí marxisté jen nostalgicky ohlížet po starém režimu, naopak, zajímaví jsou ti marxisté, kteří se po něm neohlížejí, ale vyhlížejí něco nového, např. kolegové Slačálek, Hauser či Hrubec. Proto je se zájmem sleduji a čtu. Nicméně se občas v jejich textech setkám s tím, co jsem popsal výše. Docházím k tomu, že křesťané a marxisté mohou spolu sdílet podobnou kriticko-společenskou perspektivu, ale otevřenost k dialogu musí být oboustranná.
Myslím, že jste můj předchozí příspěvek četl jinak, než jsem ho myslel.
Pokud ale vrátíme slovům jejich původní smysl (právě vy jste za to Žižka chválil), pak na té formulaci nic tak hrůzostrašného není. (Je ovšem pravda, že některým slovům - alespoň dle mého mínění - už nejde původní, "nezkažený" smysl vrátit, o tom se v létě rozvinula možná nejdelší diskuse na DR vůbec.)
Lid se nemůže mýlit v to smyslu, že je suverénem, podstatou demokracie je víra v lid (že to dnes zní tak divně, je plodem letité "antikolektivistické" pravicové propagandy). Kdyby lid byli hlupáci, pak bychom museli usilovat o platonský stát, v němž by vládli moudří filozofové. To se mohlo líbit tak Josefu II., ale soudím, že je to nepřijatelné pro levicového intelektuála současnosti. Ano, podstatou demokracie a ze strany intelekutálů také projevem ctnosti zvané pokora je takový pohled na společnost, který nevyvyšuje profesora KU nad řidiče tramvaje nebo klempíře. Každý má svou zkušenost a na jejím základě svůj názor - a všechny tyto velmi rozmanité způsoby vnímání reality jsou legitimní a jsou si rovnocenné. Měli bychom si vzájemně více naslouchat a pracovat na takovém obrazu minulosti, který do sebe pojme co nejvíce různých subjektivních pamětí.
J. Šiklové se omlouvat nemusím, protože jsem její výrok slyšel v jedné televizní debatě na vlastní uši. Ostatně, na lidech, jako je ona, M. Uhde nebo J. Jirásková mi vůbec nevadí jejich ztřeštěná politická angažovanost za stalinismu (ta se dá pochopit a vysvětlit nezralým mládím), ale to, že z ní nevyvodili náležité poučení. Resp. jejich poučení je velmi povrchní. Když byl minulý režim špatný, pak všechno opačné a protikladné je automaticky dobré. Proto tito lidé nejsou schopni postřehnout dnešní "druhou normalizaci".
Jaký je to rozdíl oproti M. Kunderovi, který poučení vyvodil takové, že je třeba být ostržitý proti jakékoli moc a jakýmkoli ideologiím! (Jistě, u něj je to na můj vkus až příliš postmoderně cynické...) Proto se může Kundera smát pisálkům z Respektu: že jsem donášel (což samozřejmě není jisté, ale připusťme to teď) - no a? Vy se podobně hovadsky chováte i dnes, v demokracii a po všech těch historických zkušenostech!
Pokud jde o Pelce, nevím, co jste tím chtěl říct. Myslíte, že většina tehdejší čs. mládeže žila jako jeho Olin? Žil jste snad tak vy? A jakou to má souvislost s mou poznámkou o večerní četbě jako alternativě normalizačních seriálů?
a) Buď můžete vyšoupnout intelektuály mimo lid, mohou se "odcizit lidu" (protože jsou prohnilí a odtrženi od třídních, národních či jiných kořenů,z nichž vyrostli a kterými je lid živil), pak ale není možný pohled, který by srovnával -ve smyslu "glajchšaltoval" - řidiče tramvaje a profesora KU. Vylučování určitých skupin z lidu není v moderních dějinách neobvyklá strategie, revoluční francouzský lid vyloučil šlechtu, antisemité konce 19. století židy a spolu s nimi také "kosmopolitní intelektuály." Bylo to efektivní,tak se to ujalo -meziváleční čeští fašisti,nacisti a nakonec komunisti, všichni věděli, že najdou lůzu, která jim bude tleskat za proskribci intošů.
b) Anebo jsou intelektuálové součást lidu, pak se mu nemohou dost dobře odcizit.
Potíž je v tom, že demokracie je vláda lidu, nikoliv "víra v lid". Lid se může, tak jako každý jiný suverén, šeredně mýlit. Pokud už demokracie vyžaduje určitou víru, pak tu, že tyto omyly lze ve svobodné diskusi odhalovat a vyvolávat tak snahu o jejich nápravu.
Jinak, profesor KU a řidič tramvaje jsou si rovni co do svých práv a co do váhy svého hlasu jakožto občanů.
V mnohém jiném si rovni nejsou, díky bohu. Nechtěl bych jet v tramvaji, kterou by řídil kterýkoliv z těch profesoru KU, které znám. Pravděpodobně se to žádný z nich neučil, jsou většinou roztržití a vzhledem k jejich věku (někteří jsou i starší než já :-) mají nejspíš mnohem delší reakční dobu než průměrný pražský řidič tramvaje.
Naopak si raději nechám operovat srdce od příslušného profesora medicíny než od řidiče tramvaje. A raději si nechám vysvětlit demografické a ekonomické souvislosti možných rizik vývoje důchodového systému v ČR od profesora sociologie, ba dokonce i ekonomie (to píši přes předsudky k této disciplíně, získané jejím někdejším studiem) než od zběhlého inženýra chemie, toho času politika.
proč bych nevěřil? Já znám i jednoho profesora, jen ne UK, ale MU, co umí řídit tramvaj :-) Jde o to,že si toho strojníka budu po profesní stránce vážit podle toho, jak mu šlapou svěřené stroje.
Martinovi Plevovi
Vkládali jsme příspěvek současně, proto jsem na Váš nezareagoval. A bylo by neslušné neodpovědět na osobní otázku.
Ano, žil jsem v mnohém velmi podobně jako Olin. Až pár specifik souvisejících s rozdílem mezi severočeskými sídlišti a Prahou - zdevastovaná hodnota erotických vztahu náležela spíše severu. Zatímco alkohol, drogy, zbytečné riskování atd., v tom už je to stejné.
Ale ten pocit,že není kam směřovat, proč dospět, a z toho plynoucí sebedestrukce, která se paradoxně zastavovala jen před muzikou - to byla široce sdílená záležitost mé generace. Určitě nejen její intelektuálské části. A jestli někteří tu muziku rozšířili o psaní něčeho, co nemělo šanci na vydání a jiní o studium knih, které tehdejší společnost odmítala uznat za hodny respektu - to byla stejně nespolečenská záležitost jako ta muzika.
Jenomže to zároveň byla subkultura či subkultury,které se dost dravě prali zachování toho svého - samizdat, pašované desky,domácí překlady, to všechno nebyla jen záležitost malé loužičky chartistického disentu. To, že člověk mohl za návštěvu burzy (místa, kde se prodávaly a hlavně směňovaly desky) vyletět ze školy (včetně učiliště), nemá smysl připomínat z hlediska přiblblé represivity minulého režimu, ale právě pro kontrast s Vaším pasivním "mohli si číst... místo sledování Majora Zemana".
A k té Jiřině Šikové. Byl bych v pokušení s Vámi souhlasit, když mluvíte o její ztřeštěnosti, ale jen tehdy, kdybych věděl, že se jí to donese ( byla by nuda ji pomlouvat za jejími zády) a s dodatkem, že umí být dodnes ztřešťená se charmem.
Ale znovu, poslechněte si tu debatu a sledujte kontext a hlavně - přečtěte si od ní něco, určitě najdete lidi, kteří jsou dobrými reprezentanty té stupidní figury odmítnutí a přitakání, kterou popisujete, ale JŠ se do toho nevejde ani omylem.
Myslel jsem to tedy tak, že pokud se intelektuálové začnou povyšovat nad "obyčejné lidi" a pokud začnou uvažovat i intencích - my světu rozumíme, my jsme vzdělaní, kdežto názory plebsu nás nemusejí zajímat, pro ten jsou leda tak dobré ty soap operas, ať už kapitalistické, nebo reálsocialistické, tedy pokud takto začnou intelektuálové uvažovat, sami se vydělují z lidu (občanstva) svým elitářstvím. Takoví intelektuálové svět nespasí ani mu nepomohou.
Možná mi řeknete, že se vlamuju do otevřených dveří a že výše popsané nikdo nedělá. Já mám ale pocit - a právě na diskusích o minulém režimu, zejména pak normalizaci, se to projevuje nejvíc - že si tady umělecká a intelektuální sféra a běžní občané moc nerozumějí. Jedni o voze - potlačování tvůrčí, názorové atd. svobody, druzí o koze - sociální jistoty atd. Já jsem se pokusil oba pohledy trošku propojit.
O co méně je sociálních jistot
O co silnější je pocit bezmoci
Nebo ne ?
Badiou staví svou teorii na vztahu k dějinné události. Taková událost totiž různé lidi sjednocuje na základě dobrovolnosti a zakládá nové společenství lidí "věrných události".
Je sice docela dobře možné se s kýmkoliv shodnout (pokud druhý na to přistoupí) na obecně humanistickém principu: Nedělej jiným to, co nechceš, aby dělali oni tobě. Já si však myslím, že potřebujeme ještě něco navíc - právě z kultury a historie. Někomu to možná připadá zbytečné, ale mně přijde smysluplnější bavit se tady spíš o takových věcech, než o ekonomii, které lidé málo rozumějí, ale rozebírají totéž pořád dokola.
Když si vezmete předválečnou dobu, tak bylo hodně dějinných událostí, ke kterým měl národ stejný vztah. A dokonce i komunisté, kteří se jinak dost ostře odlišovali. Neříkám, že se máme k tomu všemu prostě jen vrátit, protože doba je teď úplně jiná. Uvádím to jen jako příklad. Někdejší Československo stálo od svého počátku na idejích, odkazujících k historii (třeba na 28.říjnu, národním obrození a české reformaci). Vím, že to pak kritizoval V. Bělohradský, že idea státu byla tehdy postavena špatně, protože se s ní nemohli ztotožnit sudetští Němci. Dnes jsou sice Němci pryč, ale ideje jsou taky pryč. Shodneme se ještě méně, než dřív, protože mezitím proběhlo množství událostí, které vše zkomplikovaly. Ale diskuse o tom mi připadá důležitá, abychom navzájem věděli, na čem jsme.
Pane Valníčku, plivání na 40 let naší socialistické historie je dětinské gesto hodné Jirky Mádla a Marthy Issové:)
Nechápu ani, proč si musíme z našich daní platit nějaký Ústav pro studium totalitních režimů, když u nás existují normální veřejné archivy. K čemu nám je, když Ústav vybádá, že Kundera někoho udal. Nakonec se ukáže, že ani není jisté, zda je to vůbec pravda. A i kdyby to pravda byla, co z toho plyne? Ovlivní to nějak naši budoucnost? Copak někdo není schopen pochopit, že člověk se v průběhu svého života mění? Že někdo mohl být v padesátých letech přesvědčený komunista a o dvacet let později někým úplně jiným? Vždyť dnešní doba se mění tak závratně rychle a informace o skutečnosti jsou tak těžko prověřitelné, že člověk dnes ani není schopen si vystačit se stejným názorem po celý život. A pokud si s ním někdo vystačí (jako třeba ten Husák), tak je stejně kritizován právě za to, protože přitom nebral ohledy na nic a na nikoho, což se pochopitelně jeví jako nelidské.
obávám se, že se nevlamujete do otevřených dveří, ale že se pokoušíte projít zdí. Zdí předsudku, kterou sám stavíte. Hovoříte o intelektuálech a umělcích, kteří se vyvyšují a kteří se odcizili lidu – protože oni přikládají rozhodují váhu otázkám umělecké a názorové svobody, zatímco „běžní občané“ hovoří o „sociálním jistotám atd.“
Dichotomie elity a běžného či řadového občana je ale předsudečný konstrukt, který sdílíte s ideologickou výbavou neoliberalismu. Díky Bohu - a to v něj nevěřím – se takto konstruovaný běžný občan vyskytuje jen v této ideologii a potom ve výsledcích výzkumů veřejného mínění. V těch, protože fungují jako sada postupu, které stvrzují předpoklady do nich původně vložené.
Jinak se setkáváme s rozmanitostí, která se do podobné dichotomie nedá stlačit.
Nedávno jste v kterési diskusi hájil odpudivé jednání skupiny sociálně demokratických politiků v souvislosti s Šluknovem a Rumburkem – Foldyny, Křečka,Vaňhové. Použil tutéž dichotomickou figuru, ČSSD nestačí k vítězství hlasy intelektuálů, ale potřebuje oslovit běžné lidi (tady cituji po paměti, ale myslím, že smysl jsem zachoval). Ve snaze odstranit nebezpečí povýšenosti a odtrženosti intelektuálů vůči lidu jste instaloval nadřazenost stranického aparátčíka, vybaveného vševědoucností získanou četbou produkce STEMU (kterou mu ostatně obvykle musí přežvýkat Ota Novotný, aby si pak mohl rvát šediny nad tím, jak to aparátčík pochopil :-) Nepodezírám vás, že byste po ustanovení takové nadřazenosti toužil, ale on k ní koncept řadového občana svádí s téměř neodvratnou silou.
Nepíšete o intelektuálech hezky - ohavná slovanská neřest sebemrskačství, řekl by Turgeněv -, zkuste se ale zamyslet nad tím, proč by kavárenské intošské žvanění mělo vytvářet hlubší či významnější přehradu než konzumerismus povýšený na smysl života u metrosexuálů či paniček z dobré společnosti, rozdíl náboženské víry či nevíry anebo rozdíl mezi těmi, kteří pracují pro důstojnou obživu a těmi, kteří nemají čas pracovat, protože musí vydělávat.
Ty ostatní jmenované rozdíly a tisíce jiných můžeme celkem konsensuálně ponechat soukromí jednotlivých občanů. Někdy nás to může rozčilovat, ale vesměs uznáváme, že jiné řešení plodí nestvůry. Zákony proti přepychu v dějinách vždy spolehlivě zplodily plémě závistivých donašečů, pašeráků a vyděračů, sotva však zlepšení mravů. Jestliže ovšem považujeme obvykle za žádoucí, aby bylo soukromou záležitostí každého, zda je katolík, ateista či novopohan, u intelektuálů by nám podobné řešení asi příliš nezdálo.
Být intelektuálem je totiž z podstaty věci veřejná role. Člověk může být odborníkem v určité oblasti,může to být třeba vzdělaný správní úředník, kterému projde rukama denně nezbytně spousta informací, které stejně vzdělaný intelektuál nezná. A přece nebude intelektuál, protože ten se k tomu, o čem píše (mluví atd.) staví kriticky a tuto kritiku sděluje veřejnosti. Nemůže a nesmí se přitom nechat omezovat jiným, sebevíce bohulibým zájmem – od komunistického: „Máš pravdu soudruhu, ale podívej, komu tvoje kritika slouží“ přes otázky bezpečnosti státu až po potřebu nadchnout lidi pro nejméně špatné z možných řešení. Intelektuál nemůže svojí kritiku limitovat tím, že by případná jednomyslnost o nějaké historické události stmelila národ. To by bral svůj chleba nadarmo. Někteří věří jako Kant, že role lze střídat – mohu v soukromí používat veřejný rozum (tedy obracet se k veřejnosti s kritikou), zatímco v roli úředníka, kněze či stranického aparátčíka musí respektovat účel své práce, který určuje daná instituce.
Mimochodem proto potřebuje intelektuál společenské uznání čili úctu. Nemá katedru či kazatelnu, která by jeho projev autorizovala, nese vždy na trh svojí osobnost. To v jistém smyslu omezuje jeho případnou prodejnost.
Můžeme diskutovat o tom, zda je v dnešní společnosti ještě vůbec pro roli intelektuálů místo, zda se dnes spolehlivě neprojevují jen jedním citelným způsobem. Totiž tím, jak se jich nedostává. Ale neponižujme je na komplement k „běžnému občanovi“
Ad dějiny:
To, co nás znervózňuje na diskusi o minulém režimu, není hledání historické pravdy, ale vzdor osobních, individuálních vzpomínání (pamětí) proti utilitárnímu přivlastňování si obrazu této nedávné minulosti. Mezi těmito obrazy dominují dva: agresivní obraz vytvořený ideologickým antikomunismem a nostalgický obraz komunistické sebeobhajoby. Oba paradoxně pracují s několika neuvěřitelnými předsudky: Posouzení období od roku 1948 do roku 1989 musí vycházet z předpokladu monolitičnosti režimu; Klíčový spor o minulost je spor mezi hodnotou svobody a hodnotou sociálních jistot.
Oběma ideologickým obrazům z utilitárních důvodů vyhovuje polarita. Diskuse se vede podle zásady: „Když nejsi s námi, tak jsi proti nám.“ a ti, které nejde zařadit, se demaskují jako obzvláště rafinovaný či naopak nevědomý příznivec protivné strany. Paměť společenství je nahrazována soukromými skupinovými obrazy, které usilují o její okupaci.
Dějiny jsou jedna z forem kolektivní paměti. Ani v době největší slávy historické vědy to nebyla paměť výsadní. Dějinám vždy konkuroval mýtus, epos, legenda a umění, které vytváří své vlastní obrazy minulosti. Pro politické společnosti měly dějiny od antiky proti těm ostatním formám určitou atraktivitu, která spočívala a spočívá v jejich formě. Jedná se rozumovou rozpravu, která s pomocí jasně vymezovaných a uznávaných postupů provádí kritické zkoumání pramenů paměti, aby dospěla k výpovědím, které jsou poměřovány kriteriem správnosti a pravdivosti.
Takový normativní požadavek na vytváření historické paměti nedokáže potlačit konflikty o minulosti. Protestantské, katolické, české a německé dějiny husitství a ještě více „období temna“ (nebo české barokní kultury, tady dodnes chybí i nepříznakové označení) se za první republiky nejen ostře lišily, ale stávaly se centry vyjadřování politických sporů. Přesto tato konfliktní pluralita neničila možnost kolektivní národní paměti, protože pravidla vytváření dějinných výpovědí si vynucovala společnou půdu. Ritualizovala, kanalizovala a obrušovala politické ostří sporu.
Nemůžeme vyjednávat o dějinách posledních šedesáti let a nemůžeme pamětníky nutit, aby se pak vzdali svých osobních vzpomínek ve prospěch dohodnutého, konvenčního obrazu minulosti. Stejně jako nemůžeme vyjednávat o tom, kolik je dvě a dvě a pak žádat, aby všichni ve jménu národního smíru uznali, že pět.
Můžeme jen kritizovat ideologické obrazy minulosti a chránit prostor, ve kterém vzniknou díla, která nám - a to i pamětníkům – umožní vidět nedávnou minulost s větším odstupem, otevřeností a vstřícnosti.
Jde to. Četl jsem např. nedávno článek Jana Mervarta: Dialektika konkretního v zrcadle sporů mezi aparátem ÚV KSČ a kulturní obcí (in: Myslitel Karel Kosík, ed. M. Hrubec, M. Pauza, J. Zumr, Praha 2011) a najednou se přede mnou otevřel nový vhled do porozumění kousku minulosti. Společnost, jejíž vrcholné mocenské aparáty diskutují o významu filosofické, čtenáři bez odborné průpravy nepříliš přístupné knihy.
Nedávno jsem četla, že nějací američtí psychologové na základě vědeckého výzkumu zjistili, že pro partnerský vztah muže a ženy jsou politické názory zcela zásadní. Samozřejmě ne úplně do detailů, ale rozhodně základní vymezení - tedy levice x pravice. Mělo by se jít s pravdou ven hned na začátku vztahu a vyjasnit si to. Pochopitelně, že někomu rozdíly vadí méně, někomu více, takže je klidně možné, aby manželství uzavřeli členové opozičních stran. V těch dávných dobách také měli někteří lidé vztah k náboženství hlubší a někteří vlažnější (bylo jim to vcelku jedno).
Všechny velké změny se ale v dějinách odehrály jen tak, že se k aktivitě pohnuli i neintelektuálové (viz listopad 1989). Proto myslím, že nechceme-li zemřít ve stejném nebo ještě horším lumpenkapitalismu, než v jakém dnes žijeme, je velmi dobré a užitečné hledat mosty mezi "intelektuály" a "lidem obecným". Jedním ze způsobů je snaha porozumět si v pohledu na dějiny, zvláště ty nejnovější.
A ještě k tomu Šluknovsku: Nehájil jsem Foldynu, Křečka a Vaňhovou, hájil jsem spíš Sobotku před výtkami za to, že se vůči výstřelkům svých kolegů rázněji nepostavil. Poukazoval jsem na to, že "lid obecný" je skrz naskrz prolezlý protiromským rasismem (samozřejmě můžeme dodat a tísíckrát podtrhnout bohužel) a ČSSD na to musí brát ohled. Pokud by totiž ztratila podporu lidí, kteří mají jinak často levicové hodnoty, leč v případě Romů jsou poblblí předsudky a propagandou, vydláždila by jen cestu k moci pravici, která - "pod pláštíkem boje proti cikánskému neřádu" - uvalí právě na obyčejné lidi ještě tvrdší břemeno útisku a zapráská jim nad hlavami ještě nemilosrdnější knutou (v tomto smyslu se myslím vyjádřil p. Ševčík). Takže myslím, že je dobře, že jste to téma sem vnesl, protože se týká toho, o čem zde diskutujeme. Cesty lidu a intelektuálů se právě v této otázce rozešly takřka tragicky a překonat odcizení neznamená samozřejmě, že bychom anticiganismu měli vycházet nějakými úlitbami vstříc, ale musíme přemýšlet, jak zde obnovit a vůbec navázat dialog.
Odmítám se k "lidu obecnému" chovat jako k hovádku, které je nutné manipulovat z pozice lepšího vědění či s navazovat s ním dialog.
Dialog je třeba vést o všem, právě o těch problémech, které jsou nejpalčivější a pro které si běžní občané často hledají nesprávné, leč o to oblíbenější rasistické vysvětlení.
A navíc, teď si odporujete vy - byli tedy obvyčejní Němci hovádka nebo ne? Pokud by nebyli, neměly by přece vámi "doporučované" úlitby žádný smysl. Pokud by byli, pak by neměly smysl taky, protože demagog Hitler by ve schopnosti manipulovat všechny ty, co by nabízeli jen slabý čaj, dalece přetrumfnul.
to nejsou mnou doporučované ulitby, to je jen aplikace Vaší interpretace pozice ČSSD na rok 1933 v Německu. A máte pravdu, Centrum tehdy nemohlo konkurovat NSDAP v antisemitské a antidemokratické demagogii. A ČSSD dnes sice možná může, ale neměla by konkurovat nikoliv Vandasovi (to je tragikomická záležitost), ale Nečasovi v demagogické stigmatizaci "příjemců sociálních dávek", zvláště těch romských.
A tady je také klíč - sociální demokracie, která spolupracuje na interpretaci sociálního státu jako obtěžování pracovitých, a proto úspěšných a movitých, osobami práce se štítícími, se potom nemůže divit, že proti vyskočí "romský problém".
A abych se vrátil k tomu Sobotkovu projevu, on mluvil o Šluknovsku a integrační problémy zúžil na problém vzdělání Romů, obecně opravdu nejdůležitější, ale v tomto konkrétním případě okrajový. Tady se jednalo o očekávané (vládě v letech 2002 - 2006 známé a právě ji pod koberec zametené) důsledky chybně nastavené sociální politiky v oblasti bydlení a nesmyslného přenesení řady asistenčních povinností na malé obce - které s k nim nemohou vydržovat kvalifikovaný aparát a nemohou řešit okamžitý výkyv. Opět pokud ty kompetence přímo nebyly přeneseny v letech 1998 - 2006, pak už tehdy byly způsobené problémy známé.
Takže pro případný dialog bych doporučil následující východiska:
a) Zkrotit populistickou tendenci zahrávat si s rasismem ve vlastní ČSSD. Jak jste řekl, skutečné fašistické demagogii sociální demokracie konkurovat nemůže, spíš ji to posílí ("Vidíte, i socani to museli uznat"), zato ji to u mnoha lidí, zdaleka ne jen intelektuálů, ji to škodí.
b) Definovat konečně svojí vlastní sociální politiku, která se vrátí k tomu, že část sociálních služeb funguje lépe pokud je veřejná a že se všem, kromě zanedbatelné výjimky pěti procent nejbohatších (kterým do zároveň nijak neublíží), vyplatí mít předplacenou pomoc v nemoci, v případné nouzi a podporu ve stáří.
c) Důsledně a na číslech ukazovat, že dnešní rozpočtové problémy nemohly nikdy vyvolat sociální dávky,vzhledem ke svému rozsahu. Vlastně to, co udělal Ondra Lánský, jenom více do hloubky ( u něj některá čísla plavou, ale to není výtka, neměl na ně zdroje ani aparát).
d) Konkrétně kritizovat sociální politiku bydlení - proč dnes vynášejí ubytovny jako ta v Rumburku násobně víc než pronájmy luxusních bytů, proč jsou nájmy v Chánově o padesát procent vyšší než ve zbytku Mostu. Opět to jsou docela jednoduché počty.
e) Přiznat, že jsem obcím hodili na krk něco, co by mohl zvládnout leda stát. To eskaluje "romský problém"od základních škol, přes bydlení až po odpovědnost za osoby zbavené svéprávnosti.
Pochybuji, že by z těchto východisek nebylo možné oslovit rozumnou a dostatečně velkou část voličů. Jen to chce odvahu a ochotu pracovat; nejsem si jist, zda se obého dnešní ČSSD dostává.
Ale dnešní rasismus bují už tak strašlivě, že by skutečně nebylo vhodné a moudré, kdyby ČSSD začala být vnímána jako "strana procikánská" (toho by se naše bulvární - což jsou skoro všecka - média chytla, jéjej!). Víme přece oba, že ČSSD v úkolu vyřešit romský problém MOŽNÁ selže, pravice však v něm selže zcela URČITĚ. Takže bych spíš doporučoval pracovat, ale tolik o tom nemluvit a zároveň postupně a pomalu měnit smýšlení lidí (což je spíše na nás - nerasistech jako občanech) tím, že budeme upozorňovat na pozitivní příklady a neudržitelnost rasistických paušalizací.