RUD. Cesta k volbám?
Pavel ŠaradínV Ostravě bude stát hodinová jízdenka 67 korun. Vstupenka do divadla přijde v tomto městě na více než 1200 korun. Příkladů, jak špatně na tom bude metropole Slezska po přijetí nového zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), lze uvést více.
V Ostravě bude stát hodinová jízdenka 67 korun. Vstupenka do divadla přijde v tomto městě na více než 1200 korun. Příkladů, jak špatně na tom bude metropole Slezska po přijetí nového zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), lze uvést více. Krajské město by mělo přijít zkrátka o více než 900 milionů korun. Ostrava se brání vlastní a dobře viditelnou kampaní, která údajně přijde pouze na půl milionu korun. My, kteří v Ostravě nežijeme, se se všemi argumenty můžeme seznámit na webové stránce ostravunedame.cz. Iniciativu podporuje řada osobností, třeba fotbalista Václav Svěrkoš, který říká, že klub potřebuje každý rok 500 míčů, které přijdou na více než milion korun. Po přijetí zákona by město již klub penězi podporovat nemohlo. S trochou nadsázky se můžeme tázat, jestli by se šetřit nedalo již na této položce… Vždyť podle fotbalisty míč přijde na bratru dva tisíce korun, přičemž ty nejkvalitnější stojí přinejmenším o polovinu méně.
Nedávno mi jeden známý říkal, že mnohdy starostové na vesnicích už nevědí, co s penězi. Všechno mají opravené z dotací a teď už utrácejí za zbytečnosti. Je to přirozeně nesmysl, ale takových argumentů se objevuje celá řada. Na občany to však působí, stejně jako když jim po divadelním představení dají petici: příště už to bude za 1200 korun.
Před několika lety došlo k prvnímu narovnání ve zjevné disproporcionalitě mezi financováním největších měst a zbytkem. Součástí dohod bylo, že se v tomto musí pokračovat. Mj. politizací tohoto problému uspělo v parlamentních volbách hnutí Starostové a nezávislí, které se stalo nejbližším spojencem TOP 09. Z logiky věci pak vyplývá, že ve vládním prohlášení se objevil následující požadavek: Cílem vlády je dlouhodobá stabilní dohoda, která formou zákona stanoví příjmy obcí tak, aby se snížil současný diskriminační rozdíl příjmů na obyvatele mezi „nejchudšími“ a „nejbohatšími“ obcemi a aby to odpovídalo situaci ve vyspělých zemích Evropské unie.
Dne 21. září se v Praze sejdou před Úřadem vlády zástupci obcí a měst (starostky, starostové), aby podpořili tuto část programového prohlášení. Slogany „Blanka + Opencard = chce to změnu RUD!“, „Na novém RUD vydělá většina občanů“, „Větší příjem z RUD = méně neprůhledných dotací“ ukazují jednak na zbytečně promrhané částky, příkladem budiž Praha, ale zejména na to, že čtyři pětiny obyvatel žijí ve „finančně diskriminovaných městech“. Je obtížné říci, jak to nakonec s tímto zákonem dopadne, vždyť výhrady mají Věci veřejné i ODS. TOP 09 jej však považuje za principiální záležitost, s níž stojí a padá vládní koalice. Lze si tedy představit určitý kompromis, otázkou je, zda bude plně akceptovatelný pro obě strany.
Stát se však může, jak víme, cokoliv. Zákon může být klidně smeten ze stolu. Příští rok budou klíčové dvě události: krajské a senátní volby a loučení s Václavem Klausem. Nepřijetí RUD by Miroslava Kalouska posílilo v touze po předčasných volbách. Příhodnější situaci asi už mít nebude. Zbaví se Věcí veřejných, ODS je na kolenou, Klausova nová politická strana ještě nebude etablována a samotný prezident ji ve své funkci ještě nebude moci plně utvářet. Miroslav Kalousek možná vsadí na podzimní termín, což by mu pomohlo i v krajských i senátních volbách. A vládní koalice s ČSSD rozhodně není nepředstavitelná.
2) Více jak 7 miliard má být přidáno obcím z dosud centrálních dotačních programů s argumentem, že se bude rozhodovat blíže lidem. Samozřejmě to ale znamená oslabení přerozdělování. To je skutečně systémové rozhodování protože finanční autonomie municipalit a regionů v jiných zemích je vyšší a je otázkou zda je to na optimu.
3) základem jak pomoci územním samosprávám je vyšší ekonomciký výkona vyšší inkaso daní - jen větší koláč může přispět k snížení napětí v rozpočtech.Jina jsou spory o vzorec přepočtu virtuálních peněz dost chimérou. Ostaně i navýšení DPH bude odčerpáno na účet pro důchodovou reformu.
Jak se dalo očekávat - potrefené husy se ozvaly.
Základní rozdíl mezi velkou a malou obcí ale nelze změnit : velké nakupení občanu na malém území znamená, že se zde uživí obrovský rejstřík podnikatelských aktivit - na vesnici se neuživí prakticky nic. Lidé na vesnici ale také nekde pracují a také platí daně.
Pánové zřejmě asi zapomněli, že i pokud by novela o RUD prošla v navrhovaném znění, diskriminace pouze klesne na typickou evropskou úroveň.
Kdysi jsme měli neskutečně drzou relaci - na jednoho občana velmi malé obce připadlo 6,5 x menší daňový výnos než na občana Prahy. Teď je to něco pod 5 a má to klesnout pod 4.
Zkuste si zkontrolovat relace v jiných státech ...
a knížecí rada, že základem pomoci samosprávám je "vyšší ekonomický výkon a tím i vyšší daňové inkaso" snad ani není důstojná ekonoma - s touto tezí jak předpokládám bude mít asi těžko někdo problém ...
Říká se, že ďábel je skryt v detailu :
Mohl by ing. Dolejš uvést tu infrastrukturu, kterou velké město platí ze svého a je určena pro jiné obce a kterou by jaksi bylo možno vytvořit v menším rozsahu jenom pro sebe ?
Mohl by tedy konkretizovat příslušnou pozitivní externalitu menších obcí ?
A mohl by zdůvodnit - na základě tohoto argumentu - rozdíl mezi středním městem a těmi největšími - pokud jde o tyto externality ... ?
Kolik jich zbyde v relaci mezi Pardubicemi a Prahou?
Protože reforma bere jen čtyřem největším a první roky většinu ztráty zaplácne státní rozpočet ze společného ...
Nechybí kapitál - chybí poptávka.
Ve Starém vyspělém světě rposte nerovnost a rovnoměrnější rozprostření daní bude podle mého názoru spíše ekonomicky prospěšné - a rozhodně bude spravedlivější.
A - na což bychom neměli zapomínat - stále ještě asymetrické v prospěch největších ...
Já nechci zemi s obyvatelstvem narvaným v několika největších centrech ...
Protože reforma bere jen čtyřem největším a první roky většinu ztráty TĚCHTO VELKÝCH MĚST zaplácne státní rozpočet ze společného ...
Přitom do měst lidé jezdí nejen za prací, ale i do škol, za lékařem, na úřady, používají komunikace a parkoviště atd. To nekomenzuje ani zdaleka to že města pochopitleně platí daně z většího výkonu.
Malé a velké obce hloupě zglašaltovat podle ukazatele na obyvatele prostě nelze - a smozřejmě ty velké platí infrastrukturu z významné části ze svého. To si lze snadno ověřit. že něco vyřeší přendavání peněz ze státních kapes do obecních nebo z jedné obce do druhé bez reálné ekonomické kalkulace je iluze.
Rozdíly ve konomice různých sídel prostě zůstanou a je jen otázka který propočet vlastních zdrojů zvolit jako méně škodlivý. Pomůže např. prevést peníze na školství z MŠMT dolů do uzemních smaospráv ? Tlumit nezaviněné rozdíly je k věcí redistribuce podle rozdělených kompetencí na kraji či v centru.
Pomoc opravdu malým obcím se už v rámci RUD mimochodem přijala - tuším v roce 2007, teď už jde o změnu struktury ve prospěch středních sídleních jednotek, která mnoho nevyřeší ale hodně problémů způsobí.
Z tohoto pohledu rada, že základem pomoci samosprávám je "vyšší ekonomický výkon a tím i vyšší daňové inkaso" není knížecí, ale skutečně dlouhodobě stabilní řešení. Vydírání kolem RUD je jen poltické šidítko.
P.S. mezi fakta např. patří i to že když zahrnu do kakulace i to že Praha je kraj, tak ten poměr výnosů na občana klesne z dnešních 4,4:1 na 2,4:1 - a to už jsme na té tzv. obecně evropské úrovni.
Rozdíl mezi evropskou standardní relací a tou naší stále trvá a byl kdysi ještě větší.
Proti Pražákům nic nemám - jenom bych rád dostal racionální odpověď na své otázky - protože pokud někdo tvrdí, že JE DŮVOD, aby za občanem šel různý objem daňových výnosů, musí umět racionálně argumentovat v prospěch svého tvrzení, aby přesvědčil také ještě jiného než přislušníka rezidentského gangu "čtyřech největších měst".
V opačném případě by se měl smířit s tím, že racionální je rovnost nebo alespoň relace rovnosti co nejbližší ...
Takže opakuji:
Mohl by ing. Dolejš (nmebo kdokoli jiný) uvést tu infrastrukturu, kterou velké město platí ze svého a je určena pro jiné obce a kterou by jaksi bylo možno vytvořit v menším rozsahu jenom pro sebe ?
Mohl by tedy konkretizovat příslušnou pozitivní externalitu menších obcí ?
A mohl by zdůvodnit - na základě tohoto argumentu - rozdíl mezi středním městem a těmi největšími - pokud jde o tyto externality ... ?
Kolik jich zbyde v relaci mezi Pardubicemi a Prahou?
Argumenty pana Gromíře neberu - to se dá říci vždy podle osobní chuti, že například podpora národního je rozbíjení internacionální jednoty třídy a stejně tak naopak - to lze použit vždy v prospěch jednoho typu rolí a segmentů v neprospěch jiného ... naprosto bezcenné.
jinak, aby se tu nepokračovalo v typické demagogii velkoměštáků - obec má tolik parkovišt a veřejných prostranství, kolik sama potřebuje - když jako Pražák přijedu do Chrasti, budu rovněž užívat parkoviště na chrasteckém náměstí.
Čili - ještě jednou, pánové ...
... a lépe ...
Jen takový pražský okruh (nikoliv dálniční obchvat) je samozřejmě věcí prahy, klíčové radiály a hlavní uliční síť rovněž, nemluvě o metru na které stát taky nedává atd. Říkat že náklady na infrastruktur malé obce a měswta jsou stejné je nonsens. Tohle by neřekli ani silně populističtí TOPáci. V Praze se denně pohybuje kromě pražanů víe jak 400 tisíc lidí - jezdí, parkují, léčí se, studují...
V brně , ostravě. plzni je to podobné, jen o trochu menší ...nepodléhejte tomue venkov proti městům, je to obludná blbost.
Takže, jak vidím, odpověď na své otázky nedostanu.
No nic : žádná odpověď - taky odpověď ...
Abstraktní vata o "vazbách spádových oblastí" a trapné obraty ("každý přece ví", "jako kdyste nevěděl, jak to vypadá nebo jak to chodí) konkrétní odpověď nenahradí.
Metro má Praha kvůli svým jeden a půl milionům a turistům, kteří něco přinášejí - rozhodně to není milost Prahy obyvateli Chrasti, který nemá nějakou externalitu.
A ještě jednou opakuji - když Pražák přijede do Chrasti, také užívá infrastrukturní servis Chrasti.
Nereagovat na to, co se mi nehodí, je možná pohodlnější, ale nikam to nevede - druhý diskutér nezapomene zdůaraznit to, na co reagováno nebylo ...
Gazdíkovy Starostové a nezávislí prostě v této věci pravdu mají - to se občas stává, pane Dolejši, že Váš politicky soupeř může mít - samozřejmě vyjímečně, jen občas - v něčem pravdu.
I když slovo pravda není příliš korektní - vše jsou zájmy ...
A proto naše diskuse nikam vést nemůže - já Vás nepřesvědčím, Vy mně ani náhodou a jeden o druhém si asi budeme myslet, že jde o populistu a demagoga.
Tak toho radší nechme.
zjistil, že to co hledáte (argumenty co město dělá oproti malým obcím navíc kvůli kterým je zglajšaltování podílů na obyvatele nonsens) tu už uvedeno je. Ale jak říkáte - ztrácí to smyls, když už jste se pro návrhy TOP09 rozhodl pevně. Já jen musím souhlasit s panem grombířem z Brna -
tímhle se jen daří rozdělit společnost na izolované segmenty, které se mezi sebou porvou o každou kost.
To, co jsem žádal, Vaše texty prostě neobsahují.
Mně nezajímá, jestli velké město dělá něco navíc, co malá obec nedělá.
Pokřivení relace je legitimní podle mne jen tehdy, pokud něco velká obec dělá pro malou a její obyvatele, a přitom to platí ze svého a nezajišťují to zvláštní státní fondy ...
A že souhlasíte s panem Grombířem - to mně neudivuje.
Jak se říká vrána k vráně sedá - dost bych se divil, kdybyste nějaký podobný argument jako on nevytáhli - zbývá ještě zahovořit něco o rozbíječích jednoty dělnického hnutí, aby se měl člověk příležitost řádně se zastydět.
Dosud jsem neměl žádné významné předsudky k obyvatelům největších měst - ale zdá se, že správný "antipražácký" předsudek patří k nezbytné výbavě ... stejně jako lékárnička v autě ...
A doufám, že ostatní Dolejšovi kolegové z KSČM podpoří novelu o změně RUD (jak údajně přislíbili - aspoň podle Starostů) a že se "pochlapí" i zástupci ČSSD ...
A že Ing. Dolejš - jak doufám - zůstane mezi kolegy komunisty se svým postojem osamocen ...
... jak onen pověstný "cool v plotě" ...
V tom kompromisu opticky ODS asi ustoupí vydírání TOP09 ale Praze ani velký městům reálně nic nesebre, respe. dá jim to jinak. Takže nula od nuly pojde a do roka tu máme úvahy o diskriminaci znovu.. Z pilin prostě bič neupleteš.
A pokud jde o přesun centrálních dotací na obce - tak prostě o to bude pokrácen objem transferů a opět bude efekt minimální. Žádné zvýšení ekonomické samostanosti obcí se nekoná. neberte to jako školení, ale prostě zřejmě financování USC není vaše parketa.
Hlavně tu nejde o žádné nové zdroje. Dostat milion z tzv. RUDu navíc ale současně nedostat pět milionů ze státních či krajských dotací - tak kdo je tady vítěz. ? Za tuhle kamufláž může klidně hlasovat každý. Jeslti se někdo u toho bude být v prsa jak zachraňuje venkov, tak je bohjužel dost mimo.
no vida - tak ona racionální diskuse je přece jen možná.
Tady už musím s mnoha věcmi souhlasit, takže jen upřesňující dotaz :
těmi transféry máte na mysli peníze na výkon přenesené státní správy?
A ne-li - o co má konkrétně jít?
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-dolejs.php?itemid=14319&from=0
Prostě shodnout se můžeme na tom, že to není žádný všelék ...
... to větší (nikoli úplné - o tom nikdo zatím nehovoří) narovnání podílu sdílených daní na jedince v rozpočtech měst velkých a malých.
No a pak si v rámci tohoto rámce zřejmě zůstaneme každý na svém.
Totiž já na tom, že i když to není všelék, že to je užitečná změna mezi mnoha jinými možnými změnami ...
... no a Vy jako Pražák pochopitelně na stanovisku, že je to na nic, že je to zbytečné nebo dokonce škodlivé atd. ...
Dál se nedostaneme, protože jeden druhého nemá šanci přesvědčit.
Je na druhých, aby zhodnotili výsledek podobných diskusí.
Jenom bych podotkl, že zřejmě je mezi lidmi zafixováno, že rovnost koeficientu je normální a nerovnost musí být vysvětlena skutečnými argumenty.
Nikoli naopak.
Ať každý posoudí, zda jste tyto argumenty přinesl nebo ne ...
A my dva toho už nechme ...