Odbory v občanské společnosti? Ani v úřadě, ani na barikádě — někde mezi
Milan ZnojV reakci na esej Ondřeje Slačálka „Občanská společnost v kastrujícím objetí“ se autor zamýšlí nad rolí odborů v občanské společnosti a jejich místo hledá někde mezi barikádou a kanceláří.
Ondřej Slačálek hledá cestu k odborům a myslí si, že kdyby našel odbory v občanské společnosti, tak by mohly být okysličeny „občanským duchem“ a byly tak schopny „demonstrovat vládě sílu občanské společnosti“. Právem napadá popletený postoj Zelených, kteří, jsouce politickou stranou, sami by chtěli být tím osvěžujícím duchem občanské společnosti a odbory posílají k šípku. Tomu se lze vysmát, aniž si budeme vypomáhat freudistickým cvičením o vytěsněných motivech, jak „terapeuticky“ činí Slačálek. Nicméně jeho cesta za odbory je také jedna velká neznámá. Jako by přehlédl dvě křižovatky, po nichž se můžeme vydat.
První křižovatka vede k odborům, jež se pohybují na půdě korporativistického sociálního státu. Mají svou roli - představují zájmy modrých, bílých a třeba i fialových límečků ve vyjednávání s podnikateli a vládou na všech úrovních, takřka od dílny, přes podnikové vedení, až po vrcholné orgány moci. Jejich síla závisí pochopitelně na počtu členů, ale nejenom, docela důležitou je ideologie, jež k tomu patří, že odbory hájí zájmy všech pracujících. V korporativistickém státě jsou ostatně všichni pracující. Odbory jsou ovšem organizací s vlastní elitou, mocenskou hierarchií. Náplní jejich činnosti jest organizace zájmů a vyjednávání o nich, což všechno má své důsledky, ale zde to jenom zmiňuji.
Druhá křižovatka poukazuje k odborům, které vyhlašují generální stávku, aby vládu přivedly k poznání toho, jaký je generální zájem pracujících (všech), který ona neslyší, nebo spíše slyšet nechce. Takovéto vyjádření generálního zájmu občanské společnosti v jednom mimořádném činu se ovšem odehrává mimo vyjednávání, ale také mimo parlamentní systém založený na volbách a soutěži politických stran. Parlamentní způsob prezentace zájmů v politickém rozhodování je shledán nanicovatým.
Souhlasím s Ondřejem Slačálkem, že odbory potřebují novou mízu a tou by mohlo být jejich zakořenění v občanské společnosti. Nicméně v ní odbory, jak vidno, mohou hrát docela různorodou roli. Netvrdím, že odboroví vůdci dávají přednost korporativismu a Ondřej Slačálek odborům revolučním, i když ... Jeho článek každopádně zůstává někde mezi, nejspíš podobně jako naše odbory, což je možná ta správná cesta k odborům v občanské společnosti — totiž být mezi.
Když svého času Hegel tématizoval občanskou společnost, napsal, že je to diference, která v moderní době vstoupila mezi rodinu a stát. Měl na mysli především trh a docela soukromé honění se za vlastními zájmy. Levice udělala hodně, aby se osvobodila od této hegelovské optiky politicky uměřeného měšťanstva, nicméně dvě verze odborového ztvárnění občanské společnosti jsou podle mého scestné, a to jak odbory v kancelářích, tak odbory na barikádách, oboje totiž ruší onu diferenci, na níž stojí moderní liberální společnost, která naštěstí od Hegelových dob prodělala řadu oživujících plastických operací, které jí dodaly poměrně působivý demokratický ráz, i když nás někdy docela rozčiluje.
Problém jak odborářská byrokracie (ne)zvkládá sociální fragnentaci a decentralizaci výroby v oligopolnía globalitzované realitě je od toho možná odviozený.
Jinak k té první větě. Já nejsem velkorysý či jiný, pouze popisuji standardní fungování odborů v korporativní společnosti. Vyjednává se do poslední chvíle, proti sobě stojí erudované strany, dialog je věcný, je-li oprávněný požadavek, vycházející z reálného stavu diskutovaného sektoru neakceptovaný a je zjevné, že bez vyhlášení stávky se dialog dál nepohne, učiní se tak. V tomto konkrétním případě, kdy měl stávkovat celý bankovní sektor a pojišťovnictví, se nakonec jednalo až do ranních hodin před stávkou a dohoda se na poslední chvíli podepsala, tedy stávka nebyla. Kdyby k dohodě nedošlo, ztráty by byly obrovské, ale nějaká polovičatá stávka, nějaké jako napůl ano a napůl ne, tím se nic nevyřeší, proto bych opravdu neomezoval manévrovací prostor odborům nějakou přecitlivělostí. Myslím si, že tohle bylo tak nějak smyslem Slačálkova textu. Ono toho ohýbání českých zaměstnanců už myslím bylo dost. ČR je součástí globálního tržního prostředí a srovnatelných nákladů na život. Česká ekonomika je exportním tygrem, o české výrobky zájem je, pracovníci dřou mnohdy i 12 hodin, přesto je jim do očí tvrzeno, že mají slabou produktivitu a Evropská komise dokonce souhlasí, že je naprosto v pořádku, když se pod stejnou značkou bude prodávat zboží různé kvality v západní a východní Evropě, jelikož prý máme jiné chutě či spíše jinou peněženku. Jistě, některým zemím, jako třeba Norsko, stačí nalepit na krabici z Číny norskou vlaječku a je vyděláno.
Naopak určitá zakřiknutost odborů specielně za pana Štěcha, zaměstnancům příliš nepomohla a stačí si vytáhnout jasná čísla o růstu mzdových prostředků v zemích EU. Jak se na to dívám, současná vláda prostě jednat nechce, naopak dělá vše pro vyhlášení generální stávky. Ono jednat o kompromisu s tím, kdo vytlačuje ČR někam na absolutní mravní periferii EU, to se dost dobře nedá. Tady je myslím čas na jasné ne, jelikož se jedná i o dalších generacích, o nevratné destrukci penzijního systému, který neuvěřitelně dobře obstál, když srovnáme zahraniční zkušenosti se spekulativními fondy po roce 2008. Zdravotní péče neústavně kastovaná na chudinskou a tu další, to je nejen nezákonné, ale ve své podstatě jde o bolševismus prvního řádu.
Stávka ovšem působí škody, a mohou to být škody hodně veliké, dokonce významně omezuje vlastnická práva. Když zastavíte továrnu, tak vlastník nemůže užívat svého majetku – to je stará vesta. V rámci liberálního korporativismu je to ospravedlnitelné, neboť důvodem tohoto omezení práv, je lepší zajištění práv občanů v celé společnosti. Podobně jako, když afirmativní akce, třeba kvóty, zavádějí nerovnost, ale činí tak jenom kvůli větší rovnosti. Momentální nerovnost je tedy ospravedlněna vyšším principem tedy rovností. Nakolik je omezení práv, jež působí stávka, přípustné s ohledem na jiná práva, to je ovšem věcí interpretace, tedy zvyklostí a Ústavního soudu. Asi se shodneme, že lze blokovat nějakou cestu a tím omezit vlastnictví lidí, kteří jedou autem do práce, ale nepřípustné bude, když stávkující začnou auta rozbíjet a zapalovat. To už není omezení vlastnictví, jež patří ke korporativistickému sociálnímu státu v rámci oné přijímané „možné hrozby“. To už by byla negace soukromého vlastnictví, která takovýto stát jako systém dohod a interpretací rozkládá. Otázkou je, kam patří Vaše „neomezená stávka, jež může škodit a omezovat vlastnictví?“ Vzhledem k Vašemu obdivu ke korporativistickým dovednostem odborářských vyjednávačů, soudím, že se příliš nerozcházíme, to ale neznamená, že bychom od omezení vlastnictví, jež je ospravedlnitelné v rámci liberálního korporativismu, neměli jasně odlišit negaci vlastnictví, která podle mě přichází už s onou „neomezenou stávkou, jež přímo dělá politiku“, nazvěme ji totální stávkou, abychom to nepletli.
A ještě drobná poznámka k naší nedávné stávce. Když se vládě nepodařilo zakázat stávku soudně, tak se jí mainstreamová média pokusila zrušit ideologicky. Místo stávky nám předvedla ekologický den pro lidské zdraví. Stávka tak byla eliminována nejen jako prakticky zbytečná (vláda), chabá (média), ale zmizela z našeho života i jako ona možná hrozba. Jako by jsme se na okamžik ocitli v komunismu či jiném rajském stavu , kde všechny hrozby se proměňují v požitky. Byla to ovšem vteřinová iluze. Další zprávy nás vrátily do lidského světa, kde se hrozby dají zmírnit dohodami, ale nedají se zrušit, natož odkecat.
Už je pozdní hodina a tak krátce. S textem dalšího příspěvku souhlasím, zdá se mi ale, že stále malinko bloudíte v samotné podstatě filozofie moderního korporativistického státu, jelikož na věci hledíte příliš třídně, tedy na můj vkus moc černobíle. Ten rozpor či dokonce konflikt majitel vs. zaměstnanec je zde minimální. Tady si nevykáme a těžko se zde může i ten nejbohatší nějakým způsobem nadřazovat nad ostatní, jinak by zůstal sám, tedy ve své podstatě konec podnikání. Majetek je zde chápán především jako řehole, zodpovědnost a ne pouze k sobě, vlastní rodině, ale i komunitě obecně. Začínám to pociťovat někdy také, když přemýšlím, jestli mám či nemám jet letos na zahraniční dovolenou a vyvážet tak jistě můj vlastní, ale ve své podstatě i kapitál komunity, kde žiji. Držme se ale toho příkladu stávky v bankovním sektoru. Nikdo přeci neomezuje vlastnická práva, nikdo nikomu nic z jeho konta nebere, nevybírá, nikam neposílá, jediné, co dělá, že nepřijde do práce, stávkuje, jelikož nebyla nalezena shoda na další rok a ani dlouhé jednání nad věcnými argumenty ke kompromisu nevedlo. Tím, že nikdo a tady opravdu nikdo, nepřijde do práce, je jistě omezeno soukromé vlastnictví dalších osob, jelikož se nemůžou dostat ke svému účtu, ale ne vinou zaměstnanců, ale společnou vinou majitele a zaměstnanců tohoto sektoru. Jde o v tu chvíli jeden nefunkční, zablokovaný sektor lidské činnosti. Nikdo se z toho ale věšet nebude, naopak, společnost bude očekávat realistické řešení, pokud možno co nejdříve, ale nebude na nikoho mediálně tlačit, násilím někoho vrhat do slevení z realistických požadavků a tady je na vše nádherně vidět, nehovoříme totiž o nějakém šedém zákoutí systému akcie na doručitele v Palermu, či v českém případě spíše v Toskánsku. Ono totiž platí, že zdejší společnost žije v komunitách, všechno je více propletené a na vše je více vidět. Pokud se tedy ohne třeba v tomto případě bankovní úředník, nebude požadovat úměrnou, náležitou dělbu zisku mezi majitele a zaměstnance, prohraje celá komunita, jelikož se nevratně rozevřou nůžky, kapitál, který mohl kolovat v komunitě, odteče na neznámé konto třeba v daňovém ráji a celá společnost zchudne, včetně majitele banky, jelikož bude mít banku v chudší společnosti. Proto je zde kultura solidarizování se stávkujícími, ale nestávkuje se často, jelikož je společnost konsensuální. Jde to i vyčíslit. V USA má 10% nejbohatších lidí přes 51% všeho. V Norsku má 10% nejbohatších 20%. Jaký systém je produktivnější, konkurenceschopnější, jaký obstál v krizi, jaký má vyšší ochranu lidských práv, kde nejsou vyloučení, ghetta a lamy je zjevné a tomu se říká severský, nordický či skandinávský model, kde představují odbory páteřní komunikační trakt. Budu rád, když se začnou odbory v ČR chápat konečně v tomto duchu.
Mládek ostatně volá "musíme jít na sever"....To je fajn, i když zatím od stolu zvládá "Norsko ne, Dánsko ano", tak fandím...
Vize stavovské společnosti mi vůbec zavání minulostí, neoindustriální společnost svým vývojem rozbíjí zmonopolizovanou zájmovou reprezentaci. Rozumím, že jde o to aby klíčovou korporací byly právě odbory (tedy jaká si novelizovaná podoba kroporativních aktérů bez oněch "fascio") a to nejspíš úzce propojené s politikou, ale nevydává se tu přání za skutečnost a nevadí určitá slabost odborářká byrokracie ?
Paní Hábová tu připomenula vývoj v USA a predikce R. Reicha - tady jsou 4/5 zaměstnanců ve službách. Nové formy zaměstnanecké participace a sebeorganizace.v podmínkách sociální fragmentaci a decentralizaci výroby. Na opačném pólu vývoje zase stojí zasí´tované olgopoly a globalizující realita. Tohle by přeci úvahy o nvém strategickém pohbyu měly nějak zohlednit.
... taky se mi nelíbí, pane Krausi, to zvolání "Dánsko ano - Norsko ne".
Pro mně jsou zdrojem poučení obě skvělé země.
Vy jste zřejmě velký stoupenec své "druhé vlasti" -pokud smím použít tento obrat ...
Když má ale někdo něco rád, může mít i odvahu položit si méně příjemné otázky :
1. Proč je asi nerovnost dle Giniho indexu v Norsku vyšší než v konglomerátu ostatních skandinávských zemí namačkaných spolu se Slovinskem, Českem a Slovenskem všechny těsně vedle sebe - kdežto Norsko se neliší od Francouzů a Němců, což je samozřejmě taky dobrý výsledek, ale přece jen ... ?
2. Vždy používám jako silný argument v prospěch severského modelu OBECNĚ, že je konkurenceschopný a současně je tu nízký veřejný dluh - oproti neoliberálnějším státům.
Norsko jediné ze Seveřanů je vybaveno státním suverénním fondem.
Norské království má ale ten svůj veřejný dluh největší - samosebou ve srovnání se Skandinávci - jinak samozřejmě rovněž celkem nízký v celkovém srovnání velmi vyspělých zemí ...
Odbory mají svůj zenit za sebou. Bohužel. Za století svého vrcholu dokázaly pro „dělný lid“ víc, než všechny církve dohromady za celá dvě tisíciletí. Ale problémem je, že ani jejich nejvzdělanější lídři nevidí co dál. Což je podle mého soudu i motivem Slačálkova textu. Pokud si nechceme hrát na sociální inženýry, musíme prostě nechat odboráře ať hledají nové formy ve tvořící se společnosti, ať ji nazýváme, jak chceme, třeba oligopolní, globální, či neoindustriální. Když jsem byl kratičký čas v čele odborů, přikláněl jsem se k vytváření struktury mezičlánků mezi odbory a stranami. Už tehdy to ale bylo atavismem, protože v demokracii se pomalu stále víc a víc přežívají i politické strany.
Možná, že jsem až příliš starý, ale pořád nějak nemohu věřit v samoorganizaci jakéhokoliv hnutí za pomocí třeba i těch nejmodernějších prostředků. To je určitě vynikající nástroj, ale nic víc než nástroj, kterým musí vládnout vědoucí, přesvědčení a mimo jiné i organizačně schopní, leč lídři, kteří se postaví do čela.
Proč Norsko ne? Pro jeho „sobeckost“. Těží ze svého specifického postavení. Norsko je superbohatým státem díky své ropě. Pokud by byla odečtena od bilance, tak bude na tom hůř jak Island.