BBC se dostala kvůli rušení signálu do sporu s Íránem

Írán čelí mezinárodním protestům kvůli zablokování Perského zpravodajského servisu (PTV), patřícího televizní stanici BBC. Kanál sledují miliony diváků především z řad příznivců opozice.

(len)

14.01.2010 18:39

305714664_1f6eddd663_b

BBC chce využít všechny možnosti, jak dostat vysílání PTV k íránským divákům. Foto timo_w2s, flickr.com

Íránské orgány zablokovaly signál satelitu Hotbird 6, který je ve vlastnictví společnosti Eutelsat a vysílá do Íránu signál PTV. Zástupci BBC dnes prohlásili, že aktivně podporují formální stížnost Mezinárodní telekomunikační unii (ITU) za úmyslné rušení vysílání. ITU potvrdila, že obdržela vyjádření regulačních orgánů ve Francii, kde Eutelsat sídlí. Jeho vysílání signálu PTV bylo v Íránu přerušeno minulý měsíc.

BBC chce podle slov zástupců pokračovat ve vysílání PTV. Svým divákům proto předala návod, jak mají upravit své satelitní antény pro příjem programů prostřednictvím satelitu Telstar 2, který je mimo dosah íránského rušení.

Eutelsat tvrdí, že stanici PTV odstranil ze satelitu Hotbird 6 se souhlasem BBC. Podle zdrojů seznámených se záležitostí ale operátor podlehl ochodním a právním tlakům ostatních zákazníků vysílajících na stejném transpondéru. Jiný satelit Eutelsatu Hotbird 8 nabízí kapacitu íránským státním televizím včetně Press TV v anglickém jazyce, která má pobočky v Londýně. „Museli jsme učinit obchodní rozhodnutí,“ uvedla mluvčí Eutelsatu.

Íránští opoziční příznivci obviňují satelitního operátora ze spolupráce s diktátory. Eutelsat a dceřiná společnost France Télécom GlobeCast odmítají veřejně oznámit, že odpovědná za rušení signálu je íránská vláda. „Vadí mi, že jsme obětí rušení íránskou vládou, která je však stále schopná používat Hotbird k vlastním účelům. My jsme oběti a oni pachatelé,“ řekl zdroj z BBC.

PTV zahájila své vysílání před rokem. Sporadické rušení začalo loni v červnu po prezidentských volbách, intenzivnější potom na konci prosince po smrti velkého ajatolláha Alího Montazeri Hosseina, ctěného duchovního, který spolupracoval s opozičním hnutím Zelených. Jeho úmrtí vyvolalo novou vlnu demonstrací.

Teherán opakovaně útočil na PTV jako na prodlouženou ruku britské vlády, která se snaží rozdmýchat sametovou revoluci. Minulý týden se BBC objevila na íránském seznamu šedesáti podvratných mezinárodních organizací. Británie a Írán jsou ve sporu kvůli jadernému programu Íránu, Izraeli a dalším otázkám týkajícím se Středního východu.

BBC uvedla ve svém prohlášení, že spolu s Eutelsatem hledají další možnosti. „Budeme se snažit využít všechny možnosti, aby naši diváci v Íránu měli zpravodajství, které chtějí,“ řekl režisér Světového zpravodajství Peter Horrocks. Írán už má zkušenosti s blokováním údajně nepřátelského televizního vysílání na dálku. Signály přenášené z USA občas blokovaly přístroje z kubánského území, což vyvolalo americké protesty.

Naděje na teheránskou odpověď jsou však v případě posledních stížností u ženevského ITU jen malé. Mezinárodní telekomunikační unie nemá donucovací moc a je považována za bezzubou.

Íránští diváci se zlobí. „Jsme utiskovaní. Míjíme další mezník v naší historii. Proto potřebujeme více než kdy jindy objektivní zpravodajství,“ řekl jeden z fanoušků PTV.

Další informace:
The Guardian BBC joins international protests against Iranian TV interference


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.