Cena vzdělání

Kateřina Svíčková

Chceme vysokoškolské vzdělání, které se čím dál více podobá zboží nebo je stále považujeme za hodnotu, která nemá podléhat podnikatelským principům? Bude takzvané elitní vzdělání přístupné jen mladým lidem s odpovídajícím materiálním zázemím?

Zaplatili byste sobě či svým dětem jeden a půl milionu korun za tříleté vzdělání na elitní univerzitě zaštítěné hvězdami akademického světa? Přesně taková možnost se otevírá ve Velké Británii, kde skupina slavných akademiků a podnikatelů zakládá New College of the Humanities. Střední hodnota ročního příjmu britské rodiny s dětmi je přitom podle údajů Eurostatu v přepočtu přibližně 380 000 korun.

Další novinkou je, že škola vzniká jako podnikatelský projekt, jehož účelem je přinášet svým podílníkům — skupině akademiků a investorů z byznysu — zisk. Oznámení o jejím založení přichází symbolicky v době, kdy vláda seškrtala výdaje na vzdělání, poté, co bylo navýšeno maximální možné školné na veřejných univerzitách (poloviční proti nově vznikající škole), a po nedávných masových demonstracích mladých lidí. Na těchto demonstracích mladí lidé protestovali právě proti snižování veřejného a navyšování soukromého financovaní vysokoškolského vzdělávání.

Není tedy překvapením, že nový projekt vyvolal silné reakce. Již před nějakou dobou se přitom začaly ozývat hlasy o vzniku další bubliny na trhu — tentokrát v oblasti placených akademických titulů, především MBA. Otázkou je, zda získané vzdělání má skutečně odpovídající hodnotu nebo zda naopak zbytečně a přemrštěně nezadluží studenty do budoucna.

Tato událost a s ní spojená debata by neměla uniknout pozornosti ani v našich končinách, protože navozuje otázky, s nimiž se také snažíme a budeme muset vyrovnat. Chceme vysokoškolské vzdělání, které se čím dál více podobá zboží nebo je stále považujeme za hodnotu, která nemá podléhat podnikatelským principům? O čem bude vypovídat vysokoškolský titul? Bude takzvané elitní vzdělání přístupné jen mladým lidem s odpovídajícím materiálním zázemím, s jasnými důsledky pro vývoj nerovnosti ve společnosti?

Vznik takovýchto individuálních projektů je rychlejší a na první pohled snadnější reakcí na churavějící veřejné vysoké školství než postupné systémové změny. Je však řešením — a i to s otazníkem — jen pro vyvolené.

Text vychází v rámci projektu Kritická ekonomie, jehož je Deník Referendum partnerským médiem.