Senát přizpůsobuje Obamovy zdravotní reformy pojišťovnám

Petr Salamon

Americký Senát projednává vlastní podobu reformy zdravotnictví. Od návrhu prezidenta se liší třeba tím, že náklady na lepší péči ponese namísto soukromých pojišťoven stát. Americký odborník na zdravotnictví Jon Walker rozdíly přibližuje.

Jedním z hlavních předvolebních slibů Baracka Obamy před rokem a čtvrt bylo zpřístupnit americké zdravotnictví všem. Reforma, kterou připravil, není však naplněním tohoto záměru a Senát ji ještě oklešťuje.

Podle pondělního průzkumu veřejného mínění pro televizi CBS převažují procenta Američanů, kteří se domnívají, že reforma vzešlá z Bílého domu již není dostatečná. A to ve všech třech sledovaných kategoriích: zda zpřístupní zdravotnictví většímu množství obyvatel, zda bude efektivněji nakládáno z financemi v systému i zda omezí výši zdravotních poplatků.

Zastánci senátní verze zákona tvrdí známé: největším nepřítelem dobrých řešení jsou nejlepší řešení. Jon Walker, americký odborník na zdravotnictví, píše ve svém příspěvku na Common Dreams, že senátní návrh zdaleka není ani dobrým řešením. Ideální varianta i velmi dobrá varianta byly hned od počátku zamítnuty jako nereálné.

Debata se podle něj celou dobu pohybovala mezi přijatelnou úrovní drobných zlepšení a hroznou prohrou, která obsahuje pár drobných vylepšení. Ve svém článku Walker popsal možné varianty řešení problémů amerického zdravotnictví.

Ideální varianta

Ideální řešení by všem umožnilo přístup k nejlepším zákrokům a lékům, tak jak to funguje v Německu. Všem by nabízelo rovný přístup k plně integrované zdravotní péči s minimálním hrazením nákladů, podobně jak to funguje ve Velké Británii. Systém by pomohl dosáhnout japonské úrovně průměrné délky života, přičemž by  měl co nejmenší náklady na osobu, podobně jako tomu je na Novém Zélandu.

V důsledku této varianty by se zvýšila průměrná délka života zhruba o pět let, snížily by se výdaje na zdravotní péči o pětašedesát procent a každý jednotlivec by měl přístup k vysoce kvalitní péči, za kterou by platil velmi málo.

Velmi dobrá varianta

Dokonalá varianta je nedosažitelná i z jiných než politických důvodů. Velmi dobrá varianta by vypadala spíše jako rozšířená a vylepšené verze současné systému Medicare pro každého. Byla by pro všechny, ale řešila by některé zásadní problémy, jako například úhrady velmi nákladných léků. Tento systém by měl poskytnout každému Američanovi dobré zdravotní pojištění a zároveň snížit národní výdaje na zdravotnictví zhruba o dvacet až pětatřicet procent.

Dobrá varianta

Existuje mnoho způsobů, jak se dobrat k dobré reformě zdravotnictví. Například by si mohli lidé koupit účast ve státním systému Medicare, který by byl asi o pětadvacet procent levnější než soukromé pojištění. Někteří by do něj byli zapsáni automaticky.

Jiným dobrým řešením by mohl být belgický systém, ze kterého jsou vytěsněny všechny soukromé zdravotní pojišťovny zaměřené na zisk. Dále v něm všechny veřejné pojišťovny mohou hradit jen velmi malé množství péče nejvyšší kvality a všichni pojištěnci platí jednotnou cenu stanovenou státem. Pojištění si tak mohou dovolit všichni.

Slušná varianta

Slušná reforma zdravotní péče by obsahovala přísné předpisy vztahující se na pojišťovny v kombinaci se silnější záchrannou sociální sítí a kontrolou skutečných nákladů. V rámci této varianty by byli zaměstnavatelé povinni platit zaměstnancům pojištění, které by muselo být vysoce kvalitní. Tak tomu je například na Havaji.

Přijatelná varianta

Přijatelnou reformou byl původní návrh Bílého domu, který byl ale v průběhu jednání pozměněn. Obsahoval nové předpisy, které měly platit pro všechny soukromé pojišťovny v zemi. Snížil by ceny, ale ani zdaleka by nesnížil celkové náklady na zdravotní péči.

Návrh obsahuje velké rozšíření současného systému Medicaid a  zvyšuje platby za primární péči, aby k ní měl přístup každý. Dotace by byly vhodné pro některé pojištěnce. Lidé by byli nuceni platit za pojištění, které by nemuselo být přijatelné, ale nemuseli by alespoň platit soukromým pojišťovnám, které rozvrátily stávající americký zdravotní systém.

Přijatelná reforma by pouze snížila počet nepojištěných, ale nepokryla celou společnost.

Špatná varianta

Senátní návrh zákona je prohra. Obsahuje sice několik dobrých právních předpisů, ale ponechává jejich výkon na státu. Tím pádem podle Walkera nebudou vymáhány a postrádají smyslu.

Nová nařízení mají vliv pouze na malý úsek amerického trhu a netýkají se většiny soukromých pojišťoven v zemi. Kvalita pojištění, kterou si budou muset lidé kupovat, je neuvěřitelně nízká a dotace jsou nedostatečné. Lidé nebudou mít jinou volbu, než přijímat služby velmi neefektivních a nehospodárných soukromých pojišťoven.

Návrh zákona není ani dobrým základem pro budoucí reformu, protože přesunuje hlavní odpovědnost na stát, zatímco obrovskou část peněz a moci předává soukromému sektoru, který bojuje proti skutečné reformě.

Senátní návrh zákona se ani zdaleka nepřibližuje potřebnému řešení zdravotnické krize ve Spojených státech.

Další informace:

Common dreams Health Care Reform to Date: So Very Far From Perfect

CBS Poll: Obama Health Care marks hit new low