RPR letos do dubna vyhodnotila jako neetické tři reklamy

ČTK

Rada pro reklamu letos do konce dubna řešila osmnáct stížností na reklamu, tři z nich vyhodnotila jako neetické. Rada je profesní nestátní neziskovou organizací. Nemůže udělovat finanční pokuty, vydává jen rozhodnutí, která mají formu doporučení.

Rada pro reklamu letos do konce dubna řešila osmnáct stížností na reklamu, přičemž tři z nich její arbitrážní komise vyhodnotila jako neetické. Vyplývá to z údajů, které RPR zveřejnila na svých internetových stránkách rpr.cz.

První letošní stížnost se týkala reklamy realitního serveru realhit.cz. V jeho nabídce bytových a nebytových prostor totiž byla využita fotografie vojenského hřbitova v Normandii, na kterém jsou pohřbeni spojenečtí vojáci padlí při vylodění. Arbitrážní komise Rady pro reklamu posoudila tuto komerční komunikaci jako neetickou.

Neetická byla podle komise také reklama, která předcházela uvedení televizního seriálu Dexter. Společnost FTV Prima nechala rozmístit po Praze zakrvácené igelitové pytle přelepené lepicí páskou a s krvavými stopami v okolí. Autor stížnosti upozornil, že tato forma reklamy mohla zejména starší lidi vyděsit. Stížnost se týkala také odvysílané upoutávky na tento seriál.

Stejně vyhodnotila komise stížnost soukromé osoby na letáky zastavárny INDEX, které byly distribuovány do poštovních schránek domácností. Na letácích je totiž zobrazena nahá žena, která nemá žádnou souvislost s nabízenými službami. „Prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením dopadu takové prezentace na všechny typy čtenářů, diváků a spotřebitelů,“ zdůvodnila arbitrážní komise své rozhodnutí.

Loni Rada pro reklamu řešila šedesát stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V jedenácti případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům. Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann. Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se například reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.