V Tate Modern skončila výstava vězněného umělce Aj Wej-weje

Johana Lomová

Měsíc po pravděpodobném uvěznění čínského výtvarného umělce a architekta Aj Wej-weje skončila včera ve věhlasné londýnské galerii Tate Modern jeho výstava s názvem Slunečnicová semínka.

V pondělí 2. května 2011 byla v turbínové hale londýnské Tate Modern naposledy k vidění Aj Wej-wejova (1957) monumentální instalace Slunečnicová semínka. Výstava shodou okolností končí přesně měsíc poté, co tento čínský umělec zmizel za asistence policie. Tate Modern se podobně jako další instituce připojila k celosvětové petici požadující propuštění zadržovaného umělce.

Čínské úřady se údajně snaží Aj Wej-weje obvinit z hospodářské kriminality a bigamie, a tak tohoto světově uznávaného umělce umlčet. Příkladem Ajova společensky kritického umění byla i instalace v Tate Modern, nevinně nazvaná Sunflower Seeds (Slunečnicová semínka).

Na první pohled dekorativně působící plocha stovek milionů porcelánových semínek, která pokrývala vstupní prostor budovy galerie, je explicitním komentářem čínské společnosti i toho, jakým způsobem je Čína vnímána okolním světem. Kritika přítomná v procesu výroby jednotlivých semínek je jednoduše čitelná. Každé bylo ručně vyrobeno v „císařských“ dílnách v Ťing-te-čenu, starém centru výroby porcelánu. Zaměstnanci v tomto malém, a tedy nemasovém procesu výroby tradičním způsobem ručně tvarovali a nanášeli barvu na jedno semínko po druhém. Na výsledné instalaci se tak podílely stovky anonymních autorů.

Aj Wej-wej vychází ze staleté historie vysoce ceněného čínského porcelánu a zároveň poukazuje na současný stav, kdy se v Číně masově vyrábí v nelidských podmínkách předměty s nejasným účelem. Do popředí vystupuje disproporce, jak byla Čína vnímána v 17. století, kdy začala do Evropy vyvážet porcelán, a dneškem. Zatímco v minulosti označení „Made in China“ znamenalo exkluzivitu a vysokou kvalitu, dnes jde o pravý opak. V podtextu projektu jsou další významy, zejména odkaz na ideologii totalitní Číny, v jejíž rétorice se čínský lid jako slunečnice obrací k Mao Ce-tungovi, spásnému slunci čínského národa.

Aj Wej-wej je spoluautor návrhu ústředního stadionu Olympijských her v Pekingu (Ptačí hnízdo), posléze projevil politování, že se na přípravě OH podílel, neboť nijak nepřispěly k posílení demokracie v jeho zemi. Od roku 2008 systematicky volá po vyšetření možného korupčního skandálu spojeného se smrtí tisíců dětí pod zřícenými sečuánskými školami. Na konci loňského roku úřady srovnaly se zemí Aj Wej-wejův šanghajský ateliér.