Newyorkským Timesům se zpoplatnění webu osvědčuje

ČTK, Petr Jedlička

Čtenost digitální verze známého deníku klesá po zpoplatnění netypicky pomalu. Počet internetových předplatitelů naopak rychle roste. Pokud trend vydrží, stane se model předplatného použitý pro New York Times nejspíše inspirací pro mnoho dalších listů.

Tržby a zisk vydavatelské společnosti New York Times se v prvním čtvrtletí kvůli poklesu tištěné reklamy dál propadaly. Vlastníku stejnojmenného listu a dalších periodik se však zřejmě vyplácí riskantní pokus zpoplatnit digitální verzi novin, protože pro ni získal za necelý měsíc nečekaně mnoho předplatitelů.

Čistý zisk vydavatelství klesl na 5,4 milionu dolarů (asi 90 milionů korun) ve srovnání s 12,8 milionu dolaru o rok dříve. Celkové výnosy se snížily o 3,6 procenta na 566,5 milionu USD. Tržby z reklamy kvůli propadu zadávání do tištěných médií oslabily o 4,4 procenta, výnosy z digitální reklamy však stouply o 4,5 procenta.

Newyorkské Timesy získaly od zpoplatnění své webové produkce přes 100 tisíc předplatitelů, což představuje roční tržby asi 26 milionů dolarů. To výrazně překonalo počáteční očekávání. Zároveň poměrně pomalu klesá celkový počet čtenářů digitální verze listu, což se obvykle děje s velkou prudkostí. První odhady ukazují na pokles mezi pěti až 15 procenty.

Model plateb za internetovou verzi New York Times pozorně sledují ostatní deníky, jejichž rozpočty trpí propadem zájmu čtenářů, a tím i ztrátou příjmů z reklamy. Ke zpoplatnění obsahu zatím přistoupily hlavně finanční listy jako The Wall Street Journal a Financial Times. Londýnské The Times a Sunday Times, kde jejich majitel News Corp. magnáta Ruperta Murdocha zavedl částečný placený digitální servis loni v červenci, měly na konci února necelých 80 tisíc předplatitelů měsíčně proti 50 tisícům na konci října.