Diskuse (18 příspěvků)
Jan Černý, ČvT
February 16, 2013 v 14.37
....Z podzemních a špiónských sítí se tak snadno staly sítě mafiánské ?
JV
Jiří Vyleťal
February 16, 2013 v 17.24
Krásný článek a drobná připomínka
Vážený pane Holubec,
Váš článek je velmi pěkný a pravdivý. Jde do hloubky, a to je dobře.

K jedné části Vaší úvahy, v níž se zmiňujete o českém euroskepticismu, bych měl menší poznámku. Mezi lidmi, kteří Pražské jaro zažili, porozuměli jeho smyslu, a pokládají jej za cosi pozitivního, byste skoro žádné euroskeptiky nenašel. Zdrojem českého euroskepticismu je daleko spíše český nacionalismus, jehož původ spadá do 19. století.

S figurou „nevyhnutelnosti“ potíže opravdu jsou. Myslím, že na její nejhlubší kořeny ukazuje křesťanství prostřednictvím dvou nároků, které klade Ježíš na člověka: miluj Boha svého celým svým srdcem a celou svou silou a miluj bližního svého, jako sebe samého.

Stále totiž propadáme pocitu, že Boha milovat nemůžeme, protože bychom přišli o svoji domnělou suverenitu. Také se nám moc nechce milovat druhé, dát jim přednost před sebou samými a jednat tak, aby to bylo dobré především pro ostatní. Máme u toho falešný dojem, že bychom se připravili o něco, co nám právem náleží. Zkrátka připadá nám nevyhnutelné budovat svět jinak, než na základech ničím neomezené lidské vůle.

S přáním všeho dobrého
Jiří Vyleťal
Pavel Holubec, urban planner and territorial researcher
February 16, 2013 v 22.12
JČ:
"Z podzemních a špiónských sítí se tak snadno staly sítě mafiánské" - zde odkazuji na Manuela Castellse, který mj. o tomto, a poměrně obsáhle, píše na příkladu postsovětského Ruska. Je to velice poučné čtení a velmi zajímavý pohled na nedávnou historii. Vřele doporučuji.
(četl jsem to v angličtině-pokud máte zájem, rád pošlu)

JV:
Děkuji pane Vyleťal.
Co se týče vaší poznámky k euroskepticismu, vcelku s vámi souhlasím. Zvlášť se souvislostí s českým nacionalismem - viz. např. takové pojmy jako "Mnichovská zrada" či přirovnávání EU k Varšavské smlouvě.

Má poznámka směřovala k tomu, že vstup do EU byl, a často nadále i je, prezentován jako nevyhnutelnost. Jako by bývalo šlo o volbu, v níž se nabízela pouze jediná možnost, a tudíž šlo o volbu čistě iluzorní. Nebýt pro vstup do EU bylo totiž prezentováno jako volba proti porevolučnímu režimu - čili jako obrácené a ve svých následcích nesrovnatelné volby v ČSSR, kdy též bylo možno volit pouze jedinou stranu - KSČ - anebo volit proti režimu.

Myslím tedy, že euroskepticismus některých lidí se odvíjí právě od tohoto: že nebylo či není vyhnutí, že v EU prostě být musíme (tito euroskeptici by si asi ČR ve vztahu k EU představovali spíše jako Švýcarsko, či Norsko, čili země, které v EU nejsou, ale přitom vlastně tak či onak jsou).

No a ta vaše úvaha o křesťanské "nevyhnutelnosti", tu jsem zprvu nepochopil. Když jsem se ale nad ní více zamyslel, došlo mi, že je vskutku velice hluboká a zároveň opravdu míří tam, kam jsem mířil ve svém článku :-).

Přeji pěkný den a ještě jednou děkuji
JV
Jiří Vyleťal
February 16, 2013 v 23.6
Ano, souhlasím
Vážený pane Holubec,
děkuji za odpověď. Ano, souhlasím s vámi. Nutnost vstupu do EU takto opravdu prezentována byla.
Dobrou noc
J.Vyleťal
Martin Ševčík, Přisluhovač globálního kapitalismu 2
February 17, 2013 v 15.13
Díky, dobrý článek
Přímo mi navazoval na něco, co jsem si četl zrovna teď myslím ve čtvrtek. Hledal jsem pro nějakého známého jednu kapitolu v knize Slavoje Žižka Jednou jako tragédie ...., no a jak jsem ji měl zase v ruce, shltnul jsem znovu doslov Roberta Bartoše, kde velice čtivě popisuje teorie o velkém Druhém, který držel systém pohromadě. Tohle to by bylo potřeba natlačit mezi lidi, jesli by to byli schopní pochopit. Prostě konečně odhodit to černobílé až stupidní dívání se na minulost - takovéto byl tu parchant komanč a my obyčejní lidi jsme žili v diktatuře. Děcka by měly ve škole povinně číst třeba Havlovu Moc beymocných si myslím.
Nemáte někdo ten doslov Roberta Bartoše k tomu Žižkovi v elektronické podobě? Bych to poslal pár lidem.
Eva Hájková, penzistka
February 18, 2013 v 5.56
Člověk se někdy jen velmi těžko brání myšlence, že český národ je jakousi podivnou symbiózou zbabělců s prohnanými lumpy, kde pár "normálních" jedinců prostě nemá šanci.
Martin Ševčík, Přisluhovač globálního kapitalismu 2
February 18, 2013 v 7.10
Doslov
Omlouvám se za pomýlení jmen. Ten doslov psal Radovan Baroš samozřejmě.
ŠŠ
Štěpánka Šprynarová, důchodkyně
February 18, 2013 v 13.58
Ti normální jedinci tvoří většinu českého národa, jenže na rozdíl od v symbióze spojených zbabělců a prohnaných lumpů nejsou svými činy a životy pro média a pro režim zajímaví. Takže nemají šanci...........zatím?
Eva Hájková, penzistka
February 18, 2013 v 18.14
Máte pravdu, paní Šprynarová,
bylo by nespravedlivé považovat své spoluobčany za nenormální či přímo za zbabělce jen proto, že se bojí. Někdo se třeba vůbec nebojí o sebe, ale o své blízké. Když přijdeme o práci, neškodí to jen nám, ale především těm, kdo jsou na nás závislí. Nejvíc se obvykle člověk bojí, když má malé děti - na tom není nic divného a znám to ze zkušenosti. Naopak ten, kdo se vůbec nebojí, nebývá ve všech případech hrdina. Někdy to může být docela obyčejný zoufalec. A zoufalství by člověk podléhat neměl.
MP
Martin Pleva, pedagog
February 18, 2013 v 23.4
Pozor na tu tvrdou dichotomii "režimní a protirežimní"
Na komunisty se sice běžně nadávalo, ale lidé byli díky sociálním jistotám a díky socialistickému konzumu poměrně dlouhou dobu relativně spokojeni. Rozhodně nežili v nějaké hrůze či šíleném stresu "z režimu".

Starším generacím se dnes jeví normalizace jako téměř zlatá léta (samozřejmě to období posuzují nekriticky a lakují je s odstupem času narůžovo) - viz i průzkumy veřejného mínění...
+ Další komentáře