Diskuse (8 příspěvků)
LV
Lenka Vytlačilová, metrolog
August 24, 2015 v 11.12
Gender gap index říká něco jiného
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Gender_Gap_Report#/media/File:2013_Gender_gap_index_world_map,_Gender_Inequality_Distribution.svg

Pět nejhorších zemí na světě
Jemen. Pakistán, Čad, Sýrie, Mali
všechno země s převažující muslimskou populací

dalších pět zemí od konce
Iran, Pobřeží slonoviny, Libanon, Jordánsko, Maroko.
ve všech těchto zemích tvoří vyznavači islámu nejpočetnější skupinu

dalších pět zemí
Mauretánie, Saudská Arábie, Egypt, Omán, Etiopie


Tedy z 15ti zemí s nejhorším postavením žen (ze zemí, kde máme data) je nemuslimská pouze Etiopie a Pobřeží slonoviny, které sice nemá muslimskou většinu, kde ale muslimové tvoří 40% tj. největší skupinu (zbytek tvoří 30% křesťanů a 30% animistů)

Další místa
Alžír, Turecko, Bahrain a Tunis

Tedy ani poměrně sekulární země jako Turecko, kde ženy získaly volební právo dřive než na katolickém jihu Evropy, a Tunis, který zrušil polygamii, tuším už 1956, jako neislámskou, si nevedou dobře.
Honza Macháček, chemik
August 24, 2015 v 22.2
Co člověk nehledá, nenajde
Kdo hledá, najde to, co hledá.

Nechat si na https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Gender_Gap_Report setřídit tabulku je snadné. Číst ji pak lze různě.

Například si můžeme povšimnout, že mezi deseti nejlepšími státy není ani jeden, kde by převažujícím náboženstvím byl islám. Anebo toho, že většina z těch deseti, snad jen s výjimkou Nikaraguy, má muslimskou menšinu početnější než Česká repulika.

Nad hodnocením České reubliky můžeme rozjímat, zda je důležitější, že překonáváme Japonsko, anebo že zaostáváme za Maďarskem, Řeckem a Slovenskem. Indonésie zůstává sice za námi, ale jen těsně. Menší než u nás je nerovnost mezi muži a ženami například v Ázerbájdžánu, Albánii, Senegalu nebo Bangladéši.
MP
Martin Profant
August 25, 2015 v 13.0
Škoda
Škoda té části o ženských právech v zemích s převažujícím muslimským vyznáním. Zastínila to, co na textu je dobré a zač se sluší autorovi poděkovat: Jasnou a přesnou interpretaci pojmu svobody náboženství.

Honzovi Macháčkovi
Ten žebříček, při vši neúctě k České republice právě v této oblasti, vypovídá o jediném. O neschopnosti zvolit kriteria překrývající propastně rozdílné kulturní situace. Abych vzal jedno z diskutovaného článku: Zatímco Gro Harlem Brudtlandová je v daném kontextu signifikantní pro postavení norských žen, Indira Gandhiová pro postavení indických už mnohem méně; A jak mám brát vážně žebříček, ve kterém ČR zaostává za zemí se zřetelně vyšším podílem negramotných žen než mužů?

JP
Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
August 25, 2015 v 13.33
Obřízka v německém právu
Je nutno poněkud korigovat údaj autora, že v Německu se ohledně obřízky "kauza řeší".

Skutečný stav je takový, že poté co kolínský soud ve druhé instanci rozhodl, že obřízka provedená na dítěti (novorozenci) je aktem násilného narušení tělesné integrity, zvedla se taková vlna rozhořčených protestů ze strany jak muslimské, tak i (ortodoxně) židovské komunity, že německý stát rezignoval, a v jakési podivné právní konstrukci zákonem ustanovil, že to, co fakticky je násilným aktem proti dítěti, není trestné, pokud se tak provádí z religiózních důvodů (a pokud tento akt bude proveden "odborně").

Jinými slovy, německý stát povolil a schválil krvavý útok nožem na tělo novorozence, když se tak děje z náboženských motivů.
Eva Hájková, penzistka
August 26, 2015 v 8.53
Možná při tom novorozenec neutrpí větší újmu než při propíchnutí uší.
JP
Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
August 26, 2015 v 11.43
Nemám vědomost o tom, jaké zdravotní újmy novorozenec může či nemůže utrpět při propíchnutí uší; ale obřízka novorozence mužského pohlaví je zcela evidentně velice agresivní, krvavý a bolestivý zákrok, a byly dokumentovány i případy končící smrtí.
Jiří Dolejš, poslanec
August 26, 2015 v 18.37
zažíváme obdobu hlsneriády
nejen česká ústava zajištuje svobodu vyznání ale i mezinárodní pakty. Jiná věc je registrace dle zákona o církvích. Ministerstvo kultury ostatně dělalo analýzu o uplatnění podmínek tohoto zákona a není to jednoznačné.
Nadřazenost světského práva nad církevním tam kde jde o kolizi je také snad v Evropě samozřejmá - tím se to v podstatě celé redukuje problém na rozlišování normální konfese a podhoubí fanatismu, organizovat hilsneriády je zbytečné.
Fanatismus je opravdu problém. Ale fanatici se zjevně vyskytují mezi katolíky, pravoslavnými, židy či muslimy. Kvůli tomu netřeba formovat nenávistné protimuslimské milice, které žijí spíše z mýtů o muslimské realitě.
Dana Havlenová, redaktorka
August 27, 2015 v 12.1
Souhlasím s panem Štampachem i Dolejším
To nejohavnější na současné situaci je nenávist. Ať otevřete, co chcete, vždycky se na vás vylije. Kruci - kde jsou křesťanské a evropské hodnoty? Kam zmizela tolerance? K čemu budou dobré znovu postavené ploty? O co se pořád tak bojíme, že se nám z toho odkrvují mozky? Z vystoupení Kláry Samkové v nedávných Událostech - komentářích se mu dělalo zle. Pan Štampach jen upozornil, že nejsme takové hvězdy, za jaké se pokládáme, nic víc, nic méně. Čeká nás všechny velmi složité období, ta burcovaná nenávist není k ničemu. Bude vše jen zhoršovat.