Sýrie: turecko-saúdská intervence je stále reálná, NATO chce útočit pouze na IS

Petr Jedlička

Turecké dělostřelectvo odstřelovalo o víkendu pozice Kurdů útočících na území povstalců. Saúdové přesouvají do Turecka sedmdesát letounů. Podle dohody Ruska a USA má během týdne nastat příměří, zatím však boje pokračují v plné síle.

Šance, že jednotky turecko-saúdské koalice vpadnou přímo do Sýrie, se za minulý týden nezmenšila; méně pravděpodobné ale už je, že velkou intervenci podnikne celá Severoatlantická aliance. Shodují se na tom pozorovatelé z velkých agentur a listů, kteří hodnotí po víkendu vývoj v posledních dnech.

Čtete rádi analýzy zahraničního dění z dílny Petra Jedličky? Podpořte rubriku Svět a pomozte jí rozšiřovat kapacity.
×

Podle vyjádření amerického ministra obrany Ashtona Cartera sice NATO „zvažuje účast v koalici“, která by zasáhla do bojů „aktivněji“, má jít však pouze o zásah proti silám, jež tvoří samozvaný Islámský stát (IS).

Turečtí představitelé naopak stále hrozí zásahem na povstaleckých a Kurdy ovládaných územích, a to za podmínky, že bude ohrožována povstalecká enkláva okolo měst Azáz a Tal Rifát. Právě na Azáz vyrazily v posledních dnech kurdské Oddíly lidové sebeobrany (YPG) z oblasti Afrínu podporované ruským letectvem. Turecké dělostřelectvo spustilo v reakci přeshraniční palbu.

„Jestli se znovu přiblíží, odpovíme se vší tvrdostí. Azáz padnout nenecháme,“ řekl novinářům o víkendu turecký premiér Ahmet Davutoglu.

Důvody obav

Úvahy o možnosti přímého turecko-saúdského vpádu do Sýrie podněcují v zásadě čtyři události, respektive procesy: za prvé, četné výroky tureckých představitelů podobné výše citovanému; za druhé, časová kapsa vzniklá mezi původním datem chystaných mírových rozhovorů na počátku února a 25. únorem, na který byly rozhovory odloženy — tuto kapsu totiž vyplňuje poměrně úspěšná ofenziva sil bojujících na straně režimu Bašára Asada.

Za třetí jde o kvalitativně novou úroveň spolupráce mezi kurdskými YPG a Ruskem, a to jak ve formě dodávek zbraní, tak i přímé letecké podpory — o víkendu Kurdy podpořilo například třicet ruských náletů. A za čtvrté jsou zde i vyhlášení ze strany Saúdské Arábie, jež možnost intervence rovněž naznačují a která doplňuje přesun celkem sedmdesáti saúdských letounů na tureckou základnu Incirlik.

Saúdští představitelé v posledních výrocích uvádějí, že chtějí silou udeřit pouze na Dáeš, tedy Islámský stát, a to v rámci koalice vedené Spojenými státy. Zároveň ale tvrdí, že mír v Sýrii není představitelný, pokud zůstane u moci Bašár Asad — a Asadovy síly přitom soustavně postupují.

Vývoj na bojišti

Hlavní posuny v bojích ve vlastní Sýrii jinak znázorňuje úvodní mapka. Jednotkám na straně Asadova režimu se podařilo v posledních týdnech ovládnout oblast severně od Aleppa, a přetnout tak ve dví povstalecké území. Samotné Aleppo doposud kontroluje z větší části koalice islamistické a západem podporované opozice, avšak město se dostává do čím dál těsnějšího obklíčení.

Jednotky Asadova režimu postupují také dík íránské podpoře na východě od Aleppa, kde se střetávají s IS. Tvrdé ruské a asadovské bombardování ovšem zasahuje i civilní objekty a vyvolává další exodus uprchlíků k tureckým hranicím.

Mistr zahraničí USA John Kerry a jeho ruský protějšek Sergej Lavrov se minulý čtvrtek dohodli na příměří, jež má začít platit v průběhu aktuálního týdne. K cíli se potom v pátek přihlásila i celá vyjednávací skupina zahrnující Turecko, Saúdskou Arábii i Írán.

V pondělí se ovšem stále ještě intenzivně bojovalo a jeden z náletů zasáhl i nemocnici spolupracující s Lékaři bez hranic.

Další informace:

BBC News Turkey issues new threats to Kurdish forces in Syria

BBC News Syria conflict: Two hospitals hit in new air strikes

Al-Džazíra Will Saudi jets change balance of power in Syria?

Al-Džazíra Saudi fighter jets deployed to Turkey's Incirlik base

Al-Arabía Deploying Saudi troops up to U.S. coalition: FM

The Guardian Russian jets pound Syria as Obama urges Putin to stop violence

The Guardian Syrians risked it all in a deadly game of poker. Assad had the better hand

    Diskuse
    Krátce, ale výstižně i Břetisla Tureček zde::
    http://ceskapozice.lidovky.cz/o-osudu-syrie-se-rozhoduje-u-aleppa-dux-/tema.aspx?c=A160215_103723_pozice-tema_houd

    Problém Turecka je, že Američané i Rusové podporují Kurdy,
    kdežto Turci s Kurdy nekompromisně bojují.

    Ta nejhlubší turecká obava je jasná -- pokud by vznikl Kurdistán na území Sýrie a Iráku, začne v Turecku skutečná odštěpenecká válka.
    Příklad Srbska a Kosova nebo Ukrajiny a Krymu ukázal, že přijít dnes o část území jde vcelku rychle.

    Jenže když člověk třeba vidí fotky z kurdského města Cizre na turecko-syrské hranici, které po turecké "bezpečnostní protiteroristické operaci" vypadá stejně jako města válkou zmítané Sýrie ::
    http://echo24.cz/a/ijzs3/turci-vrazdi-stovky-kurdu-unikatni-snimky-z-mrtveho-mesta

    možná ho napadne,
    jestli tato země je náš spojenec ne jen formálně, ale i reálně.

    Uvidíme, jak moc budou Turci šílet a jestli se odhodlají do Sýrie vstoupit.
    Ale NATO nepůjde do dočasné okupace, která by znamenala obsazení a vojenskou kontrolu země, porážku a odzbrojení všech skupin a svržení Asada, uspořádání svobodných voleb a nakonec předání moci do rukou nové vlády.
    Protože Rusko.

    Těžko říct co čekat a co bude, ale mír asi těžko.
    IH
    February 17, 2016 v 15.24
    Diplomatická neschopnost
    Zdá se, že některé tradiční lidské dovednosti dnešní svět ztrácí. Kdysi lidé např. stavěli krásná města, zatímco dnes, vybaveni ohromnými možnostmi počítačové simulace, města ošklivá. Podobně zřejmě upadá schopnost zvládat konflikty a vést války, zvláště je vyhlašovat a ukončovat, nedaří se příměří ani kapitulace, o obnově míru a vztahů nemluvě.
    Situace v rozsáhlém regionu je obtížná, přesto mělo být možné zabránit tolika případům špatných řešení. I když my tady nic nedojednáme, měli bychom být schopni takové průniky zájmů a kompromisy diskutovat.
    February 17, 2016 v 22.13
    Kdy to bylo?
    Kdy měli "lidé schopnost zvládat konflikty a vést války, zvláště je vyhlašovat a ukončovat " ?

    Pařížská mírová konference po První světové válce s Versailleskou smlouvou atd. ten příklad asi není, ta dala základ druhé světové válce.

    Bylo to někdy dřív? A kdy? V době napoleonských válek a Vídeňského kongresu,Třicetileté války a Westfálského míru? Nebo v době válek 18.století? Či ještě dřív?
    IH
    February 18, 2016 v 15.38
    Pokus o odpověď a vysvětlení
    Nemyslím si samozřejmě, že lidstvo žilo kdysi ve "zlatém věku". Vždy některé z krizí zvládlo lépe a jiné hůře. Leckdy se uvažuje také o nedostatcích našeho trestního systému v porovnání s kmenovým a možná i pozdějším. Z takových případů asi vyrůstala kdysi schopnost řešit rozsáhlejší a rozsáhlejší konflikty. Pragmaticky, a zároveň tak, aby došlo ke skutečnému zadostiučinění a opravdovému smíru.
    Ale více k věci.V raném středověku bych v původně uvedeném smyslu ocenil praxi tributu pacis a schopnost nejen narušovat, ale také obnovovat lenní vztahy.
    Připouštím, že za mou poznámkou byla moje iritace vzrůstající neschopností řešit i menší konflikty. Nedaří se to bez přispění zvnějšku, ale ani takovým angažmá. Maně si vzpomenu na to, že pár set Španělů si podmanilo ohromné americké říše, či že 100 tis. Britů spravovalo třistamilionovou Indii. Samozřejmě, že nesouhlasím s praxí Belgie v osmdesátkrát větším Kongu, ale nemohu nesrovnat se selháním "sousedních" Holanďanů ve Srebrenici. Mimochodem, ten ohromný region plný konfliktů sahající někde od Libye až pod asijské velehory se hodně kryje s říší Alexandra Velikého. Ten dokázal zemi, kde se zrodila civilizace, sjednotit, aspoň nakrátko, z koňského sedla... Dnes několik desítek tisíc žoldáků tzv. IS, omámených pozorností světa, představuje pro tento neuvěřitelnou výzvu...
    Vrátím se k meritu věci. Mám zato, že soudobá demokracie plodí velmi populistická mocenská ústředí. Realismus potom zapláče. Opravdu nebylo možné řešit vztahy Ruska, Ukrajiny a Evropy lépe. Jistě, Putin, ale také Erdogan, ale třeba i Orbán či Fico, nejsou asi žádní političtí velikáni... Ale ta ničivá, sobecká a nerealistická politika koření v zemi, v lidech.
    Dnes stěží někdo vyhlásí válku, aby nebyl za válečníka. Války pak máme kdykoliv se něco stane, třeba když se odpálí sebevražedný atentátník. Nebo „válčíme“ s terorem. Pro leckoho je v Afghánistánu stále válka, pro někoho dokonce v Izraeli a Palestině...
    Jak skončila nejhroznější ze skutečných válek? V Německu i Japonsku spořádanou kapitulací, koncem bojů i absencí odboje, omezenými tresty, navázáním vztahů a obnovou. Nebo: Jak se koloniální mocnosti vyrovnaly se ztrátou území a vlivu? Většinou uznaly nově samostatné země a na rozdíl od Ruska neosnovali revanš.
    "Reduced to ruins"

    Těmito slovy hodnotí OSN současnou situaci v Sýrii.
    Konfrontace je naprosto brutální, s pomocí těžkých zbraní, zcela bez ohledu na civilní obyvatelstvo. Válečné zločiny páchají IS, Syřané, Rusové, Američané, Íránci, Turci, Kurdové, Hizballáh, Al-Kajda a její různé derivace a další možná až desítky jiných uskupení................ a ještě někteří se nemůžou dočkat, až se taky přidají.

    http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=53292#.VsvzukASOzE

    Šílenství...
    Zajímavý článek Karla Dolejšího o YPG a jejím novém spojenectví s Ruskem

    http://www.blisty.cz/art/81230.html
    ??
    February 23, 2016 v 11.28
    Ten clanek neni zajimavy, ten je hrube propagandistickyp. Morbicer.
    Kdo sleduje pravidelne BL tak uz davno vi, ze Culik je zakoupeny (vydirany ?) promigracni loby (CIA, MI6 ?). Karel Dolejsi je jeho hlasna trouba. Pro mysliciho cloveka by meli byt Kurdove automaticky prijatelnejsi nez Isil, ci Al-Kajda. Ale samozrejme kazdy mame jiny vkus.
    February 23, 2016 v 12.36
    Další vývoj
    Pravděpodobnost intervence se mimochodem aktuálně zmenšila, tedy alespoň na přechodnou dobu. Jak režim, tak deštníková opoziční struktura souhlasily dnes s rusko-americkou dohodou o příměří. Platit má začít v sobotu. Od 25. února by měly též pokračovat mírové rozhovory. Uvidíme tak v příštím týdnu, jak se vše nakonec vyvine.
    PK
    February 23, 2016 v 13.31
    "Kdo sleduje pravidelne ..."
    "Kdo sleduje pravidelne BL tak uz davno vi, ze Culik je zakoupeny "

    Copak asi dávno ví ten, kdo pravidelně monitoruje příspěvky zdejšího "obyčejného elektrikáře"?

    Myslím, že to ani nemusím psát explicitně. Tak nad Slunce jasné to je.
    Žijeme v postmoderně, všichni jsme agenti, pane Kuchejdo.
    Čulík je agent, vy jste agent, já jsem agent a Jedlička je bezpochyby taky agent...

    Myslím, že v tom článku nešlo o to, kdo je lepší nebo horší. V tom s váma klidně souhlasím, že nejhorší je IS - odporní vrazi a otrokáři.
    * * * * * * *

    Musím říct pane Jedličko, že mi ten americko-ruský plán vyrazil dech.
    Jestli jsem to správně pochopil, IS, Nusra a další teroristé ze seznamu OSN budou zničeni. Všichni ostatní do pátku do poledne musí potvrdit území pod svou kontrolou, což se po dohodě zanese do map a od sobotní půlnoci musí zastavit palbu.
    Ti z "neteroristů", kteří toto odmítnou, budou zničeni jako by teroristy byli.
    Je to přímočaré a nekompromisní.
    Je to brutální.

    Tragikomické na tom je, že kdybych to slyšel od Obamy, nevěřil bych, že je to myšleno vážně.
    Když to říká Putin..................

    Aby vůbec mohlo dojít na politická řešení, je nezbytné, aby příměří fungovalo.
    A to logicky znamená, že teroristé a ti, kteří odmítnou složit zbraně, musí být skutečně zničeni.
    Jsme na to připraveni?
    Protože je asi jasné, co to znamená ---- znamená to těžké bombardování a pak převzetí správy nad zničenou krajinou. Nikdo přece nemůže čekat, že se sejde 50 tisíc elitních vojáků, kteří to budou čistit dům od domu....

    Hm, v podstatě si umím představit, že na vzbouřené oblasti současně zaútočí syrské, ruské, americké, jordánské, saudské, turecké, izraelské a francouzské letectvo a celou rebelii utopí v krvi.
    A že během několika týdnů zmizí Islámský stát.

    Je to řešení?
    A jsme na ně připraveni?
    + Další komentáře