Sousedské vztahy ohrožené nenávistí: Ty černá hubo, co tady děláš?

Ivanka Čonková

Ze života v České republice: Sedmiletý chlapec přepadl k sousedům do zahrady, když krmil slepice. Majitelé ho zbili a stěžují si na Romy. Na událost bude muset reagovat i starosta Děčína.

Sousedské vztahy mohou být v dnešní době velice vypjaté. Nesnášenlivost, nepochopení a agresivita narůstá. Policie vždy nepracuje tak, jak by měla a ochrana před rasovou diskriminací je stále velice slabá. Jedním z příkladů je napadení sedmiletého chlapce v Děčíně.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

„Tady ten barák naproti to byla bílá elita Děčína. Doktoři, strážníci VB, a další. Teď je z toho cikánskej lágr“ rozohňuje se majitel zahrady pan Pleva.

Ve čtvrtek 27. června po osmnácté hodině přepadl sedmiletý Fanda přes plot do zahrady sousedů, když krmil slepice. Do slepičí ohrady za ním vběhl majitel zahrady pan Pleva spolu se zetěm, který incident popisuje takto: „Chytil jsem ho za levou ruku a klepal jsem s ním a ptal jsem se ho, co tady dělá. Viděli to sousedé odnaproti a hned nám začali nadávat. Takže jsem kluka pustil, už nás nezajímal.“ Fanda využil té chvíle a přelezl zpátky.

Sousedé, kteří incident sledovali, vypovídají že: „Jeden muž držel dítě pod krkem a druhý ho fackoval, různě ho pofackovávali. Řvali na něj: ty černá hubo, co tady děláš. Bylo to strašný. Když jsme volali policii, řekli nám, že máme čekat na jinou hlídku. Nikdo se tomu nevěnoval.“ Matka napadeného dodává: „Když jsem volala na policii já, nejdříve se zeptali, jestli černý, nebo bílý. Řekla jsem, že bílý a byli tady hned.“

Podle terénního pracovníka městské policie Milana Horvátha městská policie po příjezdu postupovala správně: „Policie matku vyslechla, tak jak měla a také jí doporučili, aby navštívila lékaře, což je také jednou z povinností policie a to tedy splnili.“

Matka s dítětem tedy ihned po napadení navštívila lékaře. Lékař ve zprávě doporučuje chladit pohmožděniny, kontrolovat vědomí a chlapci naordinoval analgetika proti bolesti. Chlapec je čilý. O napadení je schopen mluvit a dodává: „Chtěli mě odvléct někam do domu, ale já jsem je chtěl kousnout a vyvlíkl jsem se. Škrtili mě a fackovali, také křičeli, ale napamatuju si co.“

Manželé Plevovi zase tvrdí: „Žádná facka nepadla. To ne. To my víme, co by to znamenalo“ uvádí paní Plevovová a rozhovor se mnou ukončí slovy „No co s nima, já bych to střílela na potkání. Cikán bude vždycky Cikán.“

Noční výslech u státní policie byl pro matku i chlapce velmi těžký. Podle matky se vyšetřovatelé státní policie pohybovali na hraně zákona. Zpochybňovali výchovu matky: „vyhrožovali mi udáním na sociálce, ale já řekla, že vypovídat chci a musím. Jde přeci o mé dítě.“

Chlapce vyslýchali spolu s matkou před půlnocí. Byl velice ospalý a otázky vyšetřovatelů se matce zdály manipulativní, uvádí: „ptali se ho třeba, jestli mu tam nespadly penízky. Několikrát mu různým způsobem kladli jednu a tu samou otázku, aby ho zmátli. Byl v šoku a už bylo hodně pozdě večer. Usínal tam, nemohl vydržet vzhůru.“ Ze zápisu z výslechu, ale nic takového nelze vyčíst. Uvádí pouze krátkou výpověď matky.

Manželé Plevovi hodlají navštívit svého starostu. Policie by v nejbližší době měla vyslechnout svědky události.

V ulicích už jen hasíme požáry, které vznikly jinde. Foto Saša Uhlová, DR 

Poskládala jsem vedle sebe výpovědi, aniž bych je hodnotila. Myslím, že tak získáváme obrázek nejen o situaci, ale hlavně o emočním stavu společnosti. Anticiganismus je, kromě jiného, i silný emoční stav.

Velice často mu nelze logicky a racionálně oponovat. To, co ho může bořit, je setkávání se napříč kulturami a mentálními stereotypy. Hanobení rasy a národa nebo etnika je trestný čin, ať už se tak děje v obýváku, když máte početnější návštěvu, nebo venku na ulicích.

Pokřivený mediální obraz Romu se do většiny obýváků dostane velice snadno a nemusí ani padat přes plot. V ulicích už pak jen hasíme, to co v tom obýváku někdo zapálil.

    Diskuse
    ??
    July 2, 2014 v 8.23
    Proc by melo byt medialni lhani o Romech necim spatnym ?
    V mediich je lhani normou a nikomu prilis nevadi, viz. diskuse u p. Zdechovskeho. Uvedte jeden duvod, proc hanobeni rasy, nebo naroda, ci prime lhani je horsi v pripade Romu, nez v pripade Rusu, nebo prezidenta Zemana. Pokud to povazujete v obou pripadech za spatnost, cekam vasi podporu v "cause Dorazin" viz. clanek p. Zdechovskeho. Tesim se na vasi odpoved.
    July 2, 2014 v 10.32
    proč to bagatelizovat ?
    Lhát se snad nemá obecně - takže asi nepomůže odkaz, že jiní lžou taky. fyzicky napadnout malého cizího kluka (bez ohledu na rasu) že má pohmožděniny je taky na pováženou... a´t již tam dělal s tšmi slepicemi cokoliv. Nebo lze tlouci děti podle toho čí jsou?
    Pokud něco, tak měli mluvit s jeho rodiči, ne ? Takže bagatelizovat agresi mezi lidma určitě není dobré. Přeci pane kuchejda nechcete požadovat, že se zastanete romů až ty se zastanou rusů a ti zase němců nebo čechů atd, atd. Snad to jde i bez takových podmínek
    July 2, 2014 v 12.50
    Energie
    Tento článek mi opět připomněl jako obrovskou energii vyvolává otázka nepřizpůsobivých v naší společnosti. Nedávno jsem se zúčastnil veřejného setkání, kde se účastníci chovali vcelku pasivně dokud se v diskusi neojejvila tato otázka. To pak následovala bouře. Napadlo mě, jaká obrovská škoda je, že ta energie tryská zrovna tady a nedá se využít někde pozitivně. To by bylo něco ku zdaru:)
    July 2, 2014 v 19.27
    ku zdaru
    z citlivých oblastí na severu čech či na severu moravy spíš znám tu energii negativní - to tak bývá v případě vyhřezlé agrese na veřejnosti. Tady je dobré nedělat soudy předem, na dálku a chovat se jako lidi.
    Děčínský Rom D. Horvath se také rozepsasl k tématu :
    http://blog.aktualne.cz/blogy/drahomir-radek-horvath.php?itemid=23249
    a áť již byla realita jakákoliv, šlo tu o dítě a jde o to věci řešit a ne
    eskalovat. Takovou energii nepotřebujeme.
    ??
    July 2, 2014 v 19.51
    Tedy p. Dolejs.
    Projevil jste se opravdu jako politik. Podsouvate mi neco, co jsem vubec nerekl. No pro politika je lhani normalni To netvrdim ja ale tiskovi mluvci Prazskeho arcibiskupstvi. A ten to ma jiste z Ducha svateho. Amen.
    Clanek I.Conkove vyzniva silne manipulativne. Takze pokud chce seriozni media, mela by si zamest pred vlastnim prahem. To ze jsem ji nabizel moznost vylepsit media tim ze poukazeme na jednoho lhare, je samozrejme ironie. Ona si prece take nepreje objektivni media, ale media manipulovana v jeji prospech.
    July 2, 2014 v 21.12
    Je milé, že naše levice má takovou snahu o to, aby byl veden boj proti anticiganismu. Prioritně je dána proto důvěra Romům, před svědectvím neRomů.
    Je to logické. Proč věřit těm, kteří jsou nuceni žít ve stálém stresu, neboť jim někdo nastěhoval před dům lidi, z nichž většina jsou obvykle alkoholici, narkomané, gambleři? Lidi, kteří nepracují /důvody pomiňme/ a tím pádem asi těžko své děti povedou k pracovním návykům. Lidi, kteří ráno nejdou do práce a tak žijí nočním hlučným životem. Lidi, kteří mohou bez ostychu lhát a většinou tak činí, neboť čím více své lži vyšperkují o "útlak" Romů, tím více shovívavosti a ochrany pro různá darebáctví se jim dostane.
    Kluk neměl na cizím pozemku co dělat. Jak to, že nikdo neřeší jeho rodiče, kteří na něj berou sociální dávky? Jak se o něj starají, když leze přes ploty do cizích zahrad? Taková zaslepenost tvrdit že "přepadl sedmiletý Fanda přes plot do zahrady sousedů, když krmil slepice"! To už může autorka zrovna napsat, že jej tam odnesla slepice v zobáku.
    Chcete zastavit anticiganismus? Tak s tím skutečně něco dělejte! Přestaňte chránit darebáctví, kterého se Romové dopouštějí. Pokuste se změnit systém tak, aby učil a nutil tuto skupinu a samozřejmě všechny sociálně slabé, starat se o sebe tak, aby nebyli jen závislí na systému. Naučte je "chytat ryby"!
    Ti lidé, kteří bydlí naproti takovýmto ubytovnám, už nemají nárok na slušný život? To jistě nebudou žádní Rotschildové, jinak by se odtud dávno odstěhovali. Proč za nimi nejezdí levicoví aktivisté a nesnaží se je chránit? Je to proto, že na takovouto práci nejsou vypsány žádné granty, proto, že se takto nedá vydělat, ani zviditelnit? Napadlo někoho z "bojovníků proti anticiganismu" jaký strašný tlak musí působit na na tyto lidi, když jsou pak schopni prohlásit "No co s nima, já bych to střílela na potkání. Cikán bude vždycky Cikán.“?
    Myslíte, že tohle řekne jen rozený nácek? Ne, tahle paní mohla být před pár lety zastáncem multikulturalismu. Jenže teď má před domem "cikánskej lágr". Dovedu si to dost živě představit. Neustálý hluk, špína, drobná kriminalita, hrubé urážky. Stálé napětí, očekávání, kdy vám někdo přeleze přes plot, aby vám něco zcizil. Když jej chytíte, můžete očekávat jen atak jeho spolubydlících, případně obvinění z toto, že jste zloději ublížili. Místo pomoci ze strany veřejnosti se do vás pustí levicoví aktivisté, kteří jsou schopni opakovat nehorázné lži o tom, jak "přepadl sedmiletý Fanda přes plot do zahrady sousedů, když krmil slepice". Sice ten sedmiletý chlapec prohlásil, že chtěl sousedy kousnout, což by těžko nevinné dítě napadlo, ale takové detaily nejsou pro levicové aktivisty podstatné.
    A tak to je, jak to je. Místo učení chytání ryb levice učí tyto lidi lenošit a podporuje je ve lhaní a kriminalitě. Zasazuje se ve své podstatě o to, že tato skupina nezíská pracovní a společensky prospěšné sociální návyky. A je na to náležitě pyšná. Bodejť ne!
    MP
    July 2, 2014 v 22.14
    Luďkovi Ševčíkovi
    Anticikánismu je třeba se bránit. Důsledně. Ale máte pravdu, osočovat lidi, kteří jsou postiženi sousedstvím přecpané ubytovny, plné nezaměstnaných, není obrana, spíš gol do vlastní brány. Jen nejde o "cikánský tábor", sestěhujte do podobných podmínek kohokoli, bude to stejné. Jenomže ono je to pohodlnější horlit proti nesnášenlivosti chudých, eventuálně psát slohová cvičení o inverzní projekci potlačených tužeb do negativního obrazu Roma, než prosazovat funkční systém sociálního bydlení.
    ??
    July 3, 2014 v 7.56
    Pro Vas p. Profant.
    Domnivam se, ze p. Sevcik chce poukazat na hloupost (vycuranost) casti levicovych aktivistu. Samozrejme je chudoba primarni problem. Pokud vsak dojde ke konfliktum, inkriminovana cast aktivistu zacne hulakat rasismus. Samozrejme tim nastvou i ty jimz vadi "bordel" at uz ho delaji bili,cerni nebo fialovy.Pokud nekdo, jako Keller nebo Siostrzonek poukaze , ze je to primarne socialni problem (stejne jako Vy) je na ne usporadana temito silenymi aktivisty (Rychlikova) stvanice. Na hloupost (vycuranost) techto aktivistu vcetne I.Conkove poukazuje i odkaz "znackoveho komunisty" Dolejse. A Cikana (Roma) snad nejde obvinit z protiromskeho rasismu.
    July 3, 2014 v 8.17
    Plně s vámi souhlasím, pane Profante.
    problém je systém sociálního bydlení. Mě berou všichni čerti, když čtu, jak Křeček tvrdí, že současný systém se nedá změnit, neboť sociálně slabé by nikdo neubytoval. Proč vystupuje na veřejnost s takovou nehorázností? Nikdy neslyšel o systému sociálního bydlení za našimi hranicemi? Co proboha člověk s takovýmto pohledem na problém pohledává v úřadu ombudsmana?
    Všechno dopadlo dle očekávání. Byl tu snad někdo, kdo očekával, že když se do obchodu s chudobou pustí byznys, bude, kromě byznysmena, někdo spokojen? Zisky do jeho kapsy, náklady obcím, hlavně občanům žijícím u ubytoven.
    Úřady práce, které vyplácejí příspěvky na bydlení, sociálky, které by měly dbát na to, aby děti nevyrůstaly v pro ně v sociálně-devastačním prostředí, hasiči a hygiena, všichni tito mají zavřené oči a vůbec se do tohoto problému nechtějí pouštět. Od stolu dávají štemply a je vymalováno. Ono z toho taky může něco kápnout, tihle "poskytovatelé" ubytování si příjdou na pěkné miliony.
    Peníze mizí v jejich bezedných kapsách a sociální napětí narůstá. nemluvě o skutečnosti, že děti, žijící na ubytovnách budou dorůstat a mohou přetlak hormonů uvolňovat tak, jak to dělají děti přistěhovalců ve Francii. Proč ne, stejně je jejich údělem no future. "Neziskovky" je naučí, jak se vykroutit z ruky zákona. Práci bohužel ne.
    July 3, 2014 v 8.26
    co se smutnými fakty
    názory mohou být různé ale dobré by bylo kdyby směřovaly k podstatě - I. Čonková napsala to co napsala. Nevím proč by musela být vyčůraná - jen se jí dotklo že se agresivní sousedské vztahy asi vybíjejí na dítěti. To snad takovou kritiku nezaslouží.
    A shazovat celou politiku k menšinám odkazem na existující etnobyznys neziskovek je také vylévání vaničky i s dítětem.Možná je to jednodušší - bez okecávání jsou čeči viditelně anticikanisté (tedy rasisté) a řešení není v pouhém pohoršován nad tímto smutným faktem.
    P.S. : F. Kostlán tu na jiném místě píše o návrhu na regulaci (MPSV) sociálního bydlení - bič na spekulanty je to téma, ne ?,

    + Další komentáře