Z voleb může vzejít relativně dobrá vláda

Jakub Patočka

Výsledek na první pohled vypadá hrozivě, jeho důsledky ale mohou přinést relativně příznivou vládu. Bohuslav Sobotka by neměl rezignovat, nýbrž pokusit se vyjednat co nejlepší vládu s ANO a KDU-ČSL.

Výsledek, který se jeví na první pohled jako učiněné neštěstí, nakonec může dát vzniknout relativně dobré vládě. Je ovšem jasné, že se bude muset jednat o vládu formovanou přes politický střed.

O mnohém bude rozhodovat přepočet hlasů na mandáty, modely používané v ČT či v Aktuálně nepracují dosti jemně s odlišnostmi v jednotlivých krajích. Není sice vyloučeno, že by mohla vzniknout vláda ANO, ODS, TOP 09, KDU, a to i bez podpory Okamurova Úsvitu, ale i tak by sestavování takové koalice bylo mimořádně svízelné.

Její vznik by byl nespornou prohrou levice a lze si pak jen těžko představit další možný vývoj. Pravděpodobnější nicméně stále je, že pravice bez Okamury na většinu nedosáhne a nebude se o vznik vlády s jeho podporou ani pokoušet. Pak zbývá jediná realistická koalice: ČSSD, ANO, KDU-ČSL.

Výsledek voleb je samozřejmě velkým zklamáním pro ČSSD, které evidentně odešla část voličů za Okamurou i Babišem a část k volbám opět nepřišla. Je to nesporně především důsledek podvratného počínání Miloše Zemana a jeho spojenců uvnitř strany. Přitom spektakulární debakl Zemanovců o chuti voličů levice nechat se reprezentovat ve Sněmovně tímto proudem vypovídá víc než výmluvně.

Fakt, že ČSSD získala nejméně hlasů od roku 1992 vypovídá dílem o nezvládnuté předvolební komunikaci ČSSD: mobilizace proti populistům přišla pozdě a byla slabá. V daleko větší míře však vypovídá o celkovém znechucení české politické veřejnosti tradiční stranickou politikou a čím dál větší ochotě riskovat podporou nevyzkoušených projektů.

Bohuslav Sobotka by proto neměl nyní rezignovat. Musí se pokusit o uskutečnění jediné v danou chvíli realistické varianty: vyjednat co nejlepší koalici s ANO a KDU-ČSL. Pokud by se mu podařilo prosadit koaliční program založený na některých z principů rekonstrukce státu a na opravách největších excesů minulé vlády (zdravotnické poplatky, penzijní reforma), nemuselo by se jednat o vládu špatnou.

Zásadní ovšem je, aby vyhrotil ostří konfliktu v ČSSD proti vnitrostranické opozici: slabší volební výsledek jednoznačně padá především na její vrub. A pak jde o to, aby se mu podařilo vzít do případné vlády výhradně osobnosti, které posílí veřejný kredit ČSSD.

Zvlášť při možném rozdělení ministerstev, například 8:6:3, by vláda, ve které by se sešli Zlatuška, Stropnický, Lorencová, Bělobrádek, Hovorka, Dienstbier, Špidla, Zaorálek či Hamáček, mohla být nakonec ještě tím nejlepším, co by nás teď mohlo potkat.

    Diskuse
    BT
    October 26, 2013 v 17.59
    Může to být i úplně jinak,
    a to tak, že Sobotku tato nevýhra smete. Pak to ovšem bude první krok k marginalizaci ČSSD jako celku, protože se strana totálně rozhádá. Snad si to i Zemanovci v ČSSD uvědomují.

    Ale i ta naznačená koalice bude patrně pro ČSSD (zvláště se Zemanem v zádech) zničující. Však to už Sobotka naznačoval před volbami, že spojit se s podnikatelským projektem ANO je velmi rizikové.
    ano, velmi rizikové, leč zřejmě nezbytné - druhý pobyt v opozici po vyhraných volbách by ČSSD zřejmě nepřežila - nejdřív by se odštípli zemanovci a pak by to šlo do kopru komplet...
    October 27, 2013 v 0.9
    Více než polovina tohoto textu je celkem střízlivě kritická, ale potom se to láme způsobem, který mě opravdu nutí nedůvěřivě vrtět hlavou. Takhle se dá zdůvodnit či omluvit jakékoli zvěrstvo.
    October 27, 2013 v 1.16
    „Je to nesporně především důsledek podvratného počínání Miloše Zemana a jeho spojenců uvnitř strany …

    Zásadní ovšem je, aby (Sobotka) vyhrotil ostří konfliktu v ČSSD proti vnitrostranické opozici: slabší volební výsledek jednoznačně padá především na její vrub.“

    Může být důvěryhodná politická strana, jejíž členové vedou veřejně neustálý nesmiřitelný boj s vnitrostranickým nepřítelem?

    Nepoškozuje právě to každou politickou stranu?

    Zdá se mi to chorobné …

    October 27, 2013 v 1.47
    Pane Patočko,
    s komentářem téměř ve všem souhlasím. Nejsem si jen jistý tím, co by měl Sobotka udělat dovnitř ČSSD - ale prostě jen proto, že dovnitř ČSSD nevidím.

    Čo bolo, bolo. Ale teď by pro Česko opravdu patrně byla nejlepší vládní spolupráce ČSSD-ANO-KDU. S Rekonstrukcí státu za zády.

    Vedení lidovců mě potěšilo prohlášením, že nebudou spolupracovat s komunisty a Úsvitem. Tím projevili (za dané situace) přesně potřebnou směs idealismu a pragmatičnosti.

    Úsvit se totiž jeví jako uskupení zčásti fašizující (Okamura), zčásti naprosto neprůhledné. On to vlastně ani žádný Úsvit není: ze 14 poslanců jsou jeho členy jen 3; pak jsou tam tři veverky; jeden Občan 2011; a 7 bezpartijních.

    Naproti tomu ANO zjevně buduje aspoň jakous takous institucionální strukturu. Ale hlavně: zlákalo (z důvodů mně nepochopitelných, ale to pomiňme) i řadu celkem úctyhodných lidí.

    A bez ANO zkrátka nebude nic. Doufám proto, že si to jeho poslanci uvědomují; a že řečičky o "tolerování" vybraných kroků vlády jsou (nebo se časem ukážou být) jen snaha licitováním zvýšit vlastní hodnotu. Asi jako když se zákazník na tržišti nejdřív tváří, že vlastně vůbec nic koupit nechce.
    MP
    October 27, 2013 v 7.33
    A vy, p. Kando,
    taky jste přispěl k debaklu levice svou troškou do mlýna?
    BT
    October 27, 2013 v 8.22
    Pane Soukupe,
    snad máte pravdu, že koalice ČSSD, ANO a KDU je nejmenší zlo. Ale je to jen o pokračování politické (a potažmo i hospodářské) krize a dalších předčasných volbách až už to bude dál zase naprosto neúnosné. A musíme počítat také s tím, že všechny 3 koaliční partnery to patrně politicky zlikviduje. U Babiše by to bylo dobře, u těch 2 dalších je to nyní už asi jedno.
    Ať tak či tak, šance na vybřednutí z krize byla na dlouhá léta promarněna.
    Především díky všem, pro které ČSSD nebyla dostatečně "čistá".
    October 27, 2013 v 8.46
    Babišova strategie?
    Ta koalice ČSSD, ANO, Lidovci vypadá opravdu docela logicky, ale otázka je, zda zapadá do Babišových plánů.

    Co když třeba cílil na vítezství až v dalších volbách? K tomu by mu účast ve vládě nepomohla. Bohumil Trávníček píše správně, že by to mohlo koaliční partnery politicky zlikvidovat.

    Pokud by měl dlouhodobý strategický cíl ovládnout sněmovnu za čtyři roky, není v jeho zájmu, aby vůbec nějaká stabilní vláda vznikla. Pokud se ČSSD odrovná podobně jako ODS v předchozí sněmovně, nebude mít v dalších třeba předčasných volbách konkurenci.
    October 27, 2013 v 9.30
    A p. Plevo,
    přispěl jsem velmi váhavým hlasem soc. dem. Přeberte si tu trošku, jak chcete.
    BT
    October 27, 2013 v 10.49
    Pane Kubičko,
    myslím, že je to tak jak naznačujete. Babiš se přece několikrát vyjádřil, že do vlády ANO teď rozhodně nechce. To by téměř jistě zmařilo jeho plán PŘESVĚDČIVĚ vyhrát (další) volby.

    Stačí se podívat jak KSČM, která je permanentně v opozici, rostou neustále díky krizi preference. Dokonce přčstože to jsou dle mainstreamového pohledu "pokračovatelé totalitní KSČ".

    Pokud by se ho podařilo do vlády nyní dostat, byl by to aspoň částečný úspěch v celém tom neštěstí, protože by téměř jistě dopadl podobně jako VV. Myslím, že některé procesy jsou celkem zákonité.

    Myslím, že koalice ČSSD - ANO - KDU je ještě nestabilnější varianta než byla ODS - TOP - VV, protože jsou mezi nimi fundamentálnější rozpory v tom co slíbili voličům (daně, církevní "restituce", apod.).
    Neustále budou muset řešit dilema zda se vzdát předvolebního slibu (a tím přijít o voliče) nebo udržet koalici a vládu. To nemůže asi dlouho fungovat.
    + Další komentáře