Jak je důležité míti Filipa

Jan Miessler

Erik Tabery z Respektu soudí, že se česká levicová intelektuální elita k Filipově severokorejském poklesku dostatečně nevyjádřila, a jmenovitě přitom vedle Práva zmiňuje také Deník Referendum.

Na české politické šachovnici existuje figurka, ze které lidem občas přechází zrak. Jeví se jim jako černá, bílá, šedivá a někdy dokonce rudá. Na čem se ale většinou všichni shodnou: s tou figurkou je problém, protože jaksi hraje ve prospěch politického protihráče - ať už je jím kdokoliv.

Pro pravici je to jednoduché: rudí komunisté patří k temným silám levice, a pokud se jim snad jednou podaří bílé figurky společně přečíslit, čeká našich čtyřiašedesát krásných černobílých čtverečků zkáza ve formě návratu před rok 1989, případně až někam do Severní Koreje. Nejlepší by bylo tuhle figurku úplně zakázat, zdá se ale, že pravidla hry to prozatím nedovolují.

Levicové kruhy to mají složitější: figurka se totiž nominálně tváří jako součást tábora obránců míru a sociálního státu, v klíčových okamžicích ale bez ohledu na ostatní levicové pindíky a střelce dělá tahy, které jsou v souladu se strategií soupeře: svým euroškarohlídstvím narušuje optimismus při budování společné neoliberální Evropy, opakovaně napomáhá zvolení nelevicového prezidenta a naposledy prostřednictvím svého předsedy Vojtěcha Filipa kondoluje truchlícím severokorejským pozůstalým po „drahém vůdci“ Kim Čong-ilovi.

A Kim Čong-il byl přece horší než Pinochet, nebo ne? Takže zajděme do květinářství, kupme si rudou růži a začněme trhat okvětní plátky: máme je rádi, nemáme je rádi, máme je rádi, nemáme je rádi...

Jeden aby si na to chození kolem horké kaše obul kvalitní turistickou obuv, ale nebojte, už jsme skoro tam. Erik Tabery z Respektu totiž soudí, že se česká levicová intelektuální elita k Filipově severokorejském poklesku dostatečně nevyjádřila, a jmenovitě přitom vedle Práva zmiňuje také Deník Referendum. To je ovšem výzva, protože články politologa Pavla Šaradína a následná diskuze pod prvním z nich mají přece k drsnému slovu do vlastních řad daleko. Je třeba to pořádně rozmáznout. Kromě rázného zatočení s problémem má autor navíc konečně příležitost ozdobit své skráně bobkovým listem elitního levicového intelektuála, po čemž dlouhá léta marně toužil a teď mu to Tabery nabízí div ne na stříbrném podnosu.

Využijme tedy šance a konstatujme: Filipovo psaní je opravdu jen dalším důkazem z mnoha, jak jsme tu všichni na levici perfidní a kterým směrem hodláme zemi navigovat, až se jednoho dne dostaneme ke kormidlu. Ještě že jsme tak neschopní a svým mlčením k Filipovi to na sebe všechno prozrazujeme. Nikdo nás nikdy nezvolí, což ale stejně není divu, protože to bychom museli ze své pražské - nebo brněnské - kavárny alespoň ten zadek zvednout.

Kromě toho: mlčení je souhlas, a souhlas - tedy vlastně ne souhlas, ale jenom zakládání, podporování a propagování hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, vede podle ústavy - tedy vlastně ne ústavy, jak píše Tabery, ale jenom trestního zákoníku - na jeden až pět let do vězení. Možná bude třeba pro levičáky postavit nějaký nový demokratický gulag na okraji Prahy?

Až se Tabery konečně distancuje od amerického lynčování černochů, možná mu dojde, že česká politická realita není černobílá a nějakého kostlivce mají ve skříni všechny politické strany. Některé jich tam mají dokonce tolik, že by se z nich dal postavit kompletní kompars pro Pána prstenů. Lidi je ale volí i s těmi kostlivci. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu protestovat, můžeme si založit Deník Referendum - a také můžeme diskutovat o tom, jestli Bohuslav Sobotka nebo třeba Jiří Dienstbier v koalici s Vojtěchem Filipem jednou kromě Bakalových děr v zemi znárodní i Respekt, pošle všechny pražské pravičáky na převýchovu na Severní Moravu, nebo dokonce začne z temelínského jádra vyrábět českou atomovou bombu, aby zabránil invazi vojsk Severoatlantického paktu na naše území.

Nic není vyloučeno, podívejme se třeba na Maďarsko, kam to tam spěje. I když... není on ten Orbán vlastně pravičák?

Realistické zhodnocení situace nicméně naznačuje, že s neschopností obou našich levicových stran cokoliv podstatného u nás změnit se dá počítat jako s faktem, a to bez ohledu na jakoukoliv parlamentní většinu. Někdy je to dost frustrující, ale někdy zase český levicový konzervatismus působí ve srovnání s pravicovým radikalismem doslova státotvorně, a to včetně své proslulé krněnské avantgardy.

Důležitost chameleónské komunistické figurky přitom do značné míry spočívá v tom, že si do ní každý může promítnout své růžové sny i noční můry. Někomu se jeví jako černá, někomu jako bílá, a jen málokdo řeší, že vlastně tak i onak dokonale zapadá do svého prostředí, a tím ho zcela překvapivě nepodemílá, ale naopak upevňuje. Je to právě Vojtěch Filip a jeho severokorejské kondolence, které ve společnosti udržují status quo.

Kdybychom je neměli, museli bychom si je vymyslet. Tedy vlastně ne my, ale Erik Tabery. My jsme tady jenom na to zametání.

    Diskuse
    et
    January 11, 2012 v 17.9
    Hmmm
    Děkuji za text, který sice nevím o čem je a s čím polemizuje, ale má začátek a konec, takže asi něco říká. Škoda, že je to klasická debata, kterou tu tak úspěšně pěstuje Hrad a to totiž především zaútočit na polemika. Ovšem tahle pasáž překonává mnohé: "Možná bude třeba pro levičáky postavit nějaký nový demokratický gulag na okraji Prahy?
    Až se Tabery konečně distancuje od amerického lynčování černochů, možná mu dojde, že česká politická realita není černobílá a nějakého kostlivce mají ve skříni všechny politické strany."
    Jinými slovy, kdo s Vámi nesouhlasí, tak je totalitář. To si budu pamatovat. S těmi černochy je to paráda, protože tohle přesně dělali komunisté: my možná máme nějaké nedostatky, ale v Americe vraždí černochy.
    Nebudu Vás podceňovat, takže šlo zřejmě o vtip (že ano?). Ale je to příhodný příklad, protože ukazuje ten rozdíl. Ano, v Americe vraždili černochy, ale tamní společnost dokázala urazit obrovský kus cesty, aby se to neopakovalo. To je rozdíl mezi komunistickými státy a demokratickými státy. Ty druhé jsou schopné sebereflexe.
    Jinak ano, strany mají různé kostlivce, ale ty lidské tam mají v této zemi jen komunisté. A to je ten rozdíl. Takže do "komunistické figurky" si nepromítám nic nereálného, jen jejich skutky.
    Vaše reakce ale přeci jen jedno poselství nese a totiž, že levice prostě některá témata neprobírá. Ano, Orbán je asi pravičák (i když se tak nikdy nechoval), ale také o něm pravicový tisk píše. Jinými slovy díky za potvrzení mé obavy.
    JM
    January 12, 2012 v 14.19
    Nedorozumění?
    Je mi líto, pokud došlo k nedorozumění, pokud se cítíte osobně dotčen, případně pokud si myslíte, že vás obviňuju z totalitářství. V textu jsem se pouze snažil problematizovat východiska Vašeho textu a pomocí ironie ukázat, že mohou existovat i jiná východiska. Tedy že se dá na Filipovu kondolenci, levicové mlčení a Váš článek odhalující toto mlčení dívat i z jiného hlediska.

    Abych byl konkrétní: v původním článku děláte z lidí, kteří v médicíh neodsuzují Filipovu kondolenci a zároveň se v nich vyslovují pro spolupráci ČSSD a KSČM, v lepším případě užitečné idioty, v hoším pak spolupachatele budoucích (nebo minulých) komunistických zločinů. Dokonce v té souvislosti zmiňujete konkrétní paragraf trestního zákoníku. Nevyplývá z toho náhodou, že všichni ti mlčící levičáci - společně s Filipem - jsou vlastně jednou nohou v kriminále? Mně se zdá že jo, a přijde mi to dost černobílé.

    Samozřejmě si nemyslím, že byste chtěl mě, nebo kohokoliv z oněch levicových elit, nebo třeba dokonce samotného předsedu Filipa šoupnout do chládku. Jsme přece všichni demokrati. Dokonce si myslím, že přes veškeré trable Respektu s někdejší vládou Miloše Zemana se redakci Vašho časopisu nechystá zašít ani vedení ČSSD, ale ani vedení KSČM - i když tady máte jistě hlubší zkušenost a jistě by se o tom dalo diskutovat. Ale domnívám se, že prostě všichni čeští levicoví politici jsou na současný Respekt a jeho novináře krátcí.

    Stejně tak se ale domnívám, že černobílé vidění politické reality je zjednodušující, a že byste si mohl nasazovat laťku o něco výš. Na druhou stranu mě těší Vaše snaha diskutovat napříč názorovým spektrem, i když pravděpodobně kvůli velkému pracovnímu vytížení nestíháte zabývat se detaily.

    Ale protože jste správně odhadl to lynčování černochů a de facto se od něj distancoval, udělá Vám snad radost, když napíšu, že ta kondolence je samozřejmě nejen politická chyba, ale také pořádné chucpe. Filip tím dal antikomunistům do ruky nový klacek, kterým ho teď budou po zásluze nejmíň rok mlátit a on zase bude mít příležitost teatrálně naříkat, jak je možné, že v demokracii se kádrují a lustrují už i kondolence, a že v osmdesátém devátém pravdoláskaři hulákali „nejsme jako oni,“ ale skutek utek.

    No a naše milá vláda bude mít opozici pěkně rozdělenou na tu slušnější a na tu zlou - a bude definitivně nesestřelitelná.
    et
    January 12, 2012 v 18.24
    Díky
    Děkuji za Vaši reakci, která je vlastně ve všech ohledech zajímavá. Sním o čase, kdy budou lidé schopní rozlišovat mezi mezi různými autory stejné teze. Prostě platí, že když dva říkají totéž, nemusí to být totéž. I když mi to tu moc lidí nevěří, tak já se prostě nedívám na levici skrz prsty a opakuji, že se s lidmi hlásícími se k levici často shodnu častěji než s těmi, kteří se hlásí k pravici. Kritika v Respektu proto nebyla míněna jako další hřebíček do rakve levice, ale prostě snaha o její kultivaci.
    Vždy jsem při psaní odmítal sledovat, jestli můj názor pomůže těm nebo oněm. Proto píší o fašizujících tendencích kolem Hradu stejně často, jako píši o obdobných tendencích kolem komunistů.
    Jsem naprosto přesvědčen o tom, že se velmi blíží doba komplikovaného a bolestivého rozhodnutí části levice a části pravice. Bude totiž muset spolupracovat, bude muset být schopna překonat jisté názorové rozpory, aby dokázala obhájit důležitější principy než jen výši zdanění apod. Je toho ale česká společnost a česká politika schopna?
    MP
    January 12, 2012 v 23.52
    Panu Taberymu
    Pane šéfredaktore,
    nikdo (ani J. Dolejš na těchto stránkách) nezpochybňuje, že Filipova kondolence byla nechutná. Mimochodem pro KSČM, jak ukazuje v předchozím příspěvku i J. Miessler, navíc zcela kontraproduktivní. Severní Korea je zločinný, zvrhlý režim, o tom se nemá smysl více šířit.

    Jenže problém leží někde úplně jinde - což obávám se nechápete, nebo pochopit nechcete. Existují např. dodnes katolíci, kteří obhajují inkvizici. Zrušíme kvůli tomu katolickou církev? Nebo jsou (sudetští) Němci, kteří odmítají uznat henleinovské a hitlerovské zločiny vůči českému národu. Vyhlásíme proto SRN válku?

    Čili - co chci říct, od extrémních názorů k extrémním činům může být ještě dost daleko. Je pravda, že NĚKTEŘÍ komunisté se zastávají stalinismu atd., ale z toho nelze vyvozovat, že KSČM je pro demokracii stejně nebezpečná, jako byla kupř. v r. 1947 nebo jako jsou dnes vyholené lebky. Vždy přece záleží na širším společenském a historickém kontextu. Opravdu si myslíte, že pragmatik Filip, tento obtloustlý právník s dobře prosperující živností, je nějaký gottwaldovský revolucionář? To přece nemůžete myslet vážně. KSČM do vlády nevstoupí, toho se skutečně bát nemusíte, protože by tak přišla o protestní voliče, kteří jako jediní ji ještě drží nad vodou. A že by B. Sobotka začal budovat (aby dostal parlamentní podporu od komunistů) koncentráky pro podnikatele, pravicové politiky a novináře, to si snad nemyslí ani v Lidovách novinách...

    Takže čeho se vlastně pořád tak bojíte? Hluboce se navíc mýlíte v tom, že snad naše (liberální) demokracie je ohrožena jak zleva, tak zprava. Nikoli, to ohrožení existuje pouze zprava - a jeho nejhorší podobu nepředstavují náckové, ale klausovsko-dukovská fašizující klika a v širší perspektivě i všichni ti Kalouskové a Drábkové, zkrátka maniakální neoliberálové, kteří neumí nic než škrtat a ponižovat běžné občany. Ne snad, že by tito lidé chtěli zavést nějaký pravicový autoritativní režim, ale svým konáním přispívají (asi nevědomě) k tomu, že - podle jednoho z posledních průzkumů - většina Čechů (60%) si prý přeje vládu pevné ruky.

    Jako liberála vás velmi prosím o to, abyste o TOMHLE přemýšlel (a ne o rudých strašácích).
    TT
    January 13, 2012 v 3.19
    Svazáček Taberi
    Hele Honzo, Ty si fakt myslíš, že by Tě Erik nenechal šoupnout do krimu, kdyby jeho šéf vyhrál volby s ještě fašističtějšími partajemi, než jak to udělal v posledních volbách? Kdyby ses teda bezpečně neflákal někde v Tichomoří. Tak tenhle optimismus Ti fakt závidím. Ale podle mě se těmhle svazákům nedá věřit. Je to takový hodný a vzdělaný kluk, elita národa, jako ti moudří hodní hoši, co se sešli ve Wannsee.

    Na deníku Referendum, protože ho vedou takoví hodní svobodomyslní pitomci, může ty své propagandistické bláboly zveřejňovat, kdy se mu zachce. Ale zkus tuhle svou reakci na jeho útoky poslat Respektu... Nedostaneš se ani do rubriky, "dopisy, co jsme si napsali sami". Zeptej se Patrika Eichlera. A ET Ti ještě bude tvrdit, že on o tom nemohl rozhodovat, protože to byla reakce na něj. No to bys fakt z těchhle demokratů umřel smíchy.

    Taky by mě zajímalo, proč v Respektu nevychází nějaké články o propojení Bakalova kapitálu se současnou vládou, o jeho soudem uznaném gaunerství atp. - Kryl tomu říkal omezená suverenita. Stejně tak by mě fakt zajímalo, kdo v Respektu mohl napsat a kdo schválit tu naprosto spatlanou reportáž o Babišovi, která vypadá jek opatrnická snůška neškodných pomluv. Ten chudák Babiš z toho vychází jako nešťastník na kterého by se moc chtělo něco najít, ale nic není... Vypadá to, jako by si to zaplatil.Prostě stejná prasárna jako onehdá ten hoax s Kunderou. Jak já bych chtěl mít takovýhle žaludek!

    Jako ET pořád volal domů i náš ET pořád pláče, jak mu lidé vyčítají jeho posluhu pro gaunera Bakalu. Na rozdíl od našeho ET si pamatuj na podobné svazáky ze svobodných médií za minulého režimu. Když si jim připoměl padesátá léta a Stalina, tak taky říkali, že se z toho dokázali v Sojuzu poučit a "urazit kus cesty", dodejme i pár hlav. I oni měli plnou hubu toho, jak to myslí dobře. A byla to bohužel pravda. Mysleli to dobře, ale jenom pro sebe. Taky se z nich stali úspěšní pravičáci.

    A nejlepší je, jak ET miluje levici, uf Ještě že jsem komunitarista. Je to od něj takové to maloměšťácké: nesnáším rasisty a Romy; a taky znám jednu slušnou romskou rodinu. No ale možná se s Taberim na něčem i levičáci shodnou. Třeba že socha sv. Václava stojí na Václaváku? Hmm, pokud se to bude hodit Bakalovi a ET autocenzurou kontrolovanou Lamperem to projde, pak možná. Jinak to bez komentáře hodí za hlavu, jako to dělá v Respektu s každou událostí ve světě i u nás, která se nehodí do obrazu svobody a řádu, tak pečlivě budované Respektem každý týden.
    et
    January 13, 2012 v 9.37
    Panu Tožičkovi
    Koukám, že Vy už máte pro mě tu celu nachystanou, což? Pokud jde o Bakalu, tak já vůbec nepláču. Naopak, mě to baví, jak si musíte vymýšlet útoky, když nemáte fakta. Jinak nemohu souhlasit, že se shodneme na tom, že socha sv. Václava stojí na Václaváku. Ona totiž stojí na Václavském náměstí.
    January 13, 2012 v 10.25
    Erik Tabery
    Sakra, vy už úplně blábolíte. Co jste vlastně chtěl říct?
    et
    January 13, 2012 v 10.57
    Panu Kandovi
    Tak ještě jednou: Koukám, že Vy už máte pro mě tu celu nachystanou, což? Pokud jde o Bakalu, tak já vůbec nepláču. Naopak, mě to baví, jak si musíte vymýšlet útoky, když nemáte fakta. Jinak nemohu souhlasit, že se shodneme na tom, že socha sv. Václava stojí na Václaváku. Ona totiž stojí na Václavském náměstí.
    January 13, 2012 v 11.20
    No comment.
    PM
    January 13, 2012 v 11.48
    tak to se tedy panu Tabery opravdu povedlo.
    Vytvořit stav propadu diskuze na úroveň "jeho vlastního" žurnálu.
    + Další komentáře