Vláda pomůže krajům se zvyšováním mezd řidičů autobusů

Petra Dvořáková

Dodatky zaručující řidičům autobusů zvýšení mezd už jsou prý ve smlouvách mezi kraji a dopravci zaneseny. Vzniklé náklady krajům z poloviny proplatí vláda.

Vláda krajům uhradí polovinu nákladů spojených se zvýšením mezd řidičům linkových autobusů. Rozhodnutí na tento účel vyhradit 394 milionů korun včera potvrdil na tiskové konferenci po jednání vlády její předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD). Peníze budou mezi kraje rozděleny na základě počtu kilometrů, jež dopravci v kraji ujedou. Potřebné dodatky už jsou prý zaneseny ve smlouvách mezi dopravci a kraji.

Proplacení zajistí Státní fond dopravní infrastruktury, přes nějž se obvykle hradí opravy silnic nižší třídy. Zvýšení mezd řidičů bude stát kraje dohromady 786 milionů korun, jeden kilometr podražil o téměř tři koruny. Asociace krajů ČR požaduje vyřešení otázky financování mezd řidičů i na následující roky. „Při provozování linkových autobusů se soutěžilo o cenu, což růst mezd řidičů zastavilo,“ uvedl Sobotka na tiskové konferenci. O zvýšení mezd řidičů rozhodla vláda letos v lednu, téměř tři měsíce se ale jednalo o způsobech, jak nařízení vlády provést.

Odborový svaz dopravy proto na 6. dubna vyhlásil stávku. Vláda ale 5. dubna rozhodla, že na růst platů krajům přispěje až čtyři sta dvaceti miliony korun a vyzvala kraje k dodání podkladů, na základě kterých jim přidělí odpovídající částku. Většina autobusů proto nakonec vyjela a stávka znatelně postihla pouze dva kraje, Jihomoravský a Olomoucký, částečně pak ještě kraj Pardubický a Zlínský a Českolipsko.

Jak Jihomoravský, tak Olomoucký kraj avizovaly záměr dopravce za stávku pokutovat. Odvolávají se na smlouvy, jež pokutu za nepřistavení autobusu obsahují. Jihomoravský kraj zatím o sankcích, jež by se měly pohybovat okolo milionu korun, nerozhodl. Olomoucký kraj již peníze vybral, a to v hodnotě čtyř milionů korun od dopravní společnosti Arriva. Proti pokutování za stávku se ohrazují odbory. „Všechny kraje by si měly uvědomit, co způsobily tím, že tlačily během soutěží o smlouvu dopravce k nejnižší ceně,” uvedl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

Hodinová sazba řidičů vzrostla ze sedmdesáti jedné koruny na devadesát osm korun, suma za hodinové čekání mezi spoji z padesáti korun na osmdesát osm korun a navíc byl zaveden příspěvek v hodnotě deseti procent základní hodinové sazby za ztížené pracovní podmínky při rozdělených směnách.