Děti Země: ministři z hnutí ANO opakovaně porušují zákony o právu na informace

Vratislav Dostál

Po ministerstvu dopravy Dana Ťoka, které ekologům sedm měsíců nezákonně odmítalo poskytnout studii o příčinách sesuvu na dálnici D8, nyní tají informace také ministerstvo životního prostředí Richarda Brabce, a to o obchvatu Frýdku-Místku.

Děti Země již dva měsíce marně čekají na to, až jim ministerstvo životního prostředí podle informačního zákona zašle všechny odborné podklady, které získalo od Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) o vlivu dálničního obchvatu Frýdku-Místku na životní prostředí.

Ministerstvo si nejdříve lhůtu prodloužilo o měsíc, 15. prosince pak informace odepřelo s odůvodněním, že se s nimi dále ještě pracuje. Tento postup považují Děti Země za účelově nezákonný, podaly proto rozklad k ministru Brabcovi.

„Netušili jsme, že v dnešní době budou odborné studie o vlivu nějaké dálnice na životní prostředí tak cenné, že je bude ministerstvo životního prostředí před občany utajovat. Podobné praktiky používali komunisté před rokem 1990, kdy se skutečné poškozování životního prostředí před občany také tajilo,“ diví se předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Resort životního prostředí ale tvrdí, že odborné studie a další údaje poskytnuté ŘSD ČR před třemi měsíci o vlivu plánovaného obchvatu Frýdku-Místku na životní prostředí se musejí ještě zpracovat a vyhodnotit, takže je zatím nelze poskytnout. Aby se obchvat postavil, musí ministerstvo životního prostředí vydat souhlasné závazné stanovisko EIA.

„Jde o klasicky nezákonný manévr úředníků, kteří pohrdají zákonem, protože předané studie jsou dokončené a zaplacené z veřejných prostředků. Neexistuje tedy žádná zákonná překážka je nevydat. Ministerstvo si přitom může souběžně bez problému o nějaké chybějící údaje požádat u ŘSD ČR nebo si studie vyhodnocovat,“ tvrdí Patrik.

Děti Země se obávají, že plánovaný jižní obchvat Frýku-Místku spíše nesplňuje potřebné ekologické parametry, a tudíž že si úředníci ministerstva a ŘSD ČR tajně domlouvají nějaké změny, aby formálně bylo vše v pořádku. V roce 1994 bylo totiž ve vyhledávající studii firmy VIAPONT odborně doloženo, že pro město je z ekologického, dopravního i ekonomického hlediska optimální severní trasa obchvatu, nikoliv jižní.

„Máme doloženo, že ministři za hnutí ANO opakovaně porušují zákony o právu na informace účelovými a obstrukčními důvody. Kromě Brabcova ministerstva je to i Ťokovo ministerstvo, které nám od května 2016 sedm měsíců nezákonně odmítalo poskytnout studii o příčinách sesuvu na dálnici D8 v Českém středohoří. Politická moc se prostě opět bojí kritických názorů vlastních občanů,“ upozorňuje také Patrik.

Brabcovo ministerstvo rovněž neplní slib, který dalo Ťokovu ministerstvu, že pro devět prioritních dopravních staveb vydá všechna závazná stanoviska EIA do dvou měsíců od předání podkladů, neboť zatím je získalo jen pět staveb. V seznamu tak chybí dálnice D6, D3, D35 a D48 v trase obchvatu Frýdku-Místku.