Jsem stále marxista, zopakoval dalajláma
Zuzana VlasatáTibetský duchovní vůdce při své úterní přednášce v Kalkatě opět připomněl, že pokud jde o společensko-ekonomické uspořádání, je stále přesvědčeným marxistou.
„Jsem stále marxista,“ zopakoval tibetský duchovní vůdce dalajláma v úterý během své přednášky na univerzitě v Kalkatě. Nejedná se zdaleka o jeho první prohlášení tohoto druhu.
Již v minulých letech se několikrát označil také za socialistu, vždy měl ovšem potřebu zdůraznit, že se rozhodně nehlásí k leninismu. Právě Lenina dalajláma viní z toho, že pošpinil „čistou marxistickou ideologii“ válečnou mentalitou, nedůvěřivostí, cenzurou a přehnanou kontrolou lidí.
Marxismus je dalajlámovi blízký, pokud jde o společensko-ekonomickou teorii: „V kapitalistických zemích dnes můžeme pozorovat, jak narůstají rozdíly mezi bohatými a chudými. Marxismus ale klade důraz na spravedlivou distribuci, a to je pro mě podstatné.“
Na přednášce zazněla také kritika současných představitelů marxistické politiky, respektive Číny. Podle dalajlámy je potřeba zvolit lidský přístup. „Mnozí představitelé marxistické politiky dnes uvažují mnohem více jako kapitalisté. Souvisí to s jejich motivací a širší perspektivou.“
Čtrnáctý dalajláma, vlastním jménem Tändzin Gjamccho, hovořil také o míru. V téže souvislosti zmínil, že je to například i diskriminace žen a nižších kast v Indii, co mu brání.
Poté vyzval studenty a posluchače, aby se zasadili o to, že se dvacáté první století stane stoletím míru. „Uplynulé století patřilo násilí. Jestliže ale učiníme z toho současného století dialogu, stane se rovněž stoletím míru. Sám se toho ve svém životě již nedočkám, je ale potřeba začít pracovat hned. Ti z vás, kterým je dnes pod třicet, jste generací jednadvacátého století. Vy musíte zastavit násilí s pomocí své vůle, tvořivosti a svých vědomostí,“ řekl duchovní vůdce a vyzval rovněž ke kompletnímu zákazu jaderných zbraní.
Takto v roce 2012 rozesmál dalajláma svým přilnutím k marxismu studenty na univerzitě v Texasu:
Vztah k dalajlámovi je dobrým příkladem toho jak jsou původní politické ideje dnes jen prázdnými formulkami a sám dalajláma je pro mnohé (asi nejen) české politiky jen nástroj pro vyjádření zahraničně politické orientace, mnohdy psovské.