Praha šetří na všem kromě aut. Změňte priority, vyzval Auto*Mat zastupitele

Vratislav Dostál

Hlavní město má podle návrhu rozpočtu příští rok šetřit na všech výdajích. Kromě staveb pro auta. Iniciativa Auto*Mat vyzvala zastupitele, aby nezalévali další peníze do betonu předražených automobilových staveb.

Hlavní město má podle návrhu rozpočtu příští rok šetřit na všech výdajích. Kromě staveb pro auta. Tunel Blanka má stát o miliardu více, než vedení města přiznalo. Padesát milionů má spolykat stavební příprava terminálu Veleslavín a devět příprava tunelu Blanka II. Finance dopravního podniku jsou tajné. Na metro D, tramvajovou trať na Dědinu a zklidnění severojižní magistrály Praha peníze dát nechce.

Iniciativa Auto*Mat vyzvala zastupitele, aby přehodnotili priority Prahy a nezalévali další peníze do betonu předražených automobilových staveb. Zastupitelstvo bude o rozpočtu hlasovat tento čtvrtek.

„Magistrát se chlubí takzvaným rozklikávacím rozpočtem, ale informace o plánovaných výdajích na příští rok jsou neuvěřitelně nepřehledné,“ uvedl finanční odborník iniciativy Auto*Mat Jakub Stránský. „Pokud zastupitelé nedostali jiné materiály než ty, které najdou obyvatelé Prahy na webu, obávám se, že nebudou vůbec vědět, o čem hlasují,“ dodal Stránský.

Z popisů položek podle něj často nelze zjistit, na jaké konkrétní stavby jsou peníze určeny. „V utajování informací je nejhorší dopravní podnik, o jehož výdajích se daňový poplatník nedozví žádné podrobnosti. Je zarážející, že jeho rozpočet neprojednal dopravní výbor rady hlavního města. V této černé díře přitom zmizí celá čtvrtina rozpočtu Prahy,“ vysvětlil Stránský.

Stejně jako v minulých letech, i v roce 2013 má nejvíce peněz z dopravní kapitoly spolykat tunel Blanka, konkrétně pět a půl miliardy. Mimo samotné výstavby tunelu chce město vyčlenit 400 milionů na velín. Protože má stát nad portálem tunelu na Malovance, vyjde stavba na více než miliardu. Podle dřívějšího slibu politiků měl na tomto místě vzniknout park. Iniciativa Auto*Mat navíc upozorňuje, že součástí budovy mají být nepochopitelně i nové kanceláře Technické správy komunikací a informační centrum Prahy 6.

„Překvapuje nás, že město chce investovat do přípravy staveb, které se podle prohlášení politiků vůbec nemají stavět. Jde zejména o tunel Blanka II. Naopak na potřebné stavby, jako je trasa metra D, nové tramvajové trati nebo zastávky vlaků jako by nezbývaly peníze,“ vysvětlil dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

„Investice do bezpečnosti ulic, cyklistické dopravy nebo zlepšení veřejného prostoru lze označit za almužnu. V milionové metropoli se s tak malými částkami nedá nic změnit. Chůze a jízda na kole přitom zajišťují čtvrtinu dopravních potřeba Pražanů,“ dodal Filler.

Zatímco do automobilové dopravy tečou miliardy, na pěší a cyklistickou dopravu má být vyčleněno jen pár desítek milionů. Konkrétně deset milionů na akce pro BESIP a pětadvacet milionů na rozvoj cyklostezek, a to až po protestu veřejnosti proti zrušení položky. Chodníkový program z rozpočtu úplně zmizel.

Iniciativa Auto*Mat proto vyzvala pražské zastupitele a zastupitelky, aby přehodnotili priority rozpočtu, omezili investice do drahých automobilových staveb a peníze věnovali raději na zlepšování prostředí města pro chodce, cyklisty a uživatele veřejné dopravy.