Odpor veřejnosti proti zvýšení limitů hluku byl úspěšný

Dušan Radovanovič

Novela zákona počítající se zvýšením hlukových limitů o deset decibelů v noci a pět ve dne byla stažena z jednání vlády. Občanské iniciativy bojující proti zvýšení hluku tak slaví úspěch.

Plánovaná novela zákona měla zvýšit limity hluku o deset decibelů v noci a o pět ve dne. Papírově by tak ubylo míst, kde je hluk nepřijatelně překračován. Zároveň by kvůli uděleným výjimkám silničáři ušetřili na dostatečném odhlučnění a preciznějším plánování tras mimo lidská obydlí.

Zvýšení limitů hluku paradoxně podpořil i hlavní hygienik Michael Vít. „Musíme se domluvit, že buď zastavíme intenzitu dopravy na silnicích a řekneme, že nepovolíme další auta a vlaky, nebo upravíme limity, aby se mohly stavět obchvaty kolem měst. Pokud jejich stavbu zablokujeme, kudy budou auta jezdit?" podivoval se již v minulosti Vít.

Vyvolal tím bouři nevole. Nejednalo se o první kontroverzní rozhodnutí hlavního hygienika. Vít se již v minulosti proslavit například podporou vakcín proti prasečí chřipce, kterou následně sám odmítl. Minulý měsíc jej navíc začala prověřovat policie kvůli dvoumilionové zakázce, kterou Vít zprostředkoval manželovi své podřízené bez výběrového řízení.

Proti zvýšení limitů se postavila řada občanských iniciativ. Proti záměru vznikla petice, kterou podpořilo několik tisíc lidí. Na konci prosince loňského roku a znovu v lednu se konaly před ministerstvem zdravotnictví demonstrace s názvem Minuta hluku. „Dopad bude stejný, jako kdyby došlo k úplnému zrušení limitů,“ zdůraznil na demonstraci zmocněnec petičního výboru Miroslav Grund.

Nátlak občanů nakonec zřejmě přece jen přinesl výsledky. Přestože připomínkové řízení bylo ukončeno již v prosinci, vláda již jednání o novele do svého programu nezařadila.

Podle prezidenta Národní hlukové observatoře Ivo Vaňka byl návrh definitivně odložen. „Dle našich informací byl návrh stažen z projednávání vlády. Vnější připomínkové řízení, resp. vypořádání připomínek, již běží jen formálně. Pokud už bylo jednou zahájeno, musí se dokončit,“ vysvětlil Vaněk.

    Diskuse
    May 12, 2011 v 21.34
    Vol: buď více betonu do dálnic, nebo více betonu do protihlukových stěn
    Nesleduju věc detailně, ale pokud vím, nečiní se zde rozdíl mezi železnicí a silnicí. I na DR se psalo o obludnosti jménem PHS: protihlukové stěny.
    http://denikreferendum.cz/clanek/8492-protihlukove-steny-podel-trati-brani-zveri-vcas-utect
    Nevím, nakolik si veřejnost uvědomuje, že je svými protesty de facto podpořila. Krajina tak bude nadále saturována betonem, parcelována a plněna hranatými tvary. Železnice je přitom při rekonstrukci ztišena novými kolejnicemi, podložím, případně tiššími soupravami, PHS naopak zvyšuje hluk ve vlaku, kterých bývá ostatně mnohem víc než na samotách, kde PHS často rostou. Zajímalo by mě, existuje-li po stažení novely nějaká cesta, jak neopakovat hrůzy stavby Praha - Benešov a nyní také Beroun - Rokycany:
    http://www.trolejbusyvpraze.net/zeleznice_protihluk.htm