Chci přispět X
A3

Komentář

Petr Janyška: Tajná výstava, francouzské poklady

V pražském letohrádku Hvězda je špičková, výjimečná výstava věnovaná překladům francouzské poezie. Co vydali zajímavého ve Francii, objevilo se i česky. Evropský unikát. Desítky nádherných knih, rukopisy, spousta výtvarných děl.

Jakub_cb

Komentář

Jakub Patočka: Právem vyhuben

Nejhorší pasáží posledního z nekonečné řady malmotů Miloše Zemana není to, co řekl o novinářích, ani záměna Madagaskaru s Mauritiem. Co je to za člověka, který je schopen o nějakém druhu říct, že byl „právem vyhuben“?

A3

Komentář

Petr Janyška: Výstava Kupky v Paříži, evropská událost. Praha tu je jinak celý rok neviditelná

Kupkova výstava je v Paříži považována za největší přehlídku roku. V roce stého výročí založení Československa se ve Francii ale nic většího nekoná, instituce, které to mají na starosti, selhaly. Situaci zachránila jen Národní galerie.

Vaculik2

Komentář

Ondřej Vaculík: O trvale udržitelné chatrči

Co je to vlastně trvalá udržitelnost a lze jí dosáhnout z pozice blahobytného obyvatele prvního světa? Na tuto otázku zřejmě neexistuje jednoduchá a optimistická odpověď.

Image

Rozhovor

Archivní rozhovor s profesorem Rullerem: K referendu půjdu, jde o čest Brna

Před brněnským referendem o poloze nádraží v roce 2016 jsme s profesorem Rullerem pořídili rozhovor pro „referendové noviny“ Brněnský týden, který se dostal všem domácnostem v Brně. Dnes jej přinášíme v nezkrácené podobě.

Image

Vzpomínka

Jan Sapák: Prostá vzpomínka na Ivana Rullera

Architekt Ruller se už za svého života stal legendou brněnské architektury a veřejného života, jak díky svému umu a neokázalému gentlemanství, tak díky své ochotě zasazovat se za veřejné zájmy.

Image

Recenze

Darina Alster: Rozdíl v otázce Sráče Sama

Výstava Rozdíl v Otázce z díla umělkyně, která si říká Sráč Sam, přinesla výseč živého tvůrčího procesu s mnoha vrstvami a odkazy k minulosti, zprávu o životě jedné umělecké komunity.

A1

Dopis ze Slovenska

Michaela Pašteková: Nekreatívna kreativita

Stálá autorka partnerského Poleblogu.sk popisuje svoji zkušenost s novou sociální sítí Cinnac, na níž si mají lidé zajímající se o fotografování vzájemně hodnotit snímky a pomáhat s tříbením vkusu.

Matej_senft_profilova_foto

Komentář

Matěj Senft: Nebeská revoluce Williama Blakea

Přesně před 260 lety, 28. listopadu 1757, se v Londýně narodil básník, malíř a mystik William Blake. Jakou zásadní inspiraci nám mohou jeho myšlenky přinést dnes?

Image

Recenze

Jonathan Birchall: Ministerstvo školství varuje: segregace škodí Vám a lidem ve Vašem okolí

Výstava v pražské Galerii AVU otevřená při příležitosti desetiletého výročí od vynesení rozsudku v případu D. H. upozorňuje očima Romů na segregaci v rámci vzdělávacího systému. Poukazuje na rasismus, který se skrývá v každodenních diskusích.

Zobrazeno 10 / 567

Názory a rozbory

Recenze

Jakub Vaníček: Krátký úvod do trollingu

Útlá próza Michala Hvoreckého seznamuje čtenáře se světem institucionalizovaného, státem organizovaného internetového trollingu. Může otevřít oči i těm, kteří občas propadají internetovým bludům nebo je i sami šíří.

Recenze

Ivan Štampach: Poeticky zrcadlený Východ a Západ

Čtvrtá básnická sbírka Adama Borziče je inspirována všudypřítomným skloňováním evropských hodnot a jejich údajného ohrožení islámem v posledních letech. Básník jako znalec východní i západní filosofie odpovídá svým vlastním způsobem.

Sloupek

Lukáš Jelínek: Andrej a Silvio, géniové emocí

Ve filmu Paola Sorrentina, pojednávajícím o italském expremiérovi Silviu Berlusconim, můžeme najít mnohé paralely se zdejší situací. Co mají italská a česká politika společného?

Recenze

Aleš Kauer: Těkavá anglická melancholie The Good, the Bad & the Queen

Album Merrie Land je sice označováno jako „moderní anglická lidová hudba“, ukrývá však melodie plné úzkosti a napětí nad neuváženým krokem ven z Evropy. Damon Albarn je muž, který odejde poslední.

Portrét

Chtěl bych do Afriky přenést kousek Švédska, říká básník nigerijského původu

Jako příslušník utlačované menšiny se fotograf a básník Cletus Nelson Nwadike setkával s násilím od narození. Uprchl před ním do Švédska – a nyní chce zkušenost ze společnosti, která konflikty řeší beze zbraní, zprostředkovat rodné Nigérii.

Recenze

František Kalenda: Central Bus Station tísní atmosférou i tím, jaké si klade otázky

Dokumentární snímek Central Bus Station dává nahlédnout nejen do života monstrózního hlavního telavivského autobusového nádraží, ale díky silnému protagonistovi také do protiklady naplněného fungování izraelské společnosti.

Komentář

Roman Polách: Ivan Wernisch jako dokonalý i neobvyklý laureát

Dílo Ivana Wernische se vždy snažilo zpochybňovat vše, a to s bezvýjimečnou platností. Fakt, že se stal letošním laureátem Ceny Franze Kafky, do tohoto mystifikačního vzorce nejspíš zapadá.

Komentář

Jaroslav Vávra: Letošní Mezipatra slibují úniky do imaginárních světů

Devatenáctý ročník filmového festivalu s gay, lesbickou, bisexuální a transgender tematikou začíná 8. listopadu a opět představí jak nové snímky zachycující současné trendy, tak i nezapomenutelnou klasiku.

Sloupek

Ivan Štampach: Radikalismus po zániku utopií

Studie Proroci postutopického radikalismu interpretuje z politologického, religionistického a literárněvědného hlediska myšlenky reprezentantů tohoto myšlenkového směru, Alexandra Dugina a Petera Lamborna Wilsona, známého jako Hakim Bey.

Komentář

Petr Janyška: Zemřel Charles Aznavour, dítě přistěhovalců, uprchlíků

Životní příběh Charlese Aznavoura mimo jiné silně upomíná na to, co zemím dává jejich otevřenost uprchlíkům a migrantům.

Komentář

Petr Janyška: Tajná výstava, francouzské poklady

V pražském letohrádku Hvězda je špičková, výjimečná výstava věnovaná překladům francouzské poezie. Co vydali zajímavého ve Francii, objevilo se i česky. Evropský unikát. Desítky nádherných knih, rukopisy, spousta výtvarných děl.

Recenze

Aleš Kauer: Double Negative, nekonečně kreativní album děsící se vlastního klidu

Dvanácté album americké skupiny Low přichází se skladbami, které by nikdo z věrných posluchačů nečekal. Odráží tak dobu, v níž se svět rozchází s relativními jistotami, které jen zdánlivě pevně stály na samém jeho počátku.