Vaculik2

Komentář

Ondřej Vaculík: O trvale udržitelné chatrči

Co je to vlastně trvalá udržitelnost a lze jí dosáhnout z pozice blahobytného obyvatele prvního světa? Na tuto otázku zřejmě neexistuje jednoduchá a optimistická odpověď.

Image

Rozhovor

Archivní rozhovor s profesorem Rullerem: K referendu půjdu, jde o čest Brna

Před brněnským referendem o poloze nádraží v roce 2016 jsme s profesorem Rullerem pořídili rozhovor pro „referendové noviny“ Brněnský týden, který se dostal všem domácnostem v Brně. Dnes jej přinášíme v nezkrácené podobě.

Image

Vzpomínka

Jan Sapák: Prostá vzpomínka na Ivana Rullera

Architekt Ruller se už za svého života stal legendou brněnské architektury a veřejného života, jak díky svému umu a neokázalému gentlemanství, tak díky své ochotě zasazovat se za veřejné zájmy.

Image

Recenze

Darina Alster: Rozdíl v otázce Sráče Sama

Výstava Rozdíl v Otázce z díla umělkyně, která si říká Sráč Sam, přinesla výseč živého tvůrčího procesu s mnoha vrstvami a odkazy k minulosti, zprávu o životě jedné umělecké komunity.

A1

Dopis ze Slovenska

Michaela Pašteková: Nekreatívna kreativita

Stálá autorka partnerského Poleblogu.sk popisuje svoji zkušenost s novou sociální sítí Cinnac, na níž si mají lidé zajímající se o fotografování vzájemně hodnotit snímky a pomáhat s tříbením vkusu.

Matej_senft_profilova_foto

Komentář

Matěj Senft: Nebeská revoluce Williama Blakea

Přesně před 260 lety, 28. listopadu 1757, se v Londýně narodil básník, malíř a mystik William Blake. Jakou zásadní inspiraci nám mohou jeho myšlenky přinést dnes?

Image

Recenze

Jonathan Birchall: Ministerstvo školství varuje: segregace škodí Vám a lidem ve Vašem okolí

Výstava v pražské Galerii AVU otevřená při příležitosti desetiletého výročí od vynesení rozsudku v případu D. H. upozorňuje očima Romů na segregaci v rámci vzdělávacího systému. Poukazuje na rasismus, který se skrývá v každodenních diskusích.

_ern_k

Komentář

Mikuláš Černík: Graffiti, umění, které bolí

Sprejování po zdech, které někomu patří a všem jsou na očích, dráždí prakticky každého. Liberálnější z nás jsou ochotni tolerovat legální graffiti, aby se grázlové vyřádili a hodnotné stěny zůstaly čisté. Stačí to?

Mrk_banner_700x345_hatefree

Zpráva

Muzeum romské kultury vystavuje násilí, se kterým se Romové setkávají

Muzeum romské kultury zve na mezinárodní výstavu Bez nenávisti? HateFree? Tématem je symbolické i přímé násilí, se kterým se setkávají Romové. Muzeum chce debatovat i o očekáváních, která má veřejnost od jeho práce.

Image

Rozhovor

Uchovat si zdravý hněv. S Giladem Baramem o Josefu Koudelkovi a síle fotografie

Gilad Baram je izraelský fotograf a režisér, v současné době žije v Berlíně. V roce 2015 debutoval oceňovaným dokumentárním filmem Koudelka fotografuje svatou zemi.

Zobrazeno 10 / 564

Názory a rozbory

Sloupek

Jiří Dolejš: Zfilmovaný příběh Percyho Fawcetta, ztraceného v „zeleném pekle“

Film Ztracené město Z připomíná osudy britského cestovatele a archeologa Fawcetta, který roku 1925 beze stopy zmizel v amazonské džungli. Předpokládal, že skrývá pozůstatky dávné amazonské civilizace, které se jeho expedice vydala hledat.

Recenze

Alena Zemančíková: Jak mluví Češi o Češích

Alena Zemančíková shrnuje obsah knihy historičky Evy Hahnové, která prostřednictvím množství posbíraných materiálů ukazuje, kde koření předsudky o Češích a proč Češi nejsou horší ani lepší než kterýkoli jiný národ.

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Komentář

Petr Janyška: Poláci jsou velký národ, věnujme jim svou empatii

Polsko je zemí, podle které si svět dělá obrázek o střední Evropě. I pro nás je zásadní, co se v něm děje. Hrozí, že se tu poměry sesunou podobným způsobem, naopak tamější opozice nám může být inspirací.

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Recenze

Ivan Štampach: Svět knihy 2018 svědčí o setrvalém vkusu čtenářstva

Letošní ročník festivalu Svět knihy svědčí o tom, že zůstáváme v Evropě jedinečným národem čtenářů a že kniha není mrtvé médium, jak mnozí v minulosti předpovídali.

Recenze

Aleš Kauer: Nicolas Jaar proti veškeré logice

„Do jaké míry dnes můžeme uskutečnit změnu prostřednictvím kultury? Stojí vůbec za to skládat tyhle malé písně?“ ptá se Nicolas Jaar. Posuďte při poslechu jeho nejnovějšího alba sami.

Komentář

Ondřej Vaculík: O trvale udržitelné chatrči

Co je to vlastně trvalá udržitelnost a lze jí dosáhnout z pozice blahobytného obyvatele prvního světa? Na tuto otázku zřejmě neexistuje jednoduchá a optimistická odpověď.

Recenze

Jakub Vaníček: Franzenovy příběhy z nitra destruované společnosti

Třetí velký román Jonathana Franzena je k dispozici v českém překladu. Přináší vhled do rozpadající se společnosti lidí zatížených potřebou budovat svou identitu ve virtuálních sociálních sítích.

Banner-dr-new