Jd_l_to_2009_3

Sloupek

Jiří Dolejš: Zfilmovaný příběh Percyho Fawcetta, ztraceného v „zeleném pekle“

Film Ztracené město Z připomíná osudy britského cestovatele a archeologa Fawcetta, který roku 1925 beze stopy zmizel v amazonské džungli. Předpokládal, že skrývá pozůstatky dávné amazonské civilizace, které se jeho expedice vydala hledat.

A3

Komentář

Petr Janyška: Poláci jsou velký národ, věnujme jim svou empatii

Polsko je zemí, podle které si svět dělá obrázek o střední Evropě. I pro nás je zásadní, co se v něm děje. Hrozí, že se tu poměry sesunou podobným způsobem, naopak tamější opozice nám může být inspirací.

Wales-mwnt_cb

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Image

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Radovan_bartosek_cb_ctverec

Glosa

Krása, pravda a dobro

V období po skonu člověka bývá zvykem psát buď nekrology a vzpomínky, nebo mlčet. Roman Joch v Lidových novinách však pojal svůj text týkající se Miloše Formana poněkud jinak. Co to o něm vypovídá?

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Život proti smrti u Formana a Herze

Smrt Miloše Formana i Juraje Herze připomíná kromě dvojího skvělého a zcela odlišného filmového díla i dobu, kdy jsme byli se svým uměním pro svět zajímaví. Ta už je bohužel za námi.

Image

Vzpomínka

Jan Šícha: Miloš Forman – muž časů, kdy vzdor byl in

Miloš Forman po sobě zanechává filmy s emancipační tematikou a výpověď o tom lepším z Československa, kterou dokázal zobecnit a vyprávět i v Americe.

Dr_logo

Komentář

Redakce DR: Prohlášení filmařů: Nenechme se strhnout k nenávisti vůči ČT

Rada Asociace režisérů, scenáristů a dramaturgů se ohrazuje proti narůstajícím útokům vůči médiím veřejné služby. A obrací se k veřejnosti s žádostí, aby se nenechala strhnout nenávistnou rétorikou kampaně Jaromíra Soukupa či Miloše Zemana.

Jd_l_to_2009_3

Sloupek

Jiří Dolejš: Jan Masaryk v časech Mnichova

Jiří Dolejš si v roce velkých výročí připomíná film o Janu Masarykovi, který zachycuje období těsně po Mnichovu do konce války. Co je mýtus a co je skutečnost?

Zobrazeno 10 / 431

Názory a rozbory

Sloupek

Jiří Dolejš: Zfilmovaný příběh Percyho Fawcetta, ztraceného v „zeleném pekle“

Film Ztracené město Z připomíná osudy britského cestovatele a archeologa Fawcetta, který roku 1925 beze stopy zmizel v amazonské džungli. Předpokládal, že skrývá pozůstatky dávné amazonské civilizace, které se jeho expedice vydala hledat.

Recenze

Alena Zemančíková: Jak mluví Češi o Češích

Alena Zemančíková shrnuje obsah knihy historičky Evy Hahnové, která prostřednictvím množství posbíraných materiálů ukazuje, kde koření předsudky o Češích a proč Češi nejsou horší ani lepší než kterýkoli jiný národ.

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Komentář

Petr Janyška: Poláci jsou velký národ, věnujme jim svou empatii

Polsko je zemí, podle které si svět dělá obrázek o střední Evropě. I pro nás je zásadní, co se v něm děje. Hrozí, že se tu poměry sesunou podobným způsobem, naopak tamější opozice nám může být inspirací.

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Recenze

Ivan Štampach: Svět knihy 2018 svědčí o setrvalém vkusu čtenářstva

Letošní ročník festivalu Svět knihy svědčí o tom, že zůstáváme v Evropě jedinečným národem čtenářů a že kniha není mrtvé médium, jak mnozí v minulosti předpovídali.

Recenze

Aleš Kauer: Nicolas Jaar proti veškeré logice

„Do jaké míry dnes můžeme uskutečnit změnu prostřednictvím kultury? Stojí vůbec za to skládat tyhle malé písně?“ ptá se Nicolas Jaar. Posuďte při poslechu jeho nejnovějšího alba sami.

Komentář

Ondřej Vaculík: O trvale udržitelné chatrči

Co je to vlastně trvalá udržitelnost a lze jí dosáhnout z pozice blahobytného obyvatele prvního světa? Na tuto otázku zřejmě neexistuje jednoduchá a optimistická odpověď.

Recenze

Jakub Vaníček: Franzenovy příběhy z nitra destruované společnosti

Třetí velký román Jonathana Franzena je k dispozici v českém překladu. Přináší vhled do rozpadající se společnosti lidí zatížených potřebou budovat svou identitu ve virtuálních sociálních sítích.

Banner-dr-new