Chci přispět X
11846566_10206424903655809_1140972388470038417_n

Komentář

Jaroslav Vávra: Letošní Mezipatra slibují úniky do imaginárních světů

Devatenáctý ročník filmového festivalu s gay, lesbickou, bisexuální a transgender tematikou začíná 8. listopadu a opět představí jak nové snímky zachycující současné trendy, tak i nezapomenutelnou klasiku.

Image

Zpráva

Jihlava již po dvaadvacáté ožije festivalem dokumentárního filmu

V posledním říjnovém týdnu proběhne Mezinárodní festival dokumentárního filmu v Jihlavě. I letos přinese stovky snímků z České republiky i zahraničí, jakož i množství doprovodného programu, přednášek a koncertů.

Kulda_cb

Komentář

Jan Kuliš: Filmové ozvěny řecké finanční krize

Úspěchy řeckého filmu na mezinárodních festivalech se nápadně překrývají s počátkem tamní ekonomické krize. Pro nový fenomén vzniklo označení „řecká divná vlna“. Kromě zlověstné podívané občas nabízí i metaforický odraz samotné řecké krize.

Jd_l_to_2009_3

Sloupek

Jiří Dolejš: Zfilmovaný příběh Percyho Fawcetta, ztraceného v „zeleném pekle“

Film Ztracené město Z připomíná osudy britského cestovatele a archeologa Fawcetta, který roku 1925 beze stopy zmizel v amazonské džungli. Předpokládal, že skrývá pozůstatky dávné amazonské civilizace, které se jeho expedice vydala hledat.

A3

Komentář

Petr Janyška: Poláci jsou velký národ, věnujme jim svou empatii

Polsko je zemí, podle které si svět dělá obrázek o střední Evropě. I pro nás je zásadní, co se v něm děje. Hrozí, že se tu poměry sesunou podobným způsobem, naopak tamější opozice nám může být inspirací.

Wales-mwnt_cb

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Image

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Radovan_bartosek_cb_ctverec

Glosa

Krása, pravda a dobro

V období po skonu člověka bývá zvykem psát buď nekrology a vzpomínky, nebo mlčet. Roman Joch v Lidových novinách však pojal svůj text týkající se Miloše Formana poněkud jinak. Co to o něm vypovídá?

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Život proti smrti u Formana a Herze

Smrt Miloše Formana i Juraje Herze připomíná kromě dvojího skvělého a zcela odlišného filmového díla i dobu, kdy jsme byli se svým uměním pro svět zajímaví. Ta už je bohužel za námi.

Zobrazeno 10 / 434

Názory a rozbory

Komentář

Jaroslav Vávra: Letošní Mezipatra slibují úniky do imaginárních světů

Devatenáctý ročník filmového festivalu s gay, lesbickou, bisexuální a transgender tematikou začíná 8. listopadu a opět představí jak nové snímky zachycující současné trendy, tak i nezapomenutelnou klasiku.

Sloupek

Ivan Štampach: Radikalismus po zániku utopií

Studie Proroci postutopického radikalismu interpretuje z politologického, religionistického a literárněvědného hlediska myšlenky reprezentantů tohoto myšlenkového směru, Alexandra Dugina a Petera Lamborna Wilsona, známého jako Hakim Bey.

Komentář

Petr Janyška: Zemřel Charles Aznavour, dítě přistěhovalců, uprchlíků

Životní příběh Charlese Aznavoura mimo jiné silně upomíná na to, co zemím dává jejich otevřenost uprchlíkům a migrantům.

Komentář

Petr Janyška: Tajná výstava, francouzské poklady

V pražském letohrádku Hvězda je špičková, výjimečná výstava věnovaná překladům francouzské poezie. Co vydali zajímavého ve Francii, objevilo se i česky. Evropský unikát. Desítky nádherných knih, rukopisy, spousta výtvarných děl.

Recenze

Aleš Kauer: Double Negative, nekonečně kreativní album děsící se vlastního klidu

Dvanácté album americké skupiny Low přichází se skladbami, které by nikdo z věrných posluchačů nečekal. Odráží tak dobu, v níž se svět rozchází s relativními jistotami, které jen zdánlivě pevně stály na samém jeho počátku.

Komentář

Jakub Patočka: Právem vyhuben

Nejhorší pasáží posledního z nekonečné řady malmotů Miloše Zemana není to, co řekl o novinářích, ani záměna Madagaskaru s Mauritiem. Co je to za člověka, který je schopen o nějakém druhu říct, že byl „právem vyhuben“?

Esej

Ernst Fischer: Stará a nová levice. Poznámky k diskusi, která se nekonala

Autor, rakouský marxista a velký příznivec československého reformního pokusu roku 1968 v textu z roku 1969 napsaném pro německý Zeit, vysvětluje, v čem tkvěl význam zdejších snah v evropském a světovém kontextu.

Komentář

Jan Kuliš: Filmové ozvěny řecké finanční krize

Úspěchy řeckého filmu na mezinárodních festivalech se nápadně překrývají s počátkem tamní ekonomické krize. Pro nový fenomén vzniklo označení „řecká divná vlna“. Kromě zlověstné podívané občas nabízí i metaforický odraz samotné řecké krize.

Vyprávění

Silvestrova smrt, hypotéza druhá: Boje na kopcích Pasir Panjang

Po té, co autor v předchozím díle popsal nejpravděpodobnější smrt svého prastrýce Silvestra během masakru v singapurské Alexandřině nemocnici, se dnes začíná věnovat dalším, méně pravděpodobný, avšak o nic méně pozoruhodným, hypotézám.

Recenze

Jakub Vaníček: Nesnadný život v kulisách současnosti

Poslední román Magdaleny Platzové Druhá strana ticha vypráví o předvídatelném světě korporátních manažerů a jejich manželek; o světě přepychu, ticha a stesku.

Komentář

Josef Patočka: Děti musí poznat, co je rap

Životní omyl? Jako dítě z dobrovolně ekologicky skromné domácnosti jsem dlouho nevěřil nikomu nad třicet a neposlouchal hudbu nikoho, komu nebylo aspoň šedesát. Ale nakonec jsme se s rapem našli.

Sloupek

Jakub Patočka: Malá obrana nevelké Hutkovy písně

Jaroslav Hutka nazpíval píseň, která pojednává o tom, jak si pro Miloše Zemana přišla smrtka. A lidé, jindy se vysmívající politické korektnosti, vyvádějí, jak smyslů zbavení. Hutkova píseň není žádné veledílo, ale reakce na ni škodí víc.