Image

Recenze

Alena Zemančíková: Plodnost! Mír! A Bohatství!

Antická komedie, kterou lze zhlédnout v rámci projektu Antická Štvanice na stejnojmenném ostrově, reflektuje nedávnou minulost a současnost moderního Řecka.

Azemancikova1

Komentář

Alena Zemančíková: Skandál v Opeře

Situace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ivan-stampach-profil-foto

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Zobrazeno 10 / 400

Názory a rozbory

Fejeton

Jan Šícha: Anděl, treska, Koněv, kůň?

Pomník padlým v 1. světové válce od expresionisty Ernsta Barlacha si našli nacisté i kurátoři z Britského muzea. Chtělo by to buď podařený nebo žádný pomník.

Vzpomínka

Vladimír Merta: Zůstal svůj

O stručnou vzpomínku na Karla Gotta redakce DR požádala legendu české písničkářské scény Vladimíra Mertu.

Komentář

Martin Švec: Dům jako Titanic, aneb David Černý ve službách artwashingu

V Nových Butovicích má vzniknout nejvyšší mrakodrap v České republice. Koncept se dělá lepším, než bude, těžkopádnými odkazy ke klimatické krizi a k tradici kolektivního bydlení.

Recenze

Jakub Vaníček: Nahlédnout českému venkovu v ledví

Autorů, kteří dohlédnou za periferie větších měst, je u nás žalostně málo. A čím zoufalejší je tato situace, tím spíš přitahuje naši pozornost každý, kdo se o obraz života na českém venkově alespoň pokusí.

Komentář

Joan Baezová: Prolomit jasným hlasem brebentění popíračů

Otevřený dopis Gretě Thunbergová zveřejnila legendární americká písničkářka včera na své facebookové stránce.

Recenze

Aleš Kauer: Schlagenheim, jeden z nejpřesvědčivějších rockových výkřiků 21. století

Britská skupina Black Midi složená ze čtyř mladých hudebníků mistrně uniká ze zaběhnutých klišé a vrací rockové hudbě její opravdovost.

Fejeton

Jan Šícha: O zvířátkách

„Podívej, jak krásně žere!“ je věta o mnoha významech, jak nám autor připomíná ve fejetonu o konci životů a léta.

Sloupek

Alena Zemančíková: Klanění modlám

Realistické portrétní sochařství z principu vyrábí modly, a proto současné sochy generálů a potentátů dopadají skoro vždycky špatně. Sochařství ani výklad historie by neměly podléhat politickým zájmům.

Recenze

Alena Zemančíková: Plodnost! Mír! A Bohatství!

Antická komedie, kterou lze zhlédnout v rámci projektu Antická Štvanice na stejnojmenném ostrově, reflektuje nedávnou minulost a současnost moderního Řecka.

Komentář

Radovan Bartošek: Každá generace si musí svou poezii vybojovat sama

V polovině srpna se v Jihlavě uskutečnil malý literárně-hudební festival Kvílení. Přinášíme několik postřehů z této události, která představila to nejzajímavější ze současné česky psané poezie.

Komentář

Aleš Kauer: Život a poezie Mirka Kováříka

Mirek Kovářík, český divadelník, kulturní publicista, herec a moderátor slaví v těchto dnech své pětaosmdesáté narozeniny. Bude také patronem třetího ročníku literárně-hudebního festivalu Kvílení v Jihlavě, který proběhne 16. srpna.

Recenze

Jaroslav Michl: Dvacáté století očima historika Tonyho Judta

Britský historik Tony Judt se ve své knize Zapomenuté 20. století, nedávno vydané i v češtině, ohlíží za minulým stoletím a jeho idejemi. Publikaci bohužel provází předpojatost vůči levicovému myšlení a chybí hlubší snaha ho reflektovat.