Azemancikova1

Komentář

Alena Zemančíková: Skandál v Opeře

Situace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ivan-stampach-profil-foto

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

Zobrazeno 10 / 399

Názory a rozbory

Komentář

Aleš Kauer: Život a poezie Mirka Kováříka

Mirek Kovářík, český divadelník, kulturní publicista, herec a moderátor slaví v těchto dnech své pětaosmdesáté narozeniny. Bude také patronem třetího ročníku literárně-hudebního festivalu Kvílení v Jihlavě, který proběhne 16. srpna.

Recenze

Jaroslav Michl: Dvacáté století očima historika Tonyho Judta

Britský historik Tony Judt se ve své knize Zapomenuté 20. století, nedávno vydané i v češtině, ohlíží za minulým stoletím a jeho idejemi. Publikaci bohužel provází předpojatost vůči levicovému myšlení a chybí hlubší snaha ho reflektovat.

Komentář

Alena Zemančíková: Skandál v Opeře

Situace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.

Recenze

Aleš Kauer: Transfobie, lítost a neopětovaná láska

UBOA a její album The Origin Of My Depression uvádí svou strhující a často velmi znepokojivou hudbou posluchače do prostoru odlišných lidských zkušeností – pokud to dokážou vnímat a snést.

Komentář

Petr Pospíchal: Joan Baezová a Charta 77 na Bratislavské lyře 1989

Kdybychom si chtěli příběh z hudebního festivalu Bratislavská lyra 1989 vymyslet, nestačila by nám fantazie. Ale právě takový příběh měl své pevné místo v měsících a týdnech nečekaných zvratů a dějinných posunů celého roku 1989.

Recenze

Jan Šícha: Zabíjet a nakupovat

Kupte si a dočtěte novou knihu Radky Denemarkové, román Hodiny z olova. Je to velké gesto, které prověří čas.

Vyprávění

Jak jsme strhli Mariánský sloup na Staroměstském náměstí

Společnost pro obnovu Mariánského sloupu se ve středu neúspěšně pokusila zahájit jeho opětovnou výstavbu na Staroměstském náměstí. Při této příležitosti vydáváme líčení Františka Sauera, jak byl pod jeho vedením v roce 1918 stržen.

Vzpomínka

Jan Motal: Potulný dělník dlí v přítmí světa

V pátek 24. května zemřel Jaroslav Erik Frič, poutník a dělník undergroundu. Vzpomínka na něj je příležitostí k otázce, nakolik dokážeme být dělnými tuláky my.

Sloupek

Radek Kubala: Pět věcí, kterými Hry o trůny obohatily současnou popkulturu a svět

Máloco vypovídá o společnosti tolik jako popkultura. A na druhé straně, příběhy mají moc měnit náš pohled na okolní dění okolo nás.

Recenze

Jan Kuliš: Výbuch subkultury na 420 stránkách

Kniha s netradičním názvem „Mikrofon je naše bomba“ si vypůjčila název z hesla v punkovém klubu a pojednává o hudebních subkulturách. Zajímá ji ovšem jejich politizace, čímž se zásadně odlišuje od podobně zaměřených publikací.

Vzpomínka

Aleš Kauer: Scott Walker zůstává ikonou avantgardní hudby dvou století

V Londýně dne 25. března 2019 zemřel hudebník, skladatel a producent Scott Walker, umělec, který vlastním příkladem vytvořil vzor pro svobodu uměleckého projevu.

Komentář

Jiří Procházka: Aby Terapie neuškodila II.

V druhém dílu reflexe televizního seriálu Terapie hodnotí psycholog Jiří Procházka způsob, jakým zde bylo uchopeno téma transgender identity.