Chci přispět X
Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

Zobrazeno 10 / 398

Názory a rozbory

Recenze

František Kalenda: Central Bus Station tísní atmosférou i tím, jaké si klade otázky

Dokumentární snímek Central Bus Station dává nahlédnout nejen do života monstrózního hlavního telavivského autobusového nádraží, ale díky silnému protagonistovi také do protiklady naplněného fungování izraelské společnosti.

Komentář

Roman Polách: Ivan Wernisch jako dokonalý i neobvyklý laureát

Dílo Ivana Wernische se vždy snažilo zpochybňovat vše, a to s bezvýjimečnou platností. Fakt, že se stal letošním laureátem Ceny Franze Kafky, do tohoto mystifikačního vzorce nejspíš zapadá.

Komentář

Jaroslav Vávra: Letošní Mezipatra slibují úniky do imaginárních světů

Devatenáctý ročník filmového festivalu s gay, lesbickou, bisexuální a transgender tematikou začíná 8. listopadu a opět představí jak nové snímky zachycující současné trendy, tak i nezapomenutelnou klasiku.

Sloupek

Ivan Štampach: Radikalismus po zániku utopií

Studie Proroci postutopického radikalismu interpretuje z politologického, religionistického a literárněvědného hlediska myšlenky reprezentantů tohoto myšlenkového směru, Alexandra Dugina a Petera Lamborna Wilsona, známého jako Hakim Bey.

Komentář

Petr Janyška: Zemřel Charles Aznavour, dítě přistěhovalců, uprchlíků

Životní příběh Charlese Aznavoura mimo jiné silně upomíná na to, co zemím dává jejich otevřenost uprchlíkům a migrantům.

Komentář

Petr Janyška: Tajná výstava, francouzské poklady

V pražském letohrádku Hvězda je špičková, výjimečná výstava věnovaná překladům francouzské poezie. Co vydali zajímavého ve Francii, objevilo se i česky. Evropský unikát. Desítky nádherných knih, rukopisy, spousta výtvarných děl.

Recenze

Aleš Kauer: Double Negative, nekonečně kreativní album děsící se vlastního klidu

Dvanácté album americké skupiny Low přichází se skladbami, které by nikdo z věrných posluchačů nečekal. Odráží tak dobu, v níž se svět rozchází s relativními jistotami, které jen zdánlivě pevně stály na samém jeho počátku.

Komentář

Jakub Patočka: Právem vyhuben

Nejhorší pasáží posledního z nekonečné řady malmotů Miloše Zemana není to, co řekl o novinářích, ani záměna Madagaskaru s Mauritiem. Co je to za člověka, který je schopen o nějakém druhu říct, že byl „právem vyhuben“?

Esej

Ernst Fischer: Stará a nová levice. Poznámky k diskusi, která se nekonala

Autor, rakouský marxista a velký příznivec československého reformního pokusu roku 1968 v textu z roku 1969 napsaném pro německý Zeit, vysvětluje, v čem tkvěl význam zdejších snah v evropském a světovém kontextu.

Komentář

Jan Kuliš: Filmové ozvěny řecké finanční krize

Úspěchy řeckého filmu na mezinárodních festivalech se nápadně překrývají s počátkem tamní ekonomické krize. Pro nový fenomén vzniklo označení „řecká divná vlna“. Kromě zlověstné podívané občas nabízí i metaforický odraz samotné řecké krize.

Vyprávění

Silvestrova smrt, hypotéza druhá: Boje na kopcích Pasir Panjang

Po té, co autor v předchozím díle popsal nejpravděpodobnější smrt svého prastrýce Silvestra během masakru v singapurské Alexandřině nemocnici, se dnes začíná věnovat dalším, méně pravděpodobný, avšak o nic méně pozoruhodným, hypotézám.

Recenze

Jakub Vaníček: Nesnadný život v kulisách současnosti

Poslední román Magdaleny Platzové Druhá strana ticha vypráví o předvídatelném světě korporátních manažerů a jejich manželek; o světě přepychu, ticha a stesku.