Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

Zobrazeno 10 / 398

Názory a rozbory

Štěstí z šesti

Fotografický projekt: Rok na amsterdamském kanále

Autor představuje svůj loňský časosběrný fotografický projekt: soubor snímků amsterdamského kanálu Slotervaart.

Štěstí z šesti

České osobnosti roku 2018

Českou osobností roku pro rok 2018 vyhlašujeme Petra Fischera. Společnost mu tvoří Elena Gorolová, Daniel Hůle, Ivo Bystřičan, Libor Rouček a Aneta Petani.

Recenze

Aleš Kauer: Další z proměn Davida Bowieho

Období, které reflektuje čtvrtý vydaný box set Davida Bowieho s názvem Loving the Alien (1983–1988), je hodnoceno jako jeho komerčně nejúspěšnější. Bowie však nikdy nepatřil k umělcům, kteří by se omezili na pouhou bezduchou taneční hudbu.

Recenze

Jakub Vaníček: Dějiny v dravém toku

Román Václava Vokolka Dominový efekt je monumentální dílo oživující strukturu Dějin od rakouského mocnářství po blízkou budoucnost z pohledu romantismu.

Komentář

Jan Škvrňák: Za Kazimierzem Kutzem

18. prosince 2018 zemřel ve věku 89 let polský režisér a politik Kazimierz Kutz. Jeho život byl příkladem různých dilemat polského intelektuála v druhé polovině dvacátého století. A také toho, jak rodinné prostředí ovlivňuje tvorbu.

Fejeton

Radek Kubala: Majitel antikvariátu patří k nejvyšším vývojovým stádiím člověka

Autor ve svém předvánočním fejetonu poukazuje na společenskou potřebnost a zvláštní atmosféru antikvariátů, které se dle něj vymykají současné uspěchané a mnohdy nesmyslné době.

Sloupek

Alena Zemančíková: Trochu méně nadšení, milý Fischere

Opravdu mnou otřáslo zdůvodnění, proč vedení Českého rozhlasu nadále nechce Petra Fischera jako šéfredaktora kulturní stanice. Připomíná to způsob, jakým partajní konzervativci před padesáti lety zatočili s reformátory.

Recenze

Jakub Vaníček: Krátký úvod do trollingu

Útlá próza Michala Hvoreckého seznamuje čtenáře se světem institucionalizovaného, státem organizovaného internetového trollingu. Může otevřít oči i těm, kteří občas propadají internetovým bludům nebo je i sami šíří.

Recenze

Ivan Štampach: Poeticky zrcadlený Východ a Západ

Čtvrtá básnická sbírka Adama Borziče je inspirována všudypřítomným skloňováním evropských hodnot a jejich údajného ohrožení islámem v posledních letech. Básník jako znalec východní i západní filosofie odpovídá svým vlastním způsobem.

Sloupek

Lukáš Jelínek: Andrej a Silvio, géniové emocí

Ve filmu Paola Sorrentina, pojednávajícím o italském expremiérovi Silviu Berlusconim, můžeme najít mnohé paralely se zdejší situací. Co mají italská a česká politika společného?

Recenze

Aleš Kauer: Těkavá anglická melancholie The Good, the Bad & the Queen

Album Merrie Land je sice označováno jako „moderní anglická lidová hudba“, ukrývá však melodie plné úzkosti a napětí nad neuváženým krokem ven z Evropy. Damon Albarn je muž, který odejde poslední.

Portrét

Chtěl bych do Afriky přenést kousek Švédska, říká básník nigerijského původu

Jako příslušník utlačované menšiny se fotograf a básník Cletus Nelson Nwadike setkával s násilím od narození. Uprchl před ním do Švédska – a nyní chce zkušenost ze společnosti, která konflikty řeší beze zbraní, zprostředkovat rodné Nigérii.

Nezávislé novinářství Deníku Referendum je už devět let přístupné každému čtenáři, bez ohledu na to, zda si za ně může dovolit platit. Na rozdíl od jiných médií se nechystáme zavést platební bránu. Věříme totiž, že volně přístupných kvalitních a redakcí zodpovědně zpracovaných informací je dnes zvláště zapotřebí. Od kritických analýz překonávajících černobílé myšlení přes v českém prostředí zcela výjimečné pokrývání osudového tématu klimatických změn až po každodenní soubor podnětných komentářů. Jsme tu a zůstaneme tu zdarma pro všechny. To je ale možné jen díky štědré podpoře čtenářů, kteří nám svými dary pomáhají udržet naši práci i pro další roky. Dopřejte Deník Referendum nejen sobě, ale i ostatním. Smysl má už i padesát korun měsíčně! Podpořit ⟶
X