Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

88b

Zpráva

Stávková pohotovost v Národním divadle: nízké mzdy a minimum volna

Podle vedení Národního divadla nejsou na zvýšení mezd sboristů a zkrácení jejich pracovní doby peníze. Zástupce odborů v této souvislosti poukazuje na vysoké mzdy členů vedení. Zaměstnancům vadí i to, že vedení s nimi špatně komunikuje.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Hra o ovládnutí světa nekulturností

Alena Zemančíková představuje Hru Zámek na Loiře, s níž dramatik a novinář Roman Sikora zvítězil v mezinárodní dramatické soutěži Hovory o hranicích.

Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: Zrkadlo antikomunizmu

Tomáš Profant z slovenského Poleblogu upozorňuje na novou divadelní hru Elity Jiřího Havelky, která podle něj umně zobrazuje, v čem se mýlíme při hledání příčin stěžejních problémů dneška.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lucerna v Dlouhé rozumí dějinám i současnosti

Alena Zemančíková hodnotí inscenaci Lucerna v Divadle v Dlouhé. Jedná se o výtvor přemýšlivých tvůrců, kteří své dílo opírají nejen o inscenační umění, ale také o znalost společnosti a o vztah k jejím dějinám i mýtům.

Azemancikova1

Recenze

Alena Zemančíková: Brněnské divadelní setkání působivé, minimalistické, artistické i nenaplněné

Alena Zemančíková vybírá to nejzajímavější z letošních pěti dnů brněnského Mezinárodního festivalu divadelních škol, který právě proběhl v Brně.

Zobrazeno 10 / 393

Názory a rozbory

Recenze

Fatima Rahimi: Írán se v Jihlavě představil dokumentem o ztracených lidech

Neztrácejí se jenom věci, ale také lidé. Dokument režisérky Farahnáz Šarífiové ukazuje, co se děje v rodinách, které se musely rozloučit se svými blízkými, ale také vliv společenských změn na konkrétní osudy. Jak snímek osobně působí na diváka, hodnotí Fatima Rahimi.

Sloupek

Marie Heřmanová: Proč číst Margaret Atwoodovou a nehroutit se z volebních výsledků

Margaret Atwoodová je poslední dobou in, a to je dobře. Potřebujeme slyšet, co nám její psaní umí říct.

Komentář

Jakub Krahulec: Milada aneb po povrchu mytické Horákové

Symbol takové síly, jakým je demokratka popravená totalitním režimem, není ve filmu snadné uvěřitelně zpracovat. Nepodařilo se to ani tvůrcům filmu Milada, myslí si Jakub Krahulec.

Recenze

Petra Dvořáková: Jak Manželské etudy volají po rovnosti mužů a žen

Na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě měly premiéru i Manželské etudy po 35 letech režisérky Heleny Třeštíkové. Příběh Zuzany a Stanislava ukazuje, jak moc máme k rovnosti mužů a žen daleko – a hlavně k čemu to vede.

Recenze

Petra Dvořáková: Snad bude neautentický Skokan alespoň cestou ven pro romského trestance

Skutečný romský trestanec hledá v novém snímku Petra Václava cestu ven z neudržitelného střídání drog, kriminality a pobytů ve vězení. Snad ji protagonista nalezne ve skutečném životě. To by mohlo být jediným přínosem filmového experimentu.

Dopis ze Slovenska

Tomáš Nagy: Mečiar sucks

Tomáš Nagy z partnerského Poleblogu.sk přibližuje nový dokument Terezy Nvotové o zřejmě nejznámějším slovenském politikovi. Recenzní pasáže prokládá poznámkami k současné slovenské debatě nad vlastní minulostí i přítomností.

Komentář

Mikuláš Černík: Graffiti, umění, které bolí

Sprejování po zdech, které někomu patří a všem jsou na očích, dráždí prakticky každého. Liberálnější z nás jsou ochotni tolerovat legální graffiti, aby se grázlové vyřádili a hodnotné stěny zůstaly čisté. Stačí to?

Komentář

Jakub Krahulec: Hřebejk ukazuje v Zahradnictví hluboce rozpolcený svět

Seriál Zahradnictví by rád byl historickou freskou. Jeho příběhová linka je však zkratkovitá, veškeré konflikty obrací dovnitř rodiny a vůbec se nedotýká ducha doby.

Komentář

Jaroslav Vávra: Sami za sebe

Ačkoli od prvního ročníku festivalu Mezipatra uplynulo osmnáct let a mnohé se od té doby změnilo k lepšímu, vystoupit na veřejnost s menšinovou identitou stále není pro nikoho jednoduché.

Sloupek

Matěj Senft: O robotech a lidech

Nový Blade Runner: 2049 vznáší otázku, aktuální v dystopické budoucnosti, kde roboti touží po lidskosti, zatímco lidé chtějí jejich mechanickou přesnost a strojovou efektivitu. Co je skutečné lidství?

Recenze

Magdaléna Šipka: Příběh o nalézání svobodné vůle a důstojnosti

Blade Runner 2049 už nestaví na strachu z umělé inteligence. Rozvoj techniky vnímá jako nutnost a jeho naděje se upíná k tomu, že vedle „umělé inteligence“ se rozvine také „umělá empatie“.

Komentář

Markéta Jakešová: My nemusíme dělat nic

Margaret Atwoodová se letos stává laureátkou literární ceny Franze Kafky. Jde o spisovatelku, která bývá považována za ekologickou aktivistku, a to je dobrá zpráva. Pro někoho však může být její přístup příliš konzervativní.

Banner-dr-new