Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Herci prostě hrají

Alena Zemančíková při příležitosti kulatých narozenin Jiřího Lábuse polemizuje s esejem Jana Motala, který v časopise Moderní divadlo po hercích žádá, aby nebyli loutkami dějin, módy a popularity.

A11

Dopis ze Slovenska

Martin Makara: Gustávovi Husákovi s láskou?

Martin Makara z partnerského Poleblogu zhlédl v Košicích pozoruhodný počin: divadelní adaptaci slavného dopisu Václava Havla Gustavu Husákovi. Z produkce bratrského média vybíráme tentokrát jeho recenzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Nebeského hry jako hluboce angažované poselství obav o svět, v němž žijeme

Jan Nebeský obdržel Cenu Ministerstva kultury ČR za invenční a inspirativní pojetí současné divadelní režie. Osmatřicet let jeho divadelní tvorby představuje v každém ohledu promyšlený a esteticky naléhavý komentář ke stavu světa.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Plodnost! Mír! A Bohatství!

Antická komedie, kterou lze zhlédnout v rámci projektu Antická Štvanice na stejnojmenném ostrově, reflektuje nedávnou minulost a současnost moderního Řecka.

Azemancikova1

Komentář

Alena Zemančíková: Skandál v Opeře

Situace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Zobrazeno 10 / 403

Názory a rozbory

Komentář

Eva Hájková: K úvahám Václava Bělohradského o „konzervativním socialismu“

Autorka komentuje úvahu Václava Bělohradského, v níž nad knihou Jeana-Claude Michéa Tajnosti levice obhajuje konzervativní pojetí socialismu. Ač mu v něčem dává zapravdu, ukazuje současně, v čem jsou limity takového přístupu.

Sloupek

Radek Kubala: Kniha Klimatická kríza.txt otevírá cestu imaginaci

Nová kniha slovenských uměleckých a politických kolektivů Klimatická kríza.txt ve vás zanechá spoustu otázek. Ukáže vám však celou škálu možností, jak přemýšlet o současné klimatické krizi. Kam jít dál už musíte rozhodnout sami.

Sloupek

Alena Zemančíková: Můj týden s Boženou

Autorka se v obsáhlém textu věnuje českým reflexím dvoustého výročí údajného narození Boženy Němcové. Vyprávěním se proplétá i osobní vztah k velké české spisovatelce: byla přece mnohem víc než krásná. A Babička není kýč.

Recenze

Aleš Kauer: Bill Callahan, Barker, Girl Band – tři k naší škodě přehlédnutá alba

Loňský rok přinesl tři jedinečné desky tří odlišných žánrů, o nichž se u nás prakticky nemluvilo, které však reprezentují různé typy avantgardy v současné hudbě a jako takové si zasluhují pozornost.

Sloupek

Jan Kašpárek: Sto chvilek pro utopii

Varování vědců, že konec dnešní civilizace je zase o něco pravděpodobnější, nemusí inspirovat jen k činu, ale i k apatii či depresi. Co dělat, abychom si pod tíhou nepříznivých faktů uchovali činorodost?

Sloupek

Alena Zemančíková: Herci prostě hrají

Alena Zemančíková při příležitosti kulatých narozenin Jiřího Lábuse polemizuje s esejem Jana Motala, který v časopise Moderní divadlo po hercích žádá, aby nebyli loutkami dějin, módy a popularity.

Sloupek

Filip Outrata: Vyvlastnění nádraží Vyšehrad jako pozitivní precedens

Případné vyvlastnění chátrajícího pražského nádraží Vyšehrad by mohlo představovat pozitivní precedens, spekulující a nezodpovědní majitelé by si napříště už vůči památkám ve svém vlastnictví nemohli dovolit úplně všechno.

Komentář

Jan Šícha: Zvládla to, co si nevybrala

Paní Madla Vaculíková odešla po dlouhém životě, který se snažila žít správně. Svým formátem tato žena nevelkého vzrůstu a rozmyslné řeči patří vedle lidí, jako byla Olga Havlová.

Esej

Martin Švec: Krásné sídliště Lesná, možná inspirace pro naši dobu?

Jedním z nejzdařilejších bytových urbanistických celků, které u nás vznikly za minulého režimu, je brněnské sídliště Lesná. Může posloužit jako inspirace pro dnešní dobu klimatické tísně a krize dostupnosti bydlení? Pokud ano, čím?

Komentář

Filip Outrata: Pan Kaplan něžně vyprávěl

Ve věku nedožitých jednasedmdesáti zemřel v Londýně Jan Kaplan, český dokumentarista, fotograf a autor knih, milovník staré Prahy, filmu, historie, české literatury a humoru. Čemu se věnoval, věnoval se naplno a s vášní.

Komentář

Martin Švec: Poškození Rullerovy obřadní síně v Brně by bylo nenapravitelnou ztrátou

Komentář brněnského architekta je úpravou jeho otevřeného dopisu, který adresoval Zastupitelstvu města Brna.

Komentář

Tomáš Samek: Karel Čapek teď a tady

Čapek varoval proti povrchnímu nálepkování lidí. Sám je dnes často obětí tohoto nešvaru, proti němuž bojoval.