Image

Recenze

Alena Zemančíková: Nebeského hry jako hluboce angažované poselství obav o svět, v němž žijeme

Jan Nebeský obdržel Cenu Ministerstva kultury ČR za invenční a inspirativní pojetí současné divadelní režie. Osmatřicet let jeho divadelní tvorby představuje v každém ohledu promyšlený a esteticky naléhavý komentář ke stavu světa.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Plodnost! Mír! A Bohatství!

Antická komedie, kterou lze zhlédnout v rámci projektu Antická Štvanice na stejnojmenném ostrově, reflektuje nedávnou minulost a současnost moderního Řecka.

Azemancikova1

Komentář

Alena Zemančíková: Skandál v Opeře

Situace v Opeře Národního divadla v Praze je jedním z příznaků krize společnosti, nad níž se vznáší velké frustrované NE. V případě Opery je však třeba se zejména zamyslet, jaké konkrétní kroky by měly vést k lepšímu, a realizovat je.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Zobrazeno 10 / 401

Názory a rozbory

Esej

Jan Šícha: Revoluční otázka dělení vepřového

V minulosti se v českých zemích řešily duchovní zápasy. Ty vyšuměly, aktuální je otázka talíře s vepřovým.

Štěstí z šesti

Čítanka 89: „Študenti to rozjebú, uvidíte, o týždeň z toho neostane nič.“

Deník Referendum vznikl v polemice s převládajícím českým výkladem toho, co se tu po roce 1989 dělo. Následující přehlídka textů je pokusem přiblížit zvídavému mladému člověku pro dnešek smysluplný výklad revoluce z listopadu 1989.

Sloupek

Filip Outrata: Karel Malich – na cestě za vnitřním světlem

Filip Outrata se ohlíží za velkým dílem i dlouhým životem zesnulého Karla Malicha. Odešel umělec mimořádné vnitřní ryzosti, jehož dílo otevírá vnitřní prostory, občerstvuje vnímání a umožňuje žasnout nad krásou světla přelitého do hry barev.

Sloupek

Alena Zemančíková: Brit Jensen vyhrála AudioReport. Vedení rozhlasu ztrácí o dokumenty zájem

Svaz rozhlasových tvůrců uděloval ceny rozhlasovým dokumentům. Zájem vedení Českého rozhlasu o tolik potřebnou práci ale klesá, na dokumentaristy se pohlíží jako na potížisty namísto toho, aby se jejich práce těšila podpoře.

Vzpomínka

Jiří Plocek: Jitka Šuranská: jiskrný posel živé hudby v mediálním stínu

Přinášet a rozdávat lidem sílu živé lidové hudby brala jako své poslaní, jako vpravdě občanské angažmá svého druhu.

Komentář

Olga Lomová: Vyznamenání čínské bohemistky? Ale za co?

Vyznamenávat propagátory české kultury v jiných zemích je skvělý nápad. Tedy byl by, kdyby se ho nechopil Miloš Zeman a nevnesl do volby laureátů zcela nepřípadná kritéria, pro něj tak typická.

Komentář

Jaroslav Vávra: Dvacet let queer filmového festivalu z Brna

Z maličkého lokálního festivalu Duha nad Brnem se v průběhu dvou desetiletí podařilo vytvořit významnou společenskou událost plnou filmů, přednášek a diskusí bořících mýty a strhávajících stigmatizující nálepky.

Recenze

Aleš Kauer: Ghosteen, hudba pro konkrétní duši

Tanečky se smrtí a okázalé hrůzy byly hnací silou Nicka Cavea již od prvopočátku. Jeho výpověď však nikdy nebyla tak osobní jako na aktuálním albu Ghosteen.

Recenze

Alena Zemančíková: Nebeského hry jako hluboce angažované poselství obav o svět, v němž žijeme

Jan Nebeský obdržel Cenu Ministerstva kultury ČR za invenční a inspirativní pojetí současné divadelní režie. Osmatřicet let jeho divadelní tvorby představuje v každém ohledu promyšlený a esteticky naléhavý komentář ke stavu světa.

Fejeton

Jan Šícha: Anděl, treska, Koněv, kůň?

Pomník padlým v 1. světové válce od expresionisty Ernsta Barlacha si našli nacisté i kurátoři z Britského muzea. Chtělo by to buď podařený nebo žádný pomník.

Vzpomínka

Vladimír Merta: Zůstal svůj

O stručnou vzpomínku na Karla Gotta redakce DR požádala legendu české písničkářské scény Vladimíra Mertu.

Komentář

Martin Švec: Dům jako Titanic, aneb David Černý ve službách artwashingu

V Nových Butovicích má vzniknout nejvyšší mrakodrap v České republice. Koncept se dělá lepším, než bude, těžkopádnými odkazy ke klimatické krizi a k tradici kolektivního bydlení.