A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

88b

Zpráva

Stávková pohotovost v Národním divadle: nízké mzdy a minimum volna

Podle vedení Národního divadla nejsou na zvýšení mezd sboristů a zkrácení jejich pracovní doby peníze. Zástupce odborů v této souvislosti poukazuje na vysoké mzdy členů vedení. Zaměstnancům vadí i to, že vedení s nimi špatně komunikuje.

Zobrazeno 10 / 397

Názory a rozbory

Sloupek

Filip Outrata: Cat, Yusuf a cesta za světlem

Příběh o cestě spirituálně žíznivého zpěváka k islámu a cestě islámského filantropa zpátky k hudbě. Yusuf Islam, dříve známý jako Cat Stevens, oslaví 21. července sedmdesátiny.

Vyprávění

Pátrání po Silvestrovi: Japonská invaze do Malaje, Baťovci ve válce

V dalším pokračování příběhu svého pátrání po předkovi, který zahynul za války jako dobrovolník při obraně Singapuru, autor popisuje, jak se Japoncům podařilo bleskově ovládnout Malaj a dostat se Singapuru na dohled.

Komentář

Petr Janyška: Výstava Kupky v Paříži, evropská událost. Praha tu je jinak celý rok neviditelná

Kupkova výstava je v Paříži považována za největší přehlídku roku. V roce stého výročí založení Československa se ve Francii ale nic většího nekoná, instituce, které to mají na starosti, selhaly. Situaci zachránila jen Národní galerie.

Sloupek

Jiří Dolejš: Zfilmovaný příběh Percyho Fawcetta, ztraceného v „zeleném pekle“

Film Ztracené město Z připomíná osudy britského cestovatele a archeologa Fawcetta, který roku 1925 beze stopy zmizel v amazonské džungli. Předpokládal, že skrývá pozůstatky dávné amazonské civilizace, které se jeho expedice vydala hledat.

Recenze

Alena Zemančíková: Jak mluví Češi o Češích

Alena Zemančíková shrnuje obsah knihy historičky Evy Hahnové, která prostřednictvím množství posbíraných materiálů ukazuje, kde koření předsudky o Češích a proč Češi nejsou horší ani lepší než kterýkoli jiný národ.

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Komentář

Petr Janyška: Poláci jsou velký národ, věnujme jim svou empatii

Polsko je zemí, podle které si svět dělá obrázek o střední Evropě. I pro nás je zásadní, co se v něm děje. Hrozí, že se tu poměry sesunou podobným způsobem, naopak tamější opozice nám může být inspirací.

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Recenze

Ivan Štampach: Svět knihy 2018 svědčí o setrvalém vkusu čtenářstva

Letošní ročník festivalu Svět knihy svědčí o tom, že zůstáváme v Evropě jedinečným národem čtenářů a že kniha není mrtvé médium, jak mnozí v minulosti předpovídali.

Banner-dr-new