Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: Zrkadlo antikomunizmu

Tomáš Profant z slovenského Poleblogu upozorňuje na novou divadelní hru Elity Jiřího Havelky, která podle něj umně zobrazuje, v čem se mýlíme při hledání příčin stěžejních problémů dneška.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lucerna v Dlouhé rozumí dějinám i současnosti

Alena Zemančíková hodnotí inscenaci Lucerna v Divadle v Dlouhé. Jedná se o výtvor přemýšlivých tvůrců, kteří své dílo opírají nejen o inscenační umění, ale také o znalost společnosti a o vztah k jejím dějinám i mýtům.

Azemancikova1

Recenze

Alena Zemančíková: Brněnské divadelní setkání působivé, minimalistické, artistické i nenaplněné

Alena Zemančíková vybírá to nejzajímavější z letošních pěti dnů brněnského Mezinárodního festivalu divadelních škol, který právě proběhl v Brně.

Milacb

Komentář

Míla Zemanová Palánová: Století Máničky a Hurvínka

Divadlo Spejbla a Hurvínka baví dospělé i děti po celém světě již téměř devadesát let. Velký podíl na jeho úspěchu nese nedávno zesnulá interpretka dvou hlavních postav a dlouholetá ředitelka divadla Helena Štáchová.

Image

Analýza

Jan Šícha: K 40. výročí Charty 77: Evropané za železnou oponou

Chartisté dokázali jednat, jako kdyby železná opona neexistovala. Do svobody jsme přeběhli po jejich zádech. S jakými orientačními body pracovat, pokud chceme Chartu vidět v širších souvislostech?

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Ta situace

Co se můžeme naučit od německého divadla? Ukazuje, že to, čeho se v českých zemích tolik bojíme, může být přínos.

Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: O počiatkoch fašizmu

Z produkce Poleblogu vybíráme tentokrát upoutávku na novou hru Zo života ľudstva, která dle recenzenta zajímavě zobrazuje přerůstání kapitalismu ve fašismus. Představení lze shlédnout aktuálně ve Slovenském národním divadle.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Divadlo světa

Ondřej Vaculík porovnává situaci českých divadel se situací české společnosti. V obou vládne pragmatismus a účelovost, divadelníci i herci se mění v manažery.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Co je domovina?

Alena Zemančíková komentuje novou divadelní inscenaci Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. Polemizuje s jejími tvůrci o chápání hranic, lidu i Miloše Zemana.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Všelijací sousedé

Alena Zemančíková vzpomíná na až nečekaně dlouhý list bizarních, legračních ale i hororových sousedů, kteří jí nejrůznějšími způsoby zpestřovali soužití. Jednu takovou sousedku vykresluje i absurdní hra o skutečné ženě, Solo Lamentoso.

Zobrazeno 10 / 386

Názory a rozbory

Recenze

Alena Zemančíková: Vláda skončila

Dánský televizní seriál o mladé Birgite, která se stane premiérkou, představuje to nejlepší ze svého žánru: informuje, vychovává i baví. Proč se u nás těšil tak malému zájmu?

Sloupek

Matěj Senft: Manifest vesmírného anarchismu

Animovaný seriál Rick a Morty ukazuje, že důležitá není jen otázka, jak dosáhnout svobody, ale také to, zda bychom si takovou svobodu dokázali užít.

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: Zrkadlo antikomunizmu

Tomáš Profant z slovenského Poleblogu upozorňuje na novou divadelní hru Elity Jiřího Havelky, která podle něj umně zobrazuje, v čem se mýlíme při hledání příčin stěžejních problémů dneška.

Komentář

Aleš Kauer: Zemřel Mika Vainio, hudební provokatér a dobrodruh

Při středeční autonehodě zahynul finský hudebník a producent Mika Vainio, výrazná osobnost elektronické avantgardy a polovina technoinovátorů Pan Sonic.

Recenze

Alena Zemančíková: Lucerna v Dlouhé rozumí dějinám i současnosti

Alena Zemančíková hodnotí inscenaci Lucerna v Divadle v Dlouhé. Jedná se o výtvor přemýšlivých tvůrců, kteří své dílo opírají nejen o inscenační umění, ale také o znalost společnosti a o vztah k jejím dějinám i mýtům.

Komentář

Matěj Senft: Posprejovat zdi galerií

Angažované umění ve veřejném prostoru může být způsobem, jak osvobodit umělecký výraz ze zdí galerií a jak se chopit moci nad prostorem.

Recenze

Alena Zemančíková: Brněnské divadelní setkání působivé, minimalistické, artistické i nenaplněné

Alena Zemančíková vybírá to nejzajímavější z letošních pěti dnů brněnského Mezinárodního festivalu divadelních škol, který právě proběhl v Brně.

Vzpomínka

Jan Šícha: Alexandr Kliment: těsně pod čarou ponoru

V Alexandru Klimentovi zemřel spisovatel, který měl metodu, jak se dívat na svět, žil s vědomím smrti a konečnosti vesmíru, a zapsal jen nepatrný zlomek toho, co promýšlel.

Komentář

Jiří Kubička: Východ a Západ v české a německé lidové písni

Jiří Kubička se první dubnový den zamýšlí nad rozdíly ve východoevropské a západoevropské mentalitě, manifestující se v drobných folklorních útvarech.

Komentář

Matěj Senft: Hrdinové, kteří překračují hranice

Popkulturní filmy bývají mnohdy obviňovány z vykrádání cizích kultur, s jejichž pomocí pak uplácají vlastní „bílé“ superhrdiny. Takové výpujčky jsou sice prováděné nešikovně, ale vysílají důležitý signál: izolovaná kultura chřadne.

Komentář

Míla Zemanová Palánová: Století Máničky a Hurvínka

Divadlo Spejbla a Hurvínka baví dospělé i děti po celém světě již téměř devadesát let. Velký podíl na jeho úspěchu nese nedávno zesnulá interpretka dvou hlavních postav a dlouholetá ředitelka divadla Helena Štáchová.

Sloupek

Jakub Patočka: Alexandr Kliment, skromný velikán

Psal jako nikdo druhý. Čechoslovákem byl volbou. Byl starosvětsky skromný. Svou životní dráhou nám připomínal, o čem snili naši předci. A o čem můžeme snít i my.