Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

88b

Zpráva

Stávková pohotovost v Národním divadle: nízké mzdy a minimum volna

Podle vedení Národního divadla nejsou na zvýšení mezd sboristů a zkrácení jejich pracovní doby peníze. Zástupce odborů v této souvislosti poukazuje na vysoké mzdy členů vedení. Zaměstnancům vadí i to, že vedení s nimi špatně komunikuje.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Hra o ovládnutí světa nekulturností

Alena Zemančíková představuje Hru Zámek na Loiře, s níž dramatik a novinář Roman Sikora zvítězil v mezinárodní dramatické soutěži Hovory o hranicích.

Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: Zrkadlo antikomunizmu

Tomáš Profant z slovenského Poleblogu upozorňuje na novou divadelní hru Elity Jiřího Havelky, která podle něj umně zobrazuje, v čem se mýlíme při hledání příčin stěžejních problémů dneška.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lucerna v Dlouhé rozumí dějinám i současnosti

Alena Zemančíková hodnotí inscenaci Lucerna v Divadle v Dlouhé. Jedná se o výtvor přemýšlivých tvůrců, kteří své dílo opírají nejen o inscenační umění, ale také o znalost společnosti a o vztah k jejím dějinám i mýtům.

Azemancikova1

Recenze

Alena Zemančíková: Brněnské divadelní setkání působivé, minimalistické, artistické i nenaplněné

Alena Zemančíková vybírá to nejzajímavější z letošních pěti dnů brněnského Mezinárodního festivalu divadelních škol, který právě proběhl v Brně.

Milacb

Komentář

Míla Zemanová Palánová: Století Máničky a Hurvínka

Divadlo Spejbla a Hurvínka baví dospělé i děti po celém světě již téměř devadesát let. Velký podíl na jeho úspěchu nese nedávno zesnulá interpretka dvou hlavních postav a dlouholetá ředitelka divadla Helena Štáchová.

Image

Analýza

Jan Šícha: K 40. výročí Charty 77: Evropané za železnou oponou

Chartisté dokázali jednat, jako kdyby železná opona neexistovala. Do svobody jsme přeběhli po jejich zádech. S jakými orientačními body pracovat, pokud chceme Chartu vidět v širších souvislostech?

Zobrazeno 10 / 391

Názory a rozbory

Komentář

Jan Novotný: Výstřední velikán Petr Bezruč

Oficiální jednostranné a nekritické uctívání zájmu mladých o dílo Petra Bezruče neprospělo. Od té doby ale už uplynulo mnoho let a dnes se můžeme na dílo tohoto autora, který se narodil před 150 lety, podívat jinýma očima.

Recenze

Ivan Štampach: Listy stále žijí

Dnešní dvojměsíčník Listy navazuje na tradici Literárek a skromně, ale vytrvale plní nevděčný úkol kultivovat veřejný prostor. Ivan Štampach rekapituluje jejich poslední číslo.

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Recenze

Ivan Štampach: Skeptikova mystika

Ivan Štampach hodnotí publikaci Sama Harrise Spiritualita bez náboženství aneb Probuzení, jež nabízí spiritualitu důsledně propojenou se standardní vědou včetně její radikální skepse k čemukoli náboženskému.

Komentář

Vít Janeček: Je ve veřejném zájmu, aby se film Selský rozum dostal k divákům

Autoři filmu Selský rozum Vít Janeček a Zuzana Piussi se ohrazují proti postupu České televize, v němž vidí pokus odepřít české veřejnosti zásadní informace, které jejich film, inspirovaný také knihou DR Žlutý baron, přináší.

Sloupek

Matěj Senft: Když se satira stává realitou

Některé animované seriály reagují na aktuální události s větší odvahou a přesností než mnohé publicistické pořady. Jedním z nejvýraznějších je americký South Park.

Sloupek

Jan Šícha: Chtějí, aby po Vítu Janečkovi neštěkl pes

Případ akademické likvidace docenta Janečka je příležitostí postavit se proti pistolnické mentalitě, která asi má být lékem na naši nedostatečnou demokracii.

Komentář

Johana Lomová: Mánes a současné umění

Umělecký happening skupiny Bolt958 otevřel mimo jiné otázku, do jaké míry mohou galerie dávat prostor ziskovým aktivitám a jak by měla případná komerční spolupráce vypadat, aby zůstalo zachováno původní poslání instituce.

Komentář

Vít Janeček: Chcete mít z FAMU manažerský pracovní tábor?

Režisér, dokumentarista a dlouholetý pedagog katedry dokumentu FAMU Vít Janeček reaguje v otevřeném vyjádření na situaci, kdy mu děkan Zdeněk Holý neprodloužil po sérii kritických článků v odborném periodiku pracovní smlouvu.

Komentář

Jan Kuliš: Přistěhovalci nominovaní na Oscara

Dva snímky s tématem migrace byly letos nominovány na Oscara. Byly k vidění na letošním 43. ročníku Letní filmové školy.

Komentář

Petr Janyška: Dvě Polska, liberální najdete ve Wroclawi

Polská vláda chce pouze umění „národní“, které by velebilo a bylo nástrojem ideologie jedné strany, současné nepodporuje. Festivaly jsou zatím stále liberální, skvělé jsou wroclawské filmové „Nowe horyzonty“. Prapor liberálního Polska.

Sloupek

Josef Patočka: Hraje se o trůny. A mezitím – zima přichází

Do hry o trůny vstupuje na jejím konci jiný hráč – o trůn nestojí a pravidla nedodržuje. Svět seriálového trháku se sice na rozdíl od našeho ochlazuje – přesto o něm vypovídá víc, než by snad sám chtěl.