Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Žaloba proti obrazu

Schopnost zacházet s obrazem patří ke známkám pokročilé kulturní úrovně. Obraz s veškerou svou interpretační otevřeností nelze posuzovat v soudním sporu jako předmět zákonných formulací. Chápe to Dominik Duka?

A3

Komentář

Petr Janyška: Budou se tu také pálit knihy nebo plátna moderního umění?

Ještě jednou se vracíme k násilnické provokaci proti Frljićově hře v Brně. Podle autora byla útokem krajní pravice na kulturu a na umělecké vyjádření. Velkou zodpovědnost mají ale také katolické kruhy.

Balastikcb

Komentář

Miroslav Balaštík: Anatomie protestu v Huse na Provázku: pokus o porozumění

Autor, šéfredaktor Hosta, který byl osobně přítomen Frljičovu brněnskému představení, se pokouší nalézt způsob, jak dospět v atmosféře rozbouřených vášní k porozumění a k obecně prospěšné katarzi.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

Zobrazeno 10 / 398

Názory a rozbory

Recenze

Jan Kuliš: Výbuch subkultury na 420 stránkách

Kniha s netradičním názvem „Mikrofon je naše bomba“ si vypůjčila název z hesla v punkovém klubu a pojednává o hudebních subkulturách. Zajímá ji ovšem jejich politizace, čímž se zásadně odlišuje od podobně zaměřených publikací.

Vzpomínka

Aleš Kauer: Scott Walker zůstává ikonou avantgardní hudby dvou století

V Londýně dne 25. března 2019 zemřel hudebník, skladatel a producent Scott Walker, umělec, který vlastním příkladem vytvořil vzor pro svobodu uměleckého projevu.

Komentář

Jiří Procházka: Aby Terapie neuškodila II.

V druhém dílu reflexe televizního seriálu Terapie hodnotí psycholog Jiří Procházka způsob, jakým zde bylo uchopeno téma transgender identity.

Komentář

Jiří Procházka: Aby Terapie neuškodila I.

Seriál Terapie se zabývá několika důležitými tématy – duševní zdraví, mezilidské vztahy, transgender identita a terapeutická pomoc. Psycholog Jiří Procházka reflektuje, jak jsou na televizní obrazovce zobrazena. Tento text obsahuje spoilery.

Recenze

Alena Zemančíková: Golem ve Smečkách

Pražská Galerie Smečky představuje mimořádnou výstavu nazvanou Hugo Steiner-Prag: Golem, jež přibližuje mimořádného představitele česko-německé výtvarné scény, do jehož osudu se promítly zásadní kulturní i politické děje 20. století.

Recenze

Petr Janyška: Čeští malíři rozkročeni přes Evropu: objevná výstava

V Praze běží jedinečná výstava velkých jmen českých malířů, odhaluje, že část života působili ve francouzské Bretani. Dosud si toho fenoménu nikdo nevšiml. Zrzavého ukazuje jako mezinárodní jedinečnost zpodobení toho kamenitého poloostrova.

Sloupek

Filip Outrata: Co nabízí Jeden svět 2019

V Praze začíná další ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Filip Outrata nabízí osobní výběr z festivalového programu.

Vzpomínka

Aleš Kauer: Mark Hollis, Talk Talk a nekonečný fade out

V posledním únorovém týdnu byla zveřejněna zpráva o úmrtí Marka Hollise, výjimečného hudebníka, zpěváka, skladatele a zakládajícího člena legendární skupiny Talk Talk, která v osmdesátých letech povýšila pop do sféry skutečného umění.

Vzpomínka

Petr Pospíchal: Krátká vzpomínka na Stanislava Milotu

Jeho odchod ochuzuje nás, kteří jsme ho znali. Tak, jako nás jeho autenticky a odvážně prožitý život obohacoval.

Recenze

Jan Kašpárek: Volání Kobane se k nám nese naléhavě i vtipně. Vyplatí se mu naslouchat

Komiks Kobane Calling o cestě do turecko-syrského pohraničí v době bojů Kurdů s takzvaným Islámským státem, který vznikl na jaře roku 2016, konečně vyšel i u nás.

Recenze

Tomáš Profant: Ako proti systému

Z partnerského PoleBlogu tentokrát vybíráme recenzi na islandské filmové drama Žena v boji, které jde aktuálně v kinech a které originálním způsobem a s humorem zpracovává téma osobního aktivismu, jeho mezí a smyslu.

Komentář

Robert Malecký: Seriál Rapl maluje Ústí nad Labem jako ghetto. Stejně jako zdejší politici

Druhou řadou televizního seriálu Rapl je soudě podle ohlasů na sociálních sítích, zatím unešen málokdo. Proč nevyšla sázka na Ústí nad Labem jako přitažlivou filmovou lokaci.