Image

Recenze

Alena Zemančíková: Lhostejný Faust a globální zlo

Nové nastudování Goethovy slavné hry zpodobňuje intelektuála, člověka bez citu a svědomí, který je příčinou všeho globálního bezpráví. Jeho postava má ale v originále i jiný rozměr.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Nákladně vypravené obrazy zmaru

Pražský divadelní festival německého jazyka představil nákladné a umělecky neobyčejně nápadité obrazy bídy a zániku. Alena Zemančíková referuje o pocitech z těchto kontrastů.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Jaké šaty by si ušila Eva

Literární venkovský realismus 19. století je neaktuální záležitostí jen zdánlivě. My, moderní lidé, často vězíme v iracionálnu a tradicích víc, než by nám bylo milé přiznat.

A1

Zpráva

Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci

Okupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.

Ostampach

Komentář

Ivan Štampach: Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Praha_2005-09-20_n_rodn__divadlo

Zpráva

Národní divadlo: Stávková pohotovost sboristů pokračuje, dotýká se i sólistů

Sboristé se s vedením Národního divadla na kolektivní smlouvě dosud nedohodli. Sólisté se bojí o práci. Koncepce Národního divadla není schválená. V září přitom začíná sezóna.

20621213_10156481452631679_7898573187850751421_n

Recenze

Alena Zemančíková: Múzičnost rozléhající se prostorem

Alena Zemančíková se ohlíží za letošním ročníkem mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov, jenž proběhl ve dnech 4. – 12. srpna.

88b

Zpráva

Stávková pohotovost v Národním divadle: nízké mzdy a minimum volna

Podle vedení Národního divadla nejsou na zvýšení mezd sboristů a zkrácení jejich pracovní doby peníze. Zástupce odborů v této souvislosti poukazuje na vysoké mzdy členů vedení. Zaměstnancům vadí i to, že vedení s nimi špatně komunikuje.

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Hra o ovládnutí světa nekulturností

Alena Zemančíková představuje Hru Zámek na Loiře, s níž dramatik a novinář Roman Sikora zvítězil v mezinárodní dramatické soutěži Hovory o hranicích.

Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: Zrkadlo antikomunizmu

Tomáš Profant z slovenského Poleblogu upozorňuje na novou divadelní hru Elity Jiřího Havelky, která podle něj umně zobrazuje, v čem se mýlíme při hledání příčin stěžejních problémů dneška.

Zobrazeno 10 / 395

Názory a rozbory

Komentář

Pavel Holubec: Pro koho je určen kasovní trhák Černý panter

Pavel Holubec se zamýšlí nad komerčně úspěšným dobrodružným filmem Černý panter, jenž by podle něj mohl nést emancipační poselství, brání mu v tom ale limity hollywoodské masové produkce.

Recenze

Jan Černý: Švankmajerův surrealistický žert na rozloučenou

Hmyz je údajně posledním filmem Jana Švankmajera. Jakkoliv sám autor zdůrazňuje misantropický motiv snímku, zvolené režijní strategie z něj činí především neotřelý surrealistický žert, otevřený různým interpretacím.

Sloupek

Alena Zemančíková: Když je zisk člověku nade vše

Dvoudílný film Metanol, který uvedla v dubnu Česká televize, není obyčejná detektivka – rozuzlení je koneckonců předem známo. Je to dokument po touze o bohatství, která překračuje hranice nejen pravidel společnosti, ale i veškeré lidskosti.

Recenze

Ivan Štampach: Svět knihy 2018 svědčí o setrvalém vkusu čtenářstva

Letošní ročník festivalu Svět knihy svědčí o tom, že zůstáváme v Evropě jedinečným národem čtenářů a že kniha není mrtvé médium, jak mnozí v minulosti předpovídali.

Recenze

Aleš Kauer: Nicolas Jaar proti veškeré logice

„Do jaké míry dnes můžeme uskutečnit změnu prostřednictvím kultury? Stojí vůbec za to skládat tyhle malé písně?“ ptá se Nicolas Jaar. Posuďte při poslechu jeho nejnovějšího alba sami.

Komentář

Ondřej Vaculík: O trvale udržitelné chatrči

Co je to vlastně trvalá udržitelnost a lze jí dosáhnout z pozice blahobytného obyvatele prvního světa? Na tuto otázku zřejmě neexistuje jednoduchá a optimistická odpověď.

Recenze

Jakub Vaníček: Franzenovy příběhy z nitra destruované společnosti

Třetí velký román Jonathana Franzena je k dispozici v českém překladu. Přináší vhled do rozpadající se společnosti lidí zatížených potřebou budovat svou identitu ve virtuálních sociálních sítích.

Sloupek

Alena Zemančíková: Život proti smrti u Formana a Herze

Smrt Miloše Formana i Juraje Herze připomíná kromě dvojího skvělého a zcela odlišného filmového díla i dobu, kdy jsme byli se svým uměním pro svět zajímaví. Ta už je bohužel za námi.

Vzpomínka

Jan Šícha: Miloš Forman – muž časů, kdy vzdor byl in

Miloš Forman po sobě zanechává filmy s emancipační tematikou a výpověď o tom lepším z Československa, kterou dokázal zobecnit a vyprávět i v Americe.

Recenze

Josef Poláček: Kdyby se Platón nikdy nenarodil

Josef Poláček hodnotí knihu Petra Blahuta „Mýlit se je božské“, která hledá příčiny ekologické krize lidstva. Je vnímání výlučnosti člověka vůči přírodě prokletím, nebo nadějí?

Komentář

Jan Kuliš: Podporovat novináře ministerstvem kultury? Idea skvělá, provedení nikoli

Český stát se snaží finančně podporovat kulturně-literární časopisy. Jeho praxe je ale netransparentní, vede k nespokojenosti a v důsledku daný obor spíše destabilizuje. Příkladem může být letošní grantové kolo.

Fejeton

Jan Šícha: Aprílová pohádka: Dřívější život Sněhurky

Na sklonku života Sněhurka vyprávěla své pravnučce Viktorii Princové příběhy, které dívka vnímala jako pohádky na dobrou noc. Co je ale jejich skutečným obsahem? Kdo jsou trpaslíci Zimola, Kalousek, Zaorálek a další?

Banner-dr-new