Image

Analýza

Jan Šícha: K 40. výročí Charty 77: Evropané za železnou oponou

Chartisté dokázali jednat, jako kdyby železná opona neexistovala. Do svobody jsme přeběhli po jejich zádech. S jakými orientačními body pracovat, pokud chceme Chartu vidět v širších souvislostech?

Image

Recenze

Alena Zemančíková: Ta situace

Co se můžeme naučit od německého divadla? Ukazuje, že to, čeho se v českých zemích tolik bojíme, může být přínos.

Aa1

Dopis ze Slovenska

Tomáš Profant: O počiatkoch fašizmu

Z produkce Poleblogu vybíráme tentokrát upoutávku na novou hru Zo života ľudstva, která dle recenzenta zajímavě zobrazuje přerůstání kapitalismu ve fašismus. Představení lze shlédnout aktuálně ve Slovenském národním divadle.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Divadlo světa

Ondřej Vaculík porovnává situaci českých divadel se situací české společnosti. V obou vládne pragmatismus a účelovost, divadelníci i herci se mění v manažery.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Co je domovina?

Alena Zemančíková komentuje novou divadelní inscenaci Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. Polemizuje s jejími tvůrci o chápání hranic, lidu i Miloše Zemana.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Všelijací sousedé

Alena Zemančíková vzpomíná na až nečekaně dlouhý list bizarních, legračních ale i hororových sousedů, kteří jí nejrůznějšími způsoby zpestřovali soužití. Jednu takovou sousedku vykresluje i absurdní hra o skutečné ženě, Solo Lamentoso.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Prázdninová úvaha o kořenech

Alena Zemančíková komentuje inscenaci HRA-Nic-E, jejíž přínos neleží pouze v povedeném ztvárnění. Témata hranic, kořenů a integrace jsou v českém prostoru stále živé. A stále s nimi zacházíme zbrkle a humpolácky.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Čí byl letošní Jiráskův Hronov?

Divadelní festival Jiráskův Hronov je unikátní akcí. Jeho rozpětí v sobě snoubí bezmála celou šíři nejsoučasnějších společenských diskursů. Sám festival se navíc nechtěně stal příkladem, jak špatně může fungovat český kapitalismus.

Photo_filipoutrata

Sloupek

Filip Outrata: Proč potřebujeme Svěráka

Zdeněk Svěrák se dožívá osmdesátky. Jeho inteligentní humor, tvorba pro dospělé i pro děti, schopnost dlouhodobé kreativní spolupráce inspirují a doufejme budou inspirovat ještě dlouho.

Azemancikova1

Sloupek

Alena Zemančíková: Plzeň 1953 a Masaryk se smyčkou na krku

Plzeň pamatuje spor, ve kterém v roce 1953 figurovali dělníci Škodovky a osobnosti divadla J. K. Tyla ředitel Zdeněk Hofbauer herec Bohumil Vávra. Už tehdy se mávalo šibenicemi.

Zobrazeno 10 / 382

Názory a rozbory

Sloupek

Magdaléna Šipka: Švédská teorie lásky

Magdaléna Šipka hodnotí dokumentární snímek Švédská teorie lásky, který nechtěně zhmotňuje předsudky o švédské společnosti. Progresivní sociální systém se ve skutečnosti vůbec nemusí vylučovat s tradicí.

Komentář

Jakub Krahulec: Hollywoodský čas

Některé z nedávných amerických filmů tematizují plynutí času a narušují jeho běžné vnímání.

Sloupek

Alena Zemančíková: Daniel Blake – poslední Dickensův hrdina

Alena Zemančíková nabízí recenzi filmu Já, Daniel Blake. Tento snímek svým realismem vybízí k přehodnocení sociálních politik a lokálních zabezpečení před pádem do chudoby.

Komentář

Matěj Senft: Nemocný systém plodí nemocné občany

Nový film Já, Daniel Blake vypráví příběh člověka chyceného v pasti nefunkčního sociálního systému. Dotýká se tak problému, který je aktuální nejen ve Velké Británii, ale i v českém prostředí.

Dopis ze Slovenska

Dominika Nazarejová: Stopy južne od raja

Z produkce partnerského Poleblogu.sk vybíráme tentokrát pozvánku na výstavu silných reportážních fotografií Andreje Bána, renomovaného slovenského fotografa, pořízených v letech 1991 – 2016 v pětadvaceti zemích světa.

Komentář

Peter Tkáč: Jakou zeď fotil Koudelka

Peter Tkáč přibližuje, k čemu slouží a zač je kritizována izraelská separační bariéra na Západním břehu – hlavní to motiv nového snímku o fotografovi Josefovi Koudelkovi. Recenzenti filmu to totiž paradoxně takřka nikde nečiní.

Sloupek

Alena Zemančíková: Rozbor básně

Básničky v čítankách nemusejí být uměleckým veledílem. Rozhodně by však měly být pravdivé a neuvádět šestileté děti ve zmatek v konfrontaci s realitou, ve které žijí.

Recenze

Jan Černý: Co je naše a co je cizí

Filosof Jan Černý hodnotí nedávno vydanou knihu lingvistického antropologa Tomáše Samka, u níž vyzdvihuje mimo jiné neotřelou perspektivu pohledu na veřejný prostor, která se neomezuje na vnímání v protikladech.

Recenze

Saša Lipczak: Orlí, Husí, Vraní, Kachní jsou ulice, které už neexistují

České vydání povídek Piotra Pazińskiho Ptačí ulice je druhou příležitostí seznámit se s tvorbou výtečného polského autora.

Dopis ze Slovenska

Michaela Pašteková: Pozerajte sa a pýtajte

Ve věku devadesáti let zemřel ve Francii proslulý kritik umění, esejista a spisovatel John Berger. Michaelu Paštekovou z partnerského PoleBloku.sk zaujal nejen dílem, ale i specifickou provázaností mezi tvorbou a levicovými názory.

Recenze

Alena Zemančíková: Čtěte Jamka, tam to všechno je

Alena Zemančíková přibližuje pozoruhodný soubor fejetonů Václava Jamka, psaných pro časopis Listy. Z nich se na pozadí událostí posledních patnácti let dozvídáme mnohé nejen o proměnách světa, ale i autorově životě a světovém názoru.

Analýza

Jan Šícha: K 40. výročí Charty 77: Evropané za železnou oponou

Chartisté dokázali jednat, jako kdyby železná opona neexistovala. Do svobody jsme přeběhli po jejich zádech. S jakými orientačními body pracovat, pokud chceme Chartu vidět v širších souvislostech?