Paranormální noviny

Bratislavská Pravda otiskla zprávu, dle které slovenský prezident zvažuje odchod z funkce. Na Nový rok se ze slovenského vtipu stalo téma českých zpravodajských portálů. Ukazuje se, že česká média nemají vnitřní kontrolní mechanismy a že čeští novináři čtou jen titulky zpráv, které přebírají.

Patrik Eichler

02.01.2011 09:00

Internetové stránky lze zpětně editovat, takže nevím, co se dnes nachází pod sérií následujících odkazů. V sobotu večer nicméně web České televize píše, že slovenská média oznámila odchod prezidenta z funkce. Portál Týden.cz se ptá – Demise Gašparoviče: pravda, nebo silvestrovský vtípek? Portál Ihned se pro změnu diví – Šum: Gašparovič měl oznámit rezignaci, ale v projevu o ní nepadlo slovo. Server Eurozprávy pak už s nadhledem konstatuje: Konec Gašparoviče? Šlo o nepovedený vtip deníku. A v podobném duchu píše i portál Idnes – Silvestrovský žert: Gašparovič rezignuje a bude se věnovat fotbalu.

Tyto i některé další internetové zpravodajské portály jednoduše naletěly na zprávu bratislavské Pravdy. Jeden z dvojice nejvýznamnějších slovenských deníků ve svém pátečním vydání napsal, že podle „nedobre informovaných zdrojov“ bude sobotní novoroční projev tím posledním, který prezident Gašparovič přednese. Během jara pak prý bude rezignovat.

Jeho mluvčí to měl vysvětlit tím, že „prezident už dosiahol v politickej kariére všetko, ambície v európskej a vo svetovej politike nemá“. Rodina údajně svého „manžela, otca a deda požiadala, aby sa jej viac venoval a popritom mal aj čas na aktivity, ktoré naplnia jeho život na politickom dôchodku“. Tou aktivitou měl být fotbal, resp. funkce zvláštního vyslance Slovenského fotbalového svazu pro dostavbu Národního fotbalového stadionu. Gašparovič pro to prý dokonce plánuje založit vlastní nadaci. Připojeno bylo několik ironicky působících reakcí slovenských politiků. Velmi seriozně se naopak tvářila fotografie rozhlížejícího se Gašparoviče s popiskou „Predsa chlapci jeden fúzik sa mi stratil“.

Pokud českým novinářům nestačí rozpoznávací znaky v samotném textu, stačí se rozhlédnout po dvojlistu, na kterém je otištěn. V jeho záhlaví je slovo „Silvester“. A hned vedle článku o Gašparovičově rezignaci najdeme třeba text pod titulkem „Ján Slota poletí do kozmu“. Mluvčí jeho strany vysvětluje: „Pán predseda Slota sa chce presvedčiť o existencii Maďarov v našej galaxii a ich postoji k dvojakému občianstvu…“.

Na protější straně pak najdeme rozhovor s předsedou parlamentu Richardem Sulíkem, který začíná větou: „Všetko, čo v tomto rozhovore predseda strany SaS tvrdí, naozaj povedal. Redakcia však dobrovoľne priznáva, že na úplne iné otázky.“ V rozhovoru se pak každý může dočíst, že předseda slovenského parlamentu bere kokain nebo že poslanec jeho vlastní strany má IQ 22.

Že zprávu o rezignaci prezidenta Gašparoviče vzaly české noviny vážně, není chyba bratislavské Pravdy. Je to chyba novinářů, kteří jeden od druhého přežvýkávají zprávy bez uvedení zdroje, neumějí číst, neorientují se v tématech, o kterých píší, a také chyba redakcí, které svým členům nepředplácejí alespoň dvoje tištěné noviny z každé z okolních zemí.