Vídeň začala bojovat proti sexistické reklamě v ulicích

Osvíceným úředníkům nevadí pouze naháči a nahotinky, ale i zobrazování mužů či žen ve stereotypních rolích. V rámci tematické kampaně občany učí, jak si účinně stěžovat.

(čtk)

02.08.2010 10:50


Spoluautor: Petr Jedlička

A3

Upoutávka na kečup v láhvi, kterou dokáže otevřít „i žena“, představuje stereotypní klasiku. Foto archiv Ultraswank.net

Vídeň se pustila do boje proti sexistické reklamě. Chce ji vymýtit ze svých ulic a nároží. Rakouská metropole na svých stránkách nabízí vzory stížností, které mohou lidé kvůli plakátům, letákům či spotům posílat firmám a rakouské radě pro reklamu.

„Je pro mě nepřijatelné, když je kvůli ekonomickým zájmům permanentně poškozována důstojnost žen, neberou se vážně a představují se jako sexuální objekty. Sexistická reklama nemá ve Vídni místo!“ uvedla vídeňská radní pro ženy Sandra Frauenbergerová. Dodala, že objektem sexistických reklam bývají i muži, převážně se v nich ale zobrazují ženy.

Reklama není sexistická jen tehdy, když produkt nabízí polonahá žena. Podle webových stránek rakouského magistrátu to platí i pro představování žen jen jako sexuálních objektů či ve stereotypních rolích. „Žena nakupuje, vaří, pere, stará se o děti a o svou postavu a vzhled,“ popsal magistrátní odbor. Uvedl, že jsou dívky a chlapci denně vystaveni záplavě takových obrázků, což ovlivňuje jejich pohled na svět.

Zobrazování ženy v reklamě nemá podle magistrátu dopad jen na děti, ale i na dospělé. Přispívá k vytvoření „společenských představ a očekávání“. Sexistická reklama tak prý není otázkou osobního vkusu či estetiky. Když se ženy neustále znevažují a ukazují jako věc, odráží se to v běžném životě, uvedl magistrát.

„Když ženy pořád ještě vydělávají o čtvrtinu méně než muži, každá pátá je obětí násilí a každá sedmá obětí sexuálního násilí a když je moderní, že si dívky ke svým osmnáctým narozeninám přejí plastickou operaci, tak to má co dělat se společenským obrazem ženy,“ řekla dnes Frauenbergerová. Aby podle ní mohly žít ženy nezávisle a bezpečně, „musí být jasné, že sexismus v reklamě je škodlivý a netolerovatelný“.

Radní míní, že sebekontrola v reklamním průmyslu zatím mnoho nedokáže. Vzor oficiálních stížností si stačí na internetu jen otevřít a doplnit do něj údaje o zboží či službě, formě reklamy, jejím umístění a datu, kdy ji stěžovatel viděl. Nechybí prostor pro stručný popis plakátu nebo spotu a požadavek na jeho stažení či zákaz, protože podle pisatele odporuje pravidlům o nediskriminování některého z pohlaví a je v rozporu s lidskými právy.

Vzory stížností jsou podle vídeňské radní jen první krok v boji. Jako další chce Frauenbergerová proti sexistické reklamě použít „současné právní možnosti“, dokud nebude existovat celostátní řešení.