Automobilky v Evropě bojují proti přísnějším emisním limitům

Evropská komise, vlády některých zemí, automobilový průmysl se přou s ekologickými organizacemi o návrh na snížení norem pro vypouštění skleníkových plynů. Podle ekologů by návrh prospěl i průmyslu, protože by ušetřil na pohonných hmotách.

(sal)

17.03.2010 17:50

Vans

Dodávky prý nemohou škodit míň. Foto Matti Mattila, flickr.com

Evropská komise chce snížit povolené množství plynu CO2, které za jeden ujetý kilometr vypustí dodávky, na 135 gramů. Evropští ministři o návrhu jednali 15. března. Výrobci automobilů se brání, bude to prý příliš nákladné, ekologové naopak požadují ještě přísnější limity.

Podle návrhu Evropské komise by limity vstoupily v platnost postupně. Počínaje rokem 2016 by dodávky nemohly vypouštět více než 175 gramů a od roku 2020 už pouze 135 gramů na kilometr. Proti tomuto časovému harmonogramu se postavili vládní představitelé Itálie, Německa, Británie a Polska. Podle nich by byla pravidla až moc přísná vůči automobilovému průmyslu.

Mluvčí Evropského sdružení výrobců automobilů Sigrid de Vriesová tvrdí, že cíl není dosažitelný. „Průmysl není proti této legislativě z principu, ale je třeba vzít v potaz, že pro tento typ vozidel platí určitá technologická omezení, “ uvedla Vriesová. „Je snadné říci, že cíle můžeme dosáhnout, ale za jakou cenu?“ Automobilky proto spustily intenzivní kampaň proti návrhu Evropské komise.

Ekologové považují stanovisko automobilového průmyslu za nepodložené. Někteří z hlavních výrobců dodávek již předvedli, jak je možné efektivitu zvyšovat. Například nejnovější řada Volkswagenu značky T5 je o deset procent úspornější než řada stejné firmy z roku 2007.

Koalice ekologických organizací Transport and Environment také uvádí, že výrobci aut se uchylují k podobným argumentům jako v podobné debatě před třemi lety. Tehdy přiměli Evropskou unii k přijetí měkčích zákonů, přitom jejich tehdejší argumenty technologický vývoj vyvrátil.

Podle Kerstin Meyerová z Transport and Environment je cílem ekologů prosazení ještě přísnějších limitů ve výši 125 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Změna pravidel podle ní může prospět i evropskému průmyslu. „Průmysl utratí každým rokem třicet miliard euro za benzín do dodávek. Tyto peníze se rozplynou v emisích namísto toho, aby tvořily investice do vzdělání, technologií a inovací,“ uvedla Meyerová.

Zatímco množství vypuštěného CO2 ve většině průmyslových odvětví v EU klesá, je automobilový průmysl jedinou oblastí, v níž roste. Mezi léty 1990 a 2007 se v jeho rámci zvýšila produkce skleníkových plynů o šestatřicet procent.

Další informace:
IPS So That Vans May Pollute More