Chovanec: na mýtu ztratíme miliardy. Podle Ťoka se jedná o předvolební rétoriku

Podle ministra vnitra Chovance hrozí, že se u nás od ledna nebude vybírat mýto, ročně tak přijdeme o osm miliard korun. Politici ČSSD zpochybňují materiál ministra dopravy, který má výběr mýta zajistit. Podle Ťoka jiné řešení neexistuje.

(jb)

04.07.2016 16:44

D4s_3970

Podle ministra vnitra Chovance mělo hnutí ANO, tedy tedy ministři Andreje Babiše na řešení situace kolem mýta dva a půl roku. Foto vláda.cz

Související

Zástupci sociální demokracie varují, že od 1. ledna nebude možné vybírat mýto, český rozpočet tak bude ročně přicházet o osm miliard korun. „Dnes jsme v situaci, kdy ministerstvo dopravy a mominanti Andreje Babiše na tomto ministerstvu dosáhli toho, že nejsme schopni podle českého práva jakýmkoli způsobem od 1. ledna zákonně mýtné vybírat,“ uvedl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

Ministr Chovanec se odvolává na to, že Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při Ministerstvu pro místní rozvoj ČR a Pracovní skupina Rady vlády pro informační společnost odmítly postup, který v situaci, kdy současný provozovatel mýta firma Kapsch má smlouvu do 31. prosince, zvolilo ministerstvo dopravy. To chce vypsat novou soutěž na provozovatele mýta, než to ale bude možné, chce ministr dopravy Dan Ťok, aby mýto dále provozovala firma Kapsch. To má umožnit materiál, který ministr ve čtvrtek překládá na jednání vlády.

„Jsme v situaci, kdy máme podle našich poradenských skupin právně vadný materiál, který se ministerstvo dopravy snaží protlačit silou na vládě,“ zdůraznil ministr Chovanec a dodal: „Vyjádření pana ministra Ťoka, že nebude respektovat názory těchto odborníků jsou pro nás naprosto varující a nepřijatelné.“

Odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy Jan Birke připomněl, že ministr dopravy Ťok při svém nástupu do funkce tvrdil, že mýto není problém, tak jak to vypadá, a že to vyřeší. „Ten materiál je podle mého názoru v tuto chvíli na vládě nehlasovatelný,“ uvedl poslanec Birke, který ministrovi dopravy také vytkl, že zmíněný materiál byl předložený na vládu dříve, než byla známa odborná stanoviska uvedených odborných skupin.

Birke rovněž zdůraznil, že sociální demokracie na problém s mýtem upozorňuje dlouhodobě. „Odpovědnost je na hnutí ANO, je to jejich rezort,“ dodal poslanec. Zástupci ČSSD také vyzvali ministra dopravy Ťoka, aby jim sdělil, zda má nějakou záložní variantu, například papírové kupony, ve chvíli, kdy jím předkládané řešení je zpochybňováno. Podle představitelů ČSSD žádné řešení není na stole.

„Na ten problém mělo hnutí ANO, tedy ministři pana Babiše více než dva a půl roku,“ uvedl ministr Chovanec. Podle něho situaci nevyřeší ani rezignace ministra dopravy Ťoka. Ministr Chovanec se také obává toho, že kdyby byl návrh ministerstva dopravy protlačen silou proti názoru odborníků, někdo by se proti němu mohl odvolat. Podle Chovance rovněž nevíme, zda mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch existuje nějaká předběžná dohoda, že je společnost vůbec ochotná mýto dále provozovat.

Náš postup je v souladu se zákonem, tvrdí ministr Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok celou záležitost vnímá jako snahu najít předvolební téma a zakrýt kauzu policejní reorganizace, a to už jen z toho důvodu, že se do celé věci vložil ministr vnitra Milan Chovanec, který se podle Ťoka k této problematice nikdy nevyjadřoval.

„Mýto je ryze odborná záležitosti, která by se měla řešit ryze odborným způsobem,“ zdůraznil ministr a dodal: „My neděláme nic jiného, než k čemu nás zavázala vláda a já hodlám ve prospěch občanů této země pokračovat a vybírat mýto, přestože se tady někdo snaží rozpoutat hysterii, že se mýto vybírat nebude,“ uvedl Ťok, který také poukázal na to, že ministerstvo dopravy má k dispozici čtyři posudky právních kanceláří a technické posudky, jež osvědčují, že postup ministerstva je správný.

Ťok se rovněž odvolal na souhlasné stanovisko odboru hlavního architekta e-governmentu z ministerstva vnitra se svým postupem. „Jsem přesvědčen, že náš postup je v souladu se zákonem a není neprojednatelný,“ zdůraznil ministr, podle kterého jiný než jím navrhovaný postup například kupony není možný. Ministr Ťok se domnívá, že členům vlády poskytne dostatek argumentů, aby mohli s klidným vědomým hlasovat pro materiál, který předkládá.

„Předpokládám, že najdeme shodu a že budu schopen, jak své vládní kolegy, tak i koaliční partnery na koaliční radě ve čtvrtek přesvědčit o tom, že kroky, které děláme, jsou správné, a že jsou v souladu se zákonem,“ vysvětlil Dan Ťok, podle kterého se v případě Milana Chovance a jeho kritiky postupu ministerstva dopravy jedná o předvolební rétorika zlého muže sociální demokracie.

Ministr dopravy je přesvědčený, že dohody s firmou Kapsch, se kterou se jedná na mnoha úrovních, bude dosaženo. Zároveň pro oficiální jednání o prodloužení smlouvy je podle něho třeba schválit materiál, který předložil vládě. Ten je stále na jejím čtvrtečním programu.

Podle Ťoka se však může stát, že ho premiér Sobotka stáhne, aby se nejprve projednal na koaliční radě. Ministr dopravy ale předpokládá, že by materiál měl v průběhu července vládou projít. Postup ministra dopravy Ťoka kritizuje také předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava (ČSSD), který je stále více přesvědčen o tom, že ministr Ťok celou věc podcenil a nezvládá to.