Letošní Sexistické prasátečko: Co kdyby si muži a ženy vyměnili v reklamách role?

Ve čtvrtek startuje již osmý ročník ankety Sexistické prasátečko. Letos si organizátoři na zahájení připravili reklamy, ve kterých si muži a ženy vyměnili své role. Reklamy tak neodkazují třeba na zvětšování prsou, nýbrž pánských přirození.

(vd)

19.05.2016 11:34

Prasate_ko

Není náhoda, že v rolích objektů sexuální touhy či pečujících o domácnost a děti vidíme častěji právě ženy, tvrdí organizátoři ankety. Foto Nesehnutí

Ve čtvrtek začal už osmý ročník anticeny Sexistické prasátečko, kterou pořádá brněnská organizace Nesehnutí. Anticena má za cíl vybrat nejvíce sexistickou reklamu v České republice. Tipy do Sexistického prasátečka mohou lidé posílat do 30. září prostřednictvím webu.

Letos si organizátoři ankety přichystali svérázné zahájení soutěže, nachystali totiž reklamy, ve kterých si muži a ženy vyměnili své obvyklé role. „Co kdybychom v reklamách neodkazovali na zvětšování prsou, ale penisů? Byl by to pro společnost stále běžný vtípek?,“ uvádějí.

„Přeznačením reklam nechceme naznačit, že to, co se nyní v sexistických reklamách děje ženám, by se mělo dít i mužům, ale snažíme se ukázat, že není náhodou, že v rolích objektů sexuální touhy či pečujících o domácnost a děti vidíme častěji právě ženy než muže,“ vysvětlují svérázné zahájení letošního ročníku organizátoři. Tvrdí přitom, že se celý letošní ročník soutěže ponese v duchu ukázek absurdnosti některých reklam, která se týká žen i mužů.

„Chtěli jsme ukázat nejčastější typy sexistického zobrazování. Za letitou historii soutěže stále znovu vídáme ženy zobrazované jako objekty, zdůrazňování ideálu krásy i reklamy estetizující násilí. Rádi bychom upozornili, že některá zobrazení žen jsou častá, ale muži se do podobných poloh dostávají jen málokdy,“ popisuje smysl přeznačených reklam Kristýna Pešáková z Nesehnutí.

Svou strategii organizátoři zdůvodňují tím, že Sexistické prasátečko ještě není v cestě za etičtějším reklamním prostředím na konci. „To můžeme vidět i na přeznačených reklamách – sexistické reklamy mají v České republice i politické strany či vysoké školy, u kterých společnost očekává nadstandardní etické zásady.“

Podle Petry Havlíkové z Nesehnutí přitom Politické strany a vysoké školy nespadají pod zákon o regulaci reklamy. „Pokud tedy zobrazují něco neetického, společnost se tomu nemůže nijak bránit. Na druhé straně jsou na ně kladeny vysoké nároky – o tom svědčí i to, že se pravidelně umisťují v Sexistickém prasátečku vysoko. V roce 2014 vyhrála reklama ČSSD a v minulém roce se na druhém místě objevil Vlk z VUT,“ doplňuje Havlíková.