Švihlíková: sociální demokracie neovládá agendu, nechává si ji vnutit pravicí

Podle ekonomky Ilony Švihlíkové je vládou schválený návrh finanční ústavy sice vyprázdněný, avšak zachovává logiku pravicového mýtu boje proti dluhu. Tvrdí, že se tak potvrzuje defenzivní postavení sociální demokracie.

(vd)

25.02.2015 11:29

Ilone_ka1

Je to čiré bláznovství, hodnotí přijetí finanční ústavy Sobotkovou vládou ekonomka Ilona Švihlíková. Foto Štěpán Kotrba, Britské listy

Ekonomka Ilona Švihlíková hodnotí v exkluzivním rozhovoru pro Deník Referendum návrh finanční ústavy, který v pondělí schválila koaliční vláda sociální demokracie, hnutí ANO a lidovců. I podle ní jde, jak tvrdí pravicová opozice, o poněkud vyprázdněnou verzi zákona, a to obzvlášť ve srovnání s návrhem, který prosazovala vláda Petra Nečase. „Avšak obecná logika zůstává,“ zdůrazňuje Švihlíková.

Norma schválená Sobotkovou vládou zavádí dluhovou brzdu ve výši 55 procent hrubého domácího produktu. Zákon počítá se zřízením Národní rozpočtové rady, jejíž cílem je omezit zadlužování státu, jak jej vyžaduje Evropská unie. „Potvrzuje se, že ČSSD je v defenzivě. Plně podlehla pravicovému mýtu boje proti dluhu. Neovládá agendu, nechává si ji vnutit pravicí, namísto, aby politiku pravice rozporovala,“ tvrdí ekonomka.

Pokud jde o navrhovanou Národní rozpočtovou radu, Švihlíková varuje před situací, kdy by orgán mimo demokratickou kontrolu mohl rozhodovat o jedné z nejdůležitějších politik, tedy o rozpočtových výdajích.

Jde o chorou politiku, která rozkládá eurozónu
Zároveň se táže, proč finanční ústava Sobotkovy vlády zavádí dluhovou brzdu ve výši 55 % hrubého domácího produktu. „Proč ne 50 %, proč ne jakékoliv jiné číslo? Jaký to má smysl?“ Jde podle ní o zcela náhodně vybrané číslo, jež nemá žádný makroekonomický smysl. Připomíná také, že fiskální kompakt, který vláda přijala, po nás ani nic takového nechce.

„Je to obecně vzato procyklické opatření. Přesně takové, jaké se zavádět nemá: tedy že v čase ekonomické krize začneme škrtat výdaje, čímž se krize dále prohloubí. Je to vlastně přijetí německé politiky austerity, která je chorá a neefektivní a rozkládá celou eurozónu,“ zdůrazňuje Švihlíková.

„U nás se ovšem Německo obdivuje,“ dodává. „Výsledek? Dosáhneme libovolně určené hranice a budeme muset začít škrtat na výdajích. Ekonomika půjde do recese a naší reakcí bude ještě více škrtů. Ocitneme se tak ve spirále stagnace – deflace, a to kvůli výši 55 % k HDP, která nedává žádný smysl,“ vysvětluje Švihlíková.

Zkrátka, sešněrovat ekonomiku jako dynamický systém do několika čísel, je podle jejího názoru čiré bláznovství: „Znovu opakuji, vůbec to nemá co dělat s pochopením makroekonomiky. Ten, kdo návrh zákona psal, vůbec nerozumí tomu, jak funguje hospodářství.“

Důležitější je výběr daní a boj proti daňovým rájům
Pokud chce Česká republika podle Šihlíkové snižovat zadluženost, pak by se namísto přijímání podobných „nesmyslů“ měla zabývat nejen otázkou výběru DPH, ale především snižováním dobývaní renty, posílením finančních úřadů či bojem proti daňovým rájům. „Těch opravdu efektivních opatření by byla celá řada,“ dodává.

Finanční ústava je ústavním zákonem, pro její schválení bude vláda proto potřebovat i hlasy opozice. Normu se pokoušela zavést již vláda Petra Nečase. Tehdy ale opoziční sociální demokraté svou podporu podmiňovali několika vládními ústupky. Zákon kromě sociálních demokratů kritizovali také komunisté a odboráři. Obecně řečeno normu označovali za nikoli brzdu dluhu, nýbrž za brzdu růstu.


A co si myslíte vy? Diskuse (8 příspěvků)

Helena Puchýřová - Brno

Cenný rozbor docentky Švihlíkové Sobota, 28.Února 2015, 18:34:58

Také prof. J. Švejnar tvrdí, že přílišná restrikce škodí, viz článek o tom, že nebýt špatné politiky minulých vlád Klause a Nečase, které přivodily v ČR dvě recese (nezávislé na vnějším prostředí), mohly být u nás mzdy vyšší o 30-40 (možná i o 50) procent , viz prof Švejnar v Parlamentních listech: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Mohli-jsme-mit-i-o-padesat-procent-vyssi-mzdy-mini-Svejnar-Pridal-i-kritiku-Zemana-364027
A to Švejnara nepovažuji za nezávislého ekonoma, spíš (podle jeho pokračujícího textu ve zmíněném článku) patří do akademické sféry skrytě podporující některé organizace zapojené do dobývání renty. Ve smyslu popsaném doc. Švihlíkovou ve článku “ Dobývání renty jako specifický případ korupce“ zde: http://www.blisty.cz/art/66286.html

Foto

Lukáš Houdek - učitel, Plzeň

A co Mitterrand? Pátek, 6.Března 2015, 17:00:59

Myšlenka, že snaha vytvořit mantinely pro objem státního dluhu je pravicová, se vydává přibližně týmž směrem, jako kdybychom řekli, že francouzský socialistický prezident Mitterrand si nechal vnutit zahraniční politiku Reagana a Thatcherové, když v prosinci 1988 osobně podpořil československý disent.

Jakýkoliv odpovědný přístup spěje k nezadlužování, otázka je pouze, zda mají být rozpočty vyrovnané v každém roce. V tomto ohledu finanční ústava nenabourává základní keynesiánské pravidlo přebytků v době růstu a deficitů v okamžiku propadu.

Navíc zmíněný strop je určen jako procentuální podíl vůči HDP. Hypoteticky se stát může zadlužovat (a tím ekonomiku svými zásahy stimulovat), avšak na poměru k HDP se nic nezmění. Nejedná se tudíž o tak drastický mantinel jako v USA, který je stanoven v absolutní hodnotě.

Jestliže se dnes dluh pohybuje těsně nad 40 % (s klesající tendencí), hranice 55 % není restriktivní. S názorem, že se jedná o defenzívu vůči pravici, tedy naprosto nesouhlasím.

Rikam to nerad ale musim. Pátek, 6.Března 2015, 20:36:31

Dvacetilety chlapecek, studujici cestinu a psychologii chce poucovat Ilonu Svihlikovou o ekonomice.

Jedine co mne napadlo je vyrok: Ne kazdy sebevedomy je blbec, ale kazdy blbec je sebevedomy.

Je tragicke pro CSSD ze neco takoveho se cpe do politiky.

Id_foto

Bohuslav Vorel - Valy u Přelouče

Ne každý ... Sobota, 7.Března 2015, 00:13:54

Souhlas s finanční ústavou vidím jako kompromisní řešení. Kdo pozorně poslouchal nedávný Babišův projev, si jistě dokáže představit, co by se mediálně dělo, pokud by ČSSD finanční ústavu odmítla. Výsledkem je tak trochu nemastný a neslaný, ale neviděl bych to jako podlehnutí pravicovému mýtu boje proti dluhu. Spíš jako signál voličům, že problém dluhů bereme vážně. Jinak souhlasím s IŠ, že z dluhů se nelze proškrtat i s nutností anihilovat daňové ráje.

Tento příspěvek rozhodně není snahou poučovat Ilonu Švihlíkovou o ekonomice, jako jí podle mne nebyl ani příspěvek Lukáše Houdka. Cílem diskusí v Deníku Referendum je poskytnout platformu pro věcnou, slušnou a racionální výměnu názorů a nemá sloužit ke vzájemnému urážení, apod.

Ilonu Švihlíkovou mám jako autorku velmi rád, ale nevidím důvod, proč by se o jejích článcích nemělo dát diskutovat.

Id_foto

Bohuslav Vorel - Valy u Přelouče

Lukáši Houdkovi Sobota, 7.Března 2015, 00:46:50

Vyhledal jsem si diskuzi, která je zřejmě příčinou vášnivé reakce v posledním odstavci mého předautora a s členstvím v ČSSD to nevidím tak tragicky. Ne že bych souhlasil se vším, co jste napsal, ale nenechte se odradit podobnými výpady. Pravicovost nebo levicovost se ukáže ani ne tak v akademických diskuzích, ale až se bude lámat chleba.

Jiří Karen - Opava

Sobota, 7.Března 2015, 06:59:6

Problém podle mě spočívá v tom, že "fiskálními ústavy" jsou jedním z nástrojů, kterými se likvidují poslední zbytky formální demokracie. Státu je oficiálně degradován na kašpárka, který se prostě musí chtě nechtě přizpůsobit diktátu trhů.

Mám ten dojem, že Merkelová někde mluvila o tom, že "fiskální ústava" Německa musí být nezměnitelná i parlamentní většinou.

Celá ta úvaha, že "je třeba nedemokraticky omezit stát, protože stát má tendence se nezodpovědně morálně hazardně zadlužovat" (kvůli sociálním výdajům, kterými láká líné voliče) je pravicová až na půdu.

Jakýkoliv stát se MUSÍ zadlužovat, protože kapitál neplatí daně a už nikdy platit daně nebude. Vždyť celý ten ekonomický systém je na dluhu založen. Peníze jsou taky jenom dluhové stvrzenky vydávané soukromými bankami.

Zajímavé návrhy lze hledat na úplně někde jinde (peníze vydávané státem jako měnovým suverénem; absolutní přehodnocení pojetí práce; ekonomická demokracie atd.)

Foto

Lukáš Houdek - učitel, Plzeň

Věk není záležitost intelektu Sobota, 7.Března 2015, 12:59:52

Pane Kuchejdo, až si to po sobě přečtete ještě jednou, pochopíte, jaké úžasné intelektuální výše jste právě dosáhl. Je krásné argumentovat věkem, ještě lepší je to slyšet od člověka, jehož vyjadřovací schopnosti jsou na úrovni 15letého puberťáka, jenž nezná argumenty, jen osobní výpady, jelikož neumí pracovat se svými emocemi :)

Foto

Lukáš Houdek - učitel, Plzeň

Panu Vorlovi - Ilonu Švihlíkovou mám také rád :) Sobota, 7.Března 2015, 13:09:43

Paní Švihlíková je schopná ekonomka, rozhodně stojí za to se vždy seznámit s jejími postřehy. Například před loňskými komunálními volbami strakonická sociální demokracie zorganizovala debatu o myšlence participativního rozpočtu a pro nás všechny to bylo velice přínosné setkání zejména díky tomu, že hlavní slovo zde měla právě paní docentka Švihlíková. A souhlasím s Vámi, že příspěvky jsou zde k tomu, aby se o nich diskutovalo :)