Udělej si (to) sám aneb Malý průvodce po světě předvolebního sexismu

Zlínská ČSSD láká voliče k urnám na „poprvé“ a ženský klín. Sexismus v politickém marketingu ale opravdu sexy není.

DIY (do it yourself = udělej si sám) je zajímavý fenomén, ale když přijde na předvolební kampaň, nejsou takové výsledky z nejlepších. Někdy vypadají jako stvořené v programu Malování (nic proti němu), jindy si kolemjdoucí zase klade otázku, jestli je kampaň myšlena vážně nebo se jedná o nějaký sofistikovaný případ subverze spáchaný konkurencí. A někdy taková kampaň zase používá poněkud trapné, leč stále neopouštěné sexuální či sexistické narážky. Posledním případem je i nejnovější dílko zlínské sociální demokracie.

Panenská socdem chce šanci
„Pro spoustu z nás to bude poprvé. Nestyďte se nám dát šanci… volte ČSSD“ hlásá nápis na oranžovém pozadí. Slogan sám o sobě by nebyl nijak zásadně problematický, protože jako takový sexistický není. Sociální demokracie by k němu mohla připojit třeba fotografii vlastních mladých kandidátů či kandidátek, což by byla doslovná verze, nebo použít nějakou metaforu pro první krůčky kandidátů na zastupitele. Například malé dítě jdoucí poprvé do školy.

Ale ve Zlíně si řekli ne a vedle sloganu umístili černobílou fotografii ženského klína, cudně zakrytého rukou. Třešničkou na dortu bylo zdůraznění slov „poprvé“ a „dát“, evokující spiklenecké pomrkávání ve stylu „přece víme, co se tím jako myslí“.

Takže si to shrňme: sociálně-demokratičtí kandidáti a kandidátky jsou jakýmisi pannami, které čekají, že se nad nimi volič-borec smiluje a i přes zřetelnou nezkušenost, která bude dost možná znamenat ne zcela kvalitní „zážitek“, je poctí svou pozorností. Jen o stupínek lepší, než kdyby jako taková panna byl zobrazen volič, kterému by defloraci nabízel přímo nějaký sociálně-demokratický politik. 


Třešničkou na dortu je zdůraznění slov „poprvé“ a „dát“, evokující spiklenecké pomrkávání ve stylu „přece víme, co se tím jako myslí“. 

Sociální demokracie není jediná strana, které v poslední době při hurá akci některé místní buňky nebo části ujela ve věci sexismu v reklamě ruka. Straně zelených unikl na web banner hlásající „Užijte si třiadvacítku s radostí“, přičemž slogan byl doplněn o dvojici mladé ženy a muže.

Pirátská strana byla zase na anticenu Sexistické prasátečko, která sexistickou reklamu monitoruje, nominována za sérii plakátů využívající mladých ženských i mužských těl. Dívka, která na sobě nemá nic než pirátský klobouk a vysoké boty na jednom z nich hlásá, že „ubrání vaše porno“ a slibuje „transparentní politik“, což činí i mladý muž odhalující svou vypracovanou hruď.

Pirátská strana vytvořila i další vizuály s podobnou charakteristikou. Jiným příkladem je kampaň strany LEV21, která hlásá „Nic neskrýváme!“ a je doplněna o ženské nohy se spuštěnými kalhotkami. Uf.

Vkus, zábava, hlavně žádná politika
Tak jako bývá pravidlem, že se v předvolební kampani objevuje sexistická reklama, vypadá velice podobně i reakce na ní. Jako první přijde odsouzení, ať už ze strany těch, kteří jsou na otázky genderové rovnosti více senzitivní nebo těch, kterým sexistická reklama jako taková přijde nedůstojná. Následně reagují ti, který za sexismus v reklamě považují maximálně tak Pilu Pasák nebo Pivovar Poutník, a jimž je povyk kolem podobných tzv. vkusných reklam naprosto vzdálený.

Je velice pravděpodobné, že dojde k divoké diskusi mezi první a druhou skupinou. Do ní ale vstupují zástupci autorů nebo příslušné organizace, který má na svědomí vypuštění plakátu, banneru apod. do světa. Pokud se jedná o izolovanou akci, pak se celostátní vedení obvykle nějak distancuje, což ale nebývá reakce vedení oblastního, jež v první moment zřejmě opravdu ani nenapadlo, že by materiál mohl vzbudit diskusi.

Pěkným příkladem jsou právě výroky zlínských sociálních demokratů: „Chtěli přinést svěží pojetí, je to od mladých pro mladé,“ řekl serveru ECHO24.cz jejich předseda Tomáš Šenkeřík, který na plakátu nevidí žádný problém.“, „Nemyslím si, že by reklama byla sexistická. Někdo ji tak může považovat, ale není to nic křiklavého. Možná to nějaké puritány pohorší, někdo jiný se zase usměje a řekne: ‚Kurňa, to je zábavné‛,“ říká zase pro MF Dnes předseda zlínské sociální demokracie Vladimír Drtil.

„Není to nic křiklavého“ je naprosto klíčový výrok, který se v debatách o sexismu v reklamě objevuje, když ji přesouvá z roviny politické, což je v případě předvolebního boje obzvlášť pikantní, do roviny estetické. Najednou se nebavíme, jestli je nebo není v pořádku používat reklamu se sexuálním podtextem, ale jestli to nebo ono provedení je ještě v pořádku nebo už za hranou.

V dobré reklamě by přitom laciné sexuální narážky nebo využití stereotypů bylo tabu, ať už propaguje nebo prodává cokoliv. Alternativním scénářem, který rovněž Drtil používá, je poukaz na puritánství kritiků, čímž debatu přesouvá z roviny sexismu do roviny sexu. Ten však může být v české, z tohoto hlediska velice liberální společnosti, poměrně neproblematický a proto se může při přijetí tohoto posunu zdát, že kritici jsou vlastně nějací divní.

Pokud není využit poukaz k puritánství ani estetika, přichází na řadu humor jako prostředek delegitimizace kritiky. I toho Drtil využívá, nadto v patřičně lidovém tónu. Kritici pak v kombinaci všech tří strategií delegitimizace vycházejí jako puritánští suchaři, kterým nadto vadí i tzv. vkusně udělaná reklama.

Sexistickou reklamu a zejména tu politickou je třeba nejen odmítnout, ale odmítnout i debatu o ní vedenou právě v depolitizovaném prostoru. Zejména pokud se sexistickou reklamou honosí strany, které se tak rády hlásí k progresivnímu stylu v otázkách genderové rovnosti.

A co si myslíte vy? Diskuse (5 příspěvků)

Ivana Recmanová - studentka a lingvistka

Pátek, 5.Září 2014, 09:35:59

Že by se ČSSD jako celek hlásila k genderové rovnosti, o tom bohužel dost pochybuji. Vedení a mnoho osvícených jedinců má zájem tohle nějak zlepšovat, ale pak je tam taky dost těch, které baví ponižovat druhé (nebo jim je to přinejlepším jedno).

Jiří Vyleťal - Praha 5 Stodůlky

Ubohost Pátek, 5.Září 2014, 18:57:16

Ano, paní Kňapová to přesně popsala.

Využívání pudových instinktů a lákání prostřednictvím zakázaného ovoce (např. vulgarismy) je ubohostí a primitivismem.

Dotyční politici nám tím dávají najevo, že v jejich partaji na nic lepšího nepřišli. Čímž nám upřímně sdělují, že je raději ani volit nemáme. V případě, že bychom je nevyslyšeli, máme jedinou jistotu. Totiž tu, že při jejich správě věcí veřejných se ničeho jiného nedočkáme než téže slaboduchosti a ubohosti, s níž se nám dnes nabízejí.

To samozřejmě neřeší přetěžký úkol, koho v dotčených územních správních celcích vůbec volit.

S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal

Petr Litschmann - M.Žižkov

Sobota, 6.Září 2014, 00:46:44

A jéje, co se na tohle dá přimalovávat..
Být předsedou sociální demokracie, tak jediný co by se dalo dělat, by bylo si rychle zazpívat..
https://www.youtube.com/watch?v=lRr2gajdgeo

Mila slecno Knapova, mam jiny nazor. -:) Sobota, 6.Září 2014, 09:40:44

Vas pohled na vyuziti sexu v politice je primitivne provincni. Opravdovi politicti giganti nasi doby (napr. Obama, Schwanzerberg, Merkelova, vsichni to zbozni lide) vyjadrili sve nadseni nad vyuzitim verejne souloze v politickem boji, clenkami skupiny Pussy Riot.
CSSD se musi jeste mnoho ucit v tomto smeru. Ze jsme dosahli svetove urovne me presvedci az verejna kopulace Sobotky a Gajduskove za dusledny boj proti korupci.

Martin Profant - Praha 7

Pavlovi Kuchejdovi -- spíše plochý než provinční Sobota, 6.Září 2014, 12:04:20

Ona velká část předvolebních plakátů a aktivit má v jistém smyslu stejnou strukturu jako pornografie -- pokouší se redukovat bohatství lidského života na nejnižší pudy a voliče na vola, tak jako jako pornografie tu nádhernou část našeho pobývání na světe, kterou nazýváme rozmarné božstvu "erotika", na vzruchy vyvolávající fyziologické reakce a lidi na objekty ukájení.

Ve srovnání s billboardem s rozšklebeným, nedávno rozvedeným předsedou strany, jeho novou ženou ve věku jeho vnuček a s čerstvým plodem jejich svazku a nápisem o podpoře mladých rodin -- je ten zlínský s velmi decentně pojednaným torzem ženského těla nesrovnatelně méně pornografický, a to i přesto, že ona proložená slova by slabší povahy mohla vyvolat fyziologickou reakci a vést ke zvednutí jednoho tělesného orgánu, byť jiného, než na který se zaměřuje pornografie.

Smutná ovšem je absence jakéhokoli sdělení o programu, nemáme ty zlínské mladé sociální demokraty volit, protože něco chtějí, něco slibují prosazovat či alespoň něčemu zabrání -- ale protože jsou to politické panny. To už musí mít člověk hodně ploché a omezené vidění, aby takovou reklamu házel do jednoho pytle s předvolební letáčkem německých Piraten, kde se v provokativní zkratce testuje hranice svobody Internetu a kde má heslo "Ochráníme Vaše porno" bohužel až příliš aktuální význam -- právě prudérní boj proti pornografii se stal jedním z mála veřejností široce přijímaných ospravedlnění šmírování Internetu státními službami a omezování úplně jiných svobod než svobodně a za úplatu předvádět osobní řešení jedná ze základních lidských potřeb.

p.s. Kdyby existovalo zdůvodněné očekávání, že se tak alespoň zarazí tempo růstu korupce, pak bych si premiéra a paní senátorky za tu oběť vážil. A nemyslím, že by to bylo více nepřístojné, než televizní promluvy některých členů vlády o řečené boji proti korupci a jejich osobní nasazení.