Z matematiky letos neodmaturoval každý pátý student

U povinně volitelné zkoušky z matematiky letos propadlo 20,6 procent žáků. S výsledky svých didaktických testů jarního termínu státní maturitní zkoušky budou maturanti obeznámení ve čtvrtek.

(vd)

15.05.2013 18:44

136703_mediafax_vaclav_vacek

Neúspěšnost v didaktickém testu z matematiky je srovnatelná s loňským rokem, potvrzuje dlouhodobější problém v této oblasti. Foto Václav Vacek, Mediafax

Přestože si ministr školství Petr Fiala pochvaluje letošní průběh didaktických maturitních testů, výsledky naznačují, že mnozí ze studentů spokojeni nebudou. Alespoň pokud jde o maturanty z matematiky. Celá pětina z nich totiž u zkoušky propadla.

„Maturita v letošním roce probíhá v mnohem lepší atmosféře a podmínkách. Zlepšení informovanosti a transparentnosti celého procesu hodnotí pozitivně jak učitelé, tak i sami studenti. Jsem rád, že opatření, která jsme udělali, zajistila zadání korektních úloh a že jsme se vyhnuli chybám, k nimž docházelo v minulém roce,“ uvedl k průběhu státní maturity Petr Fiala.

Podle údajů ministerstva školství je letošní neúspěšnost maturantů u didaktického testu první povinné zkoušky – tj. z českého jazyka – 1,9 % z těch, kteří se ke zkoušce dostavili. Neúčast se pohybovala kolem jedenácti procent z celkového počtu 90,5 tisíce maturujících v řádném termínu.

Didaktický test z druhé povinné zkoušky (na výběr byla matematika či cizí jazyk) nevykonalo úspěšně necelých 9 % maturantů v řádném termínu. Konkrétně, zkoušku z matematiky nezvládlo 20,6 % maturantů řádného termínu, kteří se ke zkoušce dostavili.

Neúspěšnost v didaktickém testu z matematiky je srovnatelná s loňským rokem, potvrzuje dlouhodobější problém v této oblasti. Test z cizího jazyka skončil nezdarem pro 2,6 % konajících tuto zkoušku v řádném termínu. Z toho neúspěšnost v anglickém jazyce byla 2,4 %, v německém jazyce 7,7 %, v ruském jazyce 0,9 %, ve španělském jazyce 1,7 %. V případě francouzského jazyka uspěli všichni maturanti.

Celkově proběhly letošní didaktické testy bez vážnějších incidentů. Validační komise konstatovaly, že jak jednotlivé úlohy, tak i celé testy splňují podmínky validních zadání maturitní zkoušky. Pouze v jednom případě rozhodla validační komise českého jazyka a literatury o úpravě hodnocení úlohy v testu z českého jazyka a literatury.

Důvodem byly rozdíly v jednotlivých vydáních Pravidel českého pravopisu. Komise v tomto případě rozhodla uznat maturantům všechny odpovědi jako správné. Validační komise CERMATu potvrdily, že všechny úlohy plně odpovídaly katalogu požadavků.