Obyvatelé Tallinnu budou mít bezplatnou MHD, schválili si to v plebiscitu

Estonská metropole se stane prvním z evropských hlavních měst, kde podobné opatření platí. Změna ji přijde každý rok na 20 milionů eur. Podle starosty Savissara je ale nutné respektovat přání většiny.

(pjed)

26.03.2012 12:13

A1

Bezplatně se budou moci přepravovat všichni lidé s trvalým bydlištěm ve městě. Foto Wikimedia Commons

Obyvatelé Tallinnu budou mít od ledna 2013 všekerou hromadnou dopravu zdarma, resp. plně dotovanou z městského rozpočtu. Rozhodli o tom v týdenním plebiscitu. Podle estonských médií stojí za změnou občanské iniciativy. Změnu i plebiscit sice navrhlo vedení města, stalo se tak ale až po létech zhoršování dopravní situace a občanské kampani, jíž právě iniciativy vedly.

Zastánci opatření teď očekávají méně dopravních zácep, čistější vzduch a pokles počtu osobních automobilů v ulicích. Kritikové se především ptají, kde město najde potřebných 20 milionů eur (492 milionů korun), jež bude změna každoročně stát.

„Budeme muset navýšit příjmy rozpočtu o 40 procent,“ cituje Estonský rozhlas starostu Edgara Savisaara. „Lidem se ale uleví. Klasická čtyřčlenná rodina ušetří na jízdenkách v průměru 600 eur ročně.“

Sami Tallinnští si změnu schválili v hlasování, které probíhalo od 19. do 25. března. Podle nedělního vyjádření radnice se pro změnu vyslovilo více než 75 procent hlasujících.

„Lidé se rozhodli a město uzpůsobí svoji politiku přání většiny,“ řekl Savisaar, dle něhož nemění na výsledku nic ani fakt, že počet hlasujících dosáhl pouze 20 procent.

Čtyřsettisícový Tallinn se po zavedení nového systému stane první evropskou metropolí, ve které podobné opatření platí. Z menších měst mají MHD zadarmo například v Hasseltu v Belgii, Kiruně ve Švédsku nebo Châteauroux, Aubagne či Castres ve Francii.

Švédská sít občanských iniciativ Planka.nu, sledující změny dopravních politik v celé EU, odměnila estonské aktivisty v minulém týdnu svojí výroční cenou. Podle oficiálního odůvodnění byli v poslední roce nejvýraznější silou, která „podstatně přispěla ke změně městských dopravních politik k lepšímu“.


Další informace:
The Baltic Times Residents to vote on free transportation
The Baltic Course Tallinn holds a poll about free public transport
ERR News c75% Vote for Free Public Transit in Tallinn Referendum
BNN News Free public transport in Tallinn – a possibility
ERR News Tallinn Receives Swedish Free Public Transit Award

Diskuse (5 příspěvků)

Samu_v_montmartre

Ivan Štampach - religionista, Praha 4

Pondělí, 26.Března 2012, 15:49:10

Dovolím si upřesnit zavádějící titulek zprávy, který tvrdí, že zadarmo budou městskou hromadnou dopravou Estonci z Tallinu. Kdyby to byla pravda, byla by to otřesná diskriminace ostatních obyvatel města. Zadarmo s dovolením budou jezdit především též desítky procent Rusů žijících v Tallinu a třeba také Bělorusové, Ukrajinci, Karelové, Laponci a třeba taky Češi, Židé a Romové, kteří trvale žijí v tomto městě. Zurnalistické zaměňování národnosti a státní příslušnosti je dost běžné. Ale zrovna v Deníku Referendum by být nemuselo.

Zima1

Petr Jedlička - editor zahraničního zpravodajství

Pondělí, 26.Března 2012, 16:12:32

Máte pravdu, nemuselo. Díky za upozornění.

Lepenka

Michal Špína - komparatista

pro koho? Úterý, 27.Března 2012, 16:41:37

Krok správným směrem. Pokud správně chápu, je to však jen pro lidi s trvalým bydlištěm v Tallinnu. Což je škoda, mělo by to být pro všechny, jinak zůstává několik problémů:

1) pokud není MHD zdarma celkově, je nutno nadále zaměstnávat revizory, provozovat automaty na jízdenky, neřkuli OpenCard, mít k tomu servis, informační materiály, a to vše nutno platit -- jen využití je menší.

2) MHD velkých měst z velké části používají dojíždějící zeza hranic města, kteří v tom městě pracují a utrácejí.
Navíc to generuje paradoxy typu: obyvatel Klánovic pojede 18 km do centra Prahy zadarmo, obyvatel Roztok 12 km za peníze.

3) Případ studenta z provincie: pokud si nechá trvalé bydliště v provincii, dostane kolej, ale bude platit MHD; když se přehlásí, pojede zdarma, ale kolej mu nedají.

Atd.

Evoluce2

Martin Ševčík - Přisluhovač globálního kapitalismu 2, Frýdek-Místek

První vlaštovka v ČR Středa, 28.Března 2012, 14:07:53

Nevím jak moc je to známo, ale MHD je skoro zdarma i ve Frýdku-Místku. Forma:
Není zapotřebí být trvale ubytován ve F-M, stačí mít z magistrátu potvrzení, že dotyčný (třeba Pražák :-) ) nedluží nic městské pokladně. Takže bod 3) pana Špíny je tu vyřešen. Poté se za 300Kč pořídí čipová karta a dále už se jezdí "zadarmo".
Rozdíl proti velkým městům je, že ve F-M jsou jen autobusy, do kterých se vstupuje jen u řidiče, takže kdo má kartičku, tak si pípne, kdo ji nemá, normálně zaplatí. Takže nenastává paradox jak ho zmínil pan Špína v bodu 2). Ve velkých městech by se musel nějak řešit, když by nebyla vůle udělat MHD zcela zdarma (až to přijde, začnu toto století možná konečně nazývat dvacáté první).

Foto-vit_janecek

Vít Janeček - Praha

MHD zdarma nestačí Středa, 28.Března 2012, 23:34:37

Myslím, že v Praze by jen zavedení bezplatné MHD k výraznému snížení aut v ulicích nevedlo, navzdory jedné z nejhustších sítí MHD na světě. Příliš velké procento lidí používá auto ze statusových důvodů a to se nezmění, pokud např. politici nepůjdou v nějaké větší míře a dlouhodobějším plánu příkladem, taky potřeby rodiny s dětmi a tak... Už řadu let myslím na to, kdyby někdo propočítal, že by k bezplatné dopravě byly zavedeny vysoké poplatky za vjezd do centrálníhé města a z nich dotovány nejen MHD, ale i taxislužba (kterou by třeba mohlo provozovat i přímo město), která by stála třeba 8 Kč/km, mohlo by být méně taxiků (vytíženost dnešních při tom obrovském počtu je tak 30-40 procent) a jak statusáři, tak prakticky potřební by měli vedle MHD ještě přístupnou další variantu. Je jisté, že by v takovém modelu řada lidí začala zvažovat, že auto pro těch pár cest ročně mimo město nemusí vlastnit, ale půjčit z půjčovny, což by
pak už přímo začalo ohrožovat automobilový průmysl, město k životu by však představovalo úplně jiný svět...