Proč se nebát politické korektnosti

Martin Škabraha

Je politická korektnost ohrožením svobody? Není, jen nás nutí části svobody se vzdát, abychom spolu mohli žít v míru. V tomto smyslu navazuje na ducha společenské smlouvy.

V minulém článku jsem psal o tom, že politická korektnost je především projevem osvícenské kultury, oné „tradice distancování se od všech tradic“, ale že s sebou také nese nedůtklivý individualismus, který může vést k neschopnosti vidět hlubší společenské souvislosti — na jedné straně až úzkostlivá snaha nikoho neurazit a nezpůsobit mu tak újmu zneuznání, na druhé straně faktické podřízení jednotlivce neprůhledné kapitalistické ekonomice.

V tomto komentáři se chci zamyslet nad tím, zda jsou oprávněné obavy těch, kdo v PK vidí nebezpečí nového autoritářství či snad i totalitarismu, každopádně represivního režimu, který bude trestat vyjadřování nepohodlných názorů, zejména kritiky vedené z pozic ohrožené a bránící se tradice.

Představme si, jak by to asi vypadalo, kdyby i k nám dorazila naplno politická korektnost v podobě ne pouhého módního trendu, o němž se všude mluví, ale v institucionalizované formě. Mohlo by to vypadat tak, že každá veřejná instituce, jako je třeba univerzita, by zavedla cosi jako kodex politicky korektního vyjadřování, který by všichni její studenti a učitelé museli podepisovat. V takovém kodexu by asi byly imperativy typu: vyhnout se sexuálním narážkám nebo naznačování méněcennosti některého pohlaví; vyhnout se formulacím, jež by mohly urazit něčí náboženské cítění; nedělat narážky na barvu pleti; při výkladu látky jako jsou objevné plavy a kolonialismus nenaznačovat údajnou civilizační méněcennost jiných kultur; nezpochybňovat Šoa či genocidu Arménů; neprojevovat averzi vůči nějakému etniku, třídě, příslušníkům politické strany, a tak dále… Podoby takového kodexu by se mohly lišit počtem bodů i mírou konkrétnosti, patrně by ale byly v tomto duchu.

Co by se stalo při porušení některého z bodů, resp. při stížnosti na někoho, kdo se údajně dopustil nekorektnosti? Pravděpodobný postup by byl ten, že by se sešla nějaká etická komise (pokud možno veřejně), která by — při prokázání přestupku — nařídila dotyčnému omluvu, případně přijetí nějakého dalšího opatření (odstranění nějakého studijního materiálu, apod.). U „recidivistů“ by asi připadaly v úvahu tvrdší postupy, v krajním případě rozvázání pracovního nebo studijního poměru.

Samozřejmě, že s existencí takového závazného kodexu by byly spojeny různé problémy, včetně potenciálního konfliktu s akademickou svobodou. Můžeme vzít feministické profesorce právo vyjadřovat se o fundamentalisticky pojatém náboženství (včetně některých křesťanských skupin) jako o represivním vůči ženám? A co když přijde nějaký historik s relevantními argumenty, dokládajícími, že není adekvátní hovořit o vraždění Arménů Turky za první světové války jako o genocidě? Zakážeme mu to?

K tomu je třeba především říct, že politická korektnost není nějaká temná síla, která se na nás žene, aby zničila naši civilizaci, kterýžto dojem se snaží vyvolávat autoři serverů jako je tento. Je to prostě soubor opatření, o jejichž podobě a vztahu k jiným hodnotám se sami rozhodujeme, a je jen na nás, jak upravíme konkrétní mechanismy jejich fungování — tedy i to, kudy vést hranici např. mezi akademickou svobodou a požadavky politické korektnosti.

Politická korektnost nás pochopitelně připravuje o kus naší svobody obecně. V tom ale není ničím jiným než pokračováním ducha společenské smlouvy, o nějž se opírá i myšlenka liberální demokracie. Ještě před Johnem Lockem ji, pravda, formuloval obhájce absolutní despocie Thomas Hobbes, zjevně nevidoucí, že nebezpečí skrývající se v nekontrolované centrální moci může být minimálně stejně velké jako nebezpečí spojené se stavem občanské války „všech proti všem“.

Základní Hobbesova intuice ale zůstává: abychom spolu mohli v míru žít, musíme se nejdříve vzdát části své svobody. Třeba — v našem kontextu — vzdát se svobody šířit veřejně nenávist k abrahámovským náboženstvím nebo svobody říct studentce u zkoušky, že jí to dneska fakt sekne. Ano, musím v tomto smyslu vlastně i potlačovat svoji přirozenost — a např. xenofobie je přece geneticky zakódovaná, to už věda dokázala, tvrdí nám strážci naší identity. Není snad ale třeba zdůrazňovat, že společnost je civilizovaná do té míry, do jaké umí získat distanci vůči svým „přirozeným“ (což zpravidla vlastně znamená „navyklým“) reakcím. Činí nás to vzájemně předvídatelnějšími, a tedy i důvěryhodnějšími — prostě se jeden druhého méně bojíme.

Nemyslím si proto ani, že by PK byla zbraní proti kritickému myšlení a vyjadřování. Jsem přesvědčen, že v absolutní většině případů (ne-li všech) se lze vyjadřovat o různých sociálních jevech kriticky, aniž bychom porušovali PK. A nemyslím to tak, že budeme mluvit tajnůstkářsky, jakoby s mrkáním oka („jistí naši spoluobčané, které nemohu jmenovat, abych nebyl označen za rasistu“ — takovéto vyjadřování je samozřejmě rasistické), ale tak, že budu formulovat svoji kritiku co nejvíc podloženě a vyargumentovaně.

Když řeknu, že islám upírá ženám svobodu a rovnost, vyjadřuju se sice na první pohled (poslech) radikálně, ale současně dost vágně; když řeknu, že z pohledu západního liberálního chápání role ženy se ty a ty prvky islámu jeví jako nepřijatelné nebo aspoň problematické (a pokud možno vysvětlím proč), vyjádřím se daleko přesněji. Spolu s tlakem na zdvořilost vůči druhým tak může jít o tlak na preciznější kritické myšlení, zvažující, zda to, co tvrdím, není třeba zabarveno neoprávněným zobecňováním a neuvědomělými předsudky. Politická korektnost se tak může stát „praxí objektivity“, tj. schopnosti podívat se na vlastní pozici z určitého nadhledu, simulujícího pohled „nestranného pozorovatele“, třeba rozhodčího ve fotbale (který není někým mimo hru, ale jejím specifickým akterém). Bez této praxe nemůže existovat moderní demokracie. Je to vlastně umění reflektovat a sdělovat nejen to, co vidím, ale také to, odkud se dívám. A může vůbec to první mít nějaký smysl bez toho druhého?

    Diskuse
    April 4, 2011 v 11.36
    obhajoba a kritika politické korektnosti
    Tento článek mi připadá výrazně lepší než předchozí, protože si podobně jako autor myslím, že trocha politické korektnosti by naší společnosti jen prospěla a malé omezení svobody většinové společnosti vede k větší svobodě okrajových a marginalizovaných skupin. Myslím, že je typické, že u nás byl a je kritizován multikulturalismus a politická korektnost a přitom ani jedno ani druhé tu nebylo politicky prosazováno, natož aby tu zdomácnělo. Větší odvaha je zajisté potřeba v naší společnosti k obhajobě jak multikulturalismu tak politické korektnosti než k jejich kritice. Ani jeden koncept není nekritizovatelný, ale odpovědný kritik si musí dát pozor, aby nebyl chápán jako ten, kdo přitakává Hradu, naší pravici i xenofobní veřejnosti.

    V dřívějším příspěvku kritizoval kolega Škabraha politickou korektnost z hlediska rané kritické teorie a postmoderny, tedy hlavního viníka viděl v osvícenském racionalismu. Myslím, že fašismus a nacismus nebyly dítětem osvícenské racionality, ale retardovaných rasistických a nacistických teorií, které mají kořeny v primitivních kmenových náboženstvích a v nacionalismu. V tomto smyslu postmoderna nese některé rysy neokonzervatismu, jak přesvědčivě ukázal Habermas. Naopak osvícenský racionalismus je ve svých nejlepších výkonech (Kant, Rawls, Habermas) spojen s teoriemi demokracie, spravedlnosti, lidských práv, politické korektnosti.
    April 4, 2011 v 14.28
    dialektika osvícenství
    Bohužel, kolego, myslím, že té dialektiky osvícenství se nezbavíme. Samozřejmě, že v tom nacismu se uplatnily vlastnosti, které v člověku byly přítomné vždy, tak jako v něm vždy byla přítomná solidarita. Ale to nic nemění na tom, že ten režim mohl vzniknout jen v moderní společnosti, s její masovou politikou, vysoce odosobněnou byrokracií, technologickým panstvím nad přírodou a hlavně vědou, jejíž autorita zaštítila např. rasovou teorii nebo eugeniku. Holocaust není pogrom, který se za pár dnů vyzuří, je to systematicky naplánovaná akce industriálně hygienického charakteru, dokonalý příklad vědeckého řízení společnosti.

    Ta dialektika je už v Kantovi: kritičnost je zároveň požadavkem absolutní autority - nic nesmí zůstat kritiky ušetřeno, nic nemá nárok na úctu, co neprošlo rentgenujícím světlem rozumu... Ještě jinak: aby bylo možné zlomit autoritu Gemeinschaft (společenství) a vytvářet Gesselschaft (společnost), potřebujeme autoritu větší, než byly ty tradiční komunitní autority. Třeba stát. To se snad nikde neobešlo bez krve. I v USA, dávaných někdy za příklad relativně nenásilné revoluce, si to nakonec vyžádalo brutální občanskou válku, v níž šlo především o prosazení centrální ústavy s jejím univerzalismem základních práv (tedy federace) proti autoritám místních společenství (konfederace).

    V nacismu a fašismu se pozoruhodně mísí modernost na rovině technické, organizační, atd., s antimodernismem na rovině ideálů; snaha vrátit se od nenáviděného velkoměsta mísícího vznešené s nízkým a barevné s bílým, vrátit se k tomu Gemeinschaft, autentickému společenství (možná tohle přivedlo k nacistům Heideggera, velkého kritika moderní techniky). Tuhle touhu po návratu každopádně moderní společnost vyvolává vždy a znovu. Viz i debata pod článkem o sexuální výchově...

    Adorno a Horkheimer zdůrazňovali, že je třeba se vyrovnat s tou temnou stránkou osvícenství (s jeho tendencí k panství), aby ji jako záminku nepoužili "nepřátelé pokroku", tj. antimodernisté. Když jejich - tak trochu odpadlý žák - Habermas hovoří o osvícenství jako "nedokončeném projektu", tak je k němu sice daleko vstřícnější, ale vlastně na to navazuje - předpokládá totiž, že tam je nějaký problém, nějaký blok, díky němuž to zůstalo právě jen nedokončeným projektem. A+H by řekli, že se osvícenství stalo "masovým podvodem", tj. v rozporu se svými emancipačními možnostmi se stalo nástrojem udržování statusu quo.
    April 4, 2011 v 18.29
    kritika osvícenství a liberální demokracie
    Bylo by to na delší a důkladnější diskusi, ale myslím, že bychom měli rozlišit dvojí kritiku osvícenství, jednak tu, kterou dělali Kant a Habermas a potom tu, kterou dělali Nietzsche, Heidegger, Horkheimer a Adorno. Zatímco na té první lze budovat liberální demokracii, na té druhé ne. Připisovat fašismus a nacismus spíše Kantovi než Nietzschemu je asi totéž jako připisovat oběti druhé světové války demokratům, kteří hynuli v koncentračních táborech než Hitlerovi a rasovým teoretikům. Nakonec bychom mohli dospět k tomu, že demokraté, kteří odporovali Hitlerovi a nacismu si za to mohli sami. Nedělám rovnítko mezi Nietzsche = nacionální socialismus = Hitler, jen varuji před některými problematickými závěry z dialektiky osvícenství, které si řada postmodernistů osvojila, kdežto Habermas ne. Myslím, že dialektika osvícentství je také poznamenána šokem z Ameriky, ten popis masového kulturního průmyslu, to už je více kritika Ameriky než fašistického Německa. Myslím, že to chce také kritiku osvícenství číst kriticky.
    Kritiku nelze hodnotit podle toho, zda se na ní dá něco budovat. Kritika nemusí být konstruktivní a někdy ani nemůže, protože by se pak bála říct všechno. Ano, Dialektika osvícenství působí bezvýchodně. Ale dobrá kritika má především provokovat myšlení, ne dávat odpovědi, ty jsou často tím, co jako první propadne v prověrce času. Kdo dnes bere Platónovu představu ideálního státu? Skoro nikdo asi. Ale kdo si ji troufne v politickém myšlení obejít s tím, že se na ní nedá nic budovat?

    Já přece netvrdím, že Kant může za Osvětim. Jen říkám, že ta Osvětim vznikla právě v moderní společnosti a že to není náhoda. Je tady přece i silná sociologická tradice (od Webera), která upozorňuje na něco podobného.
    PM
    April 4, 2011 v 20.22
    Preferuji úsilí kultivaci kritiky jak tezí Hobbese, Kanta,..............
    že pohled na historii úspěšnosti jednoho z hlavních rysů osvícenství, kterým je úsilí o funkční režim na principu tolerance bránící zneužívání moci jejím rozdělením mezi konkurující jak v politickém tak ekonomickém prostředí, vyzývá k ostražitosti. Ukázalo se, že systém vzájemné neutralizace destruktivních sil není racionelně předvídatelný byl a zůstává nadále romantickou představou s omezeným ručením. Ve hře jsou dosud nepoznané, popř poznané komponenty lidské brutality.
    PM
    April 4, 2011 v 20.24
    Ukázalo se, že.....