Auto*Mat spustil kampaň Do práce na kole

Vratislav Dostál

Občanská iniciativa Auto*Mat chce motivovat veřejnost ke každodennímu používání bicyklu. Zatímco v Evropě se totiž podle organizátorů cyklistická doprava stala masovým fenoménem, třeba Pražané vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest.

Občanská iniciativa Auto*Mat spustila kampaň Do práce na kole, kterou chce motivovat veřejnost ke každodennímu používání bicyklu. Pražany má do sedel kol nalákat soutěž Cyklozaměstnavatel roku. Své cyklotýmy podle organizátorů již připravují divadla, banky i mobilní operátoři. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá.

„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, trávíme hodně času vsedě nebo u počítačů. S tím souvisí nárůst obezity, problémů s páteří a nemocí srdce a cév,“ uvedla manažerka kampaně Do práce na kole Iva Nevečeřalová.

Podle Nevečeřalové pomáhá jízda na kole předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. „Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole,“ vyjmenovává pozitiva jízdy na kole Nevečeřalová.

Kampaň Auto*Matu podpořili například ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš, kteří ve videoklipu na podporu akce debatují o ekonomické krizi, po chvíli zatočí z hlavní silnice a vjedou do sídla banky. Nejedou ovšem autem, ale na kole. Podle organizátorů akci podporují vedle ekonomů i ministr dopravy, dánský velvyslanec či šéftrenér hokejového svazu Slavomír Lener.

V rámci soutěže Cyklozaměstnavatel roku budou organizátoři hodnotit jednotlivce i týmy a na vítěze čeká víkend v Kodani, jízdní kolo nebo cyklistické vybavení. „Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Ocenění získají také firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří,“ uvádějí organizátoři v tiskovém prohlášení. Hodnotit se budou i videa, která mohou firemní týmy natočit. Všichni soutěžící mohou navíc čerpat slevy ve vybraných cyklistických obchodech a servisech.

„V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 % obyvatel,“ říká dánský velvyslanec v ČR Ole E. Moesby, který sám často jezdí po Praze na speciálním kole Christiania s velkým přepravním vozíkem.

„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ doplňuje velvyslanec Moesby. Ze statistik EU totiž vyplývá, že 70 % zátěže životního prostředí ve městech pochází z automobilové dopravy.

Pražané ale podle Auto*Matu vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem,“ říká ministr dopravy Vít Bárta, který převzal nad kampaní „Do práce na kole“ záštitu.

„Hlavní město trpí nadměrným automobilismem, na který není stavěné. Pražané by měli více jezdit na kole, jak je to běžné nejen v Kodani, ale i Vídni, Berlíně nebo Curychu,“ říká ministr Bárta. Doplnil, že i jeho úřad se zapojí do soutěže Cyklozaměstnavatel roku. Již nyní je možné dojet až k budově ministerstva po značené cyklostezce a využít nově instalované cyklostojany.

Zatímco kampaň Do práce na kole právě startuje, své cyklotýmy už připravují divadla Archa a Ponec, společnosti Zentiva, ABB, ČSOB, Deloitte, DHL, Et netera, Tremco, Žaket, Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, Akademie věd ČR, Člověk v tísni, ambasády Dánska, Švédska a Spojených států nebo operátor Vodafone.

Další se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o „zelené kilometry“ bude probíhat měsíc poté, konkrétně od 29. dubna do 29. května.