Už možná vím, co je to penzijní reforma

Jaroslav Dlouhý

Důvodem kvapného zvyšování DPH je potřeba financovat současný deficit penzijního účtu, který s demografií nemá nic společného. Reakce na demografický vývoj v daleké perspektivě je používána jako marketingový důvod reformy, ale ve skutečnosti je druhořadá, a zavedením druhého pilíře se nijak neřeší.

Uznávám, že reforma penzijního systému je zaprvé potřeba a zadruhé by to měla být významem a finančním objemem ta nejdůležitější z těch, které ČR bude v nejbližším období provádět.

Celospolečenská debata o jejích parametrech se koná velmi omezeně a prapodivně. Objektivní parametry, údaje a analýzy buď vůbec neexistují, nebo jsou vládou chaoticky a neuvěřitelně improvizovaně předkládány a ze dne na den měněny. Co doporučil PES a NERV už dávno neplatí, nedbá se na doporučení Světové banky a OECD. Vláda „reformuje“ podle svého.

Třeba minulý týden. Ve středu 23. února vláda sdělila, jak se použije výnosu vzniklého přesunem převážné části dodávek a služeb z 10% do 20% sazby (dále používám nepřesný, ale kratší termín „sjednocení DPH“) — údaje viz tabulka dole. Druhý den jsme se dozvěděli další novinku — děti budou mít možnost 1 % ze svého pojištění nasměrovat rodičům. Nezaznamenal jsem ani přesná pravidla pro tuto asignaci, ani kvantifikaci dopadů na penzijní pilíře a veřejné rozpočty. Konečně v pátek nám vláda oznámila, že předmětné zvýšení DPH chce zavést od čtvrtého kvartálu t.r. V neděli nám ministr financí přes televizi sdělil, že důchody se budou valorizovat k 1. lednu 2012 (z dřívějška už víme, že reformu chce vláda spustit k 1. 1. 2013). Zároveň nás seznámil se svou představou, že podíl spořicího pilíře se v budoucnu rozroste na stejnou úroveň jako průběžný první pilíř.

Proč ten spěch s DPH? Napoví pohled na tabulku a graf dole.

V druhém sloupci tabulky jsou použity údaje ze studie think-tanku IDEA. Ten na rozdíl od vlády předložil solidní analýzu, s jejímiž postupy a tím i výsledky lze polemizovat, ale čísla „nahozená“ vládou jakoukoliv možnost posouzení bohužel neumožňují (řeknu to naplno — vzbuzují dojem hrubé improvizace a nedokonalých odhadů — viz „údiv“, že sjednocení DPH zvýší náklady zdravotnictví).

Tady je odpověď na výše uvedenou otázku, proč ten spěch s DPH: Je potřeba zalátat současný deficit penzijního účtu (který v roce 2010 byl údajně 36 miliard Kč), který s demografií nemá nic společného. Reakce na demografický vývoj v daleké perspektivě je používán jako marketingový důvod reformy, ale ve skutečnosti je druhořadý, a zavedením druhého pilíře se nijak neřeší.

Stávající penzijní fond, jehož příjmy omezily/nebo to ještě plánují Topolánkova a současná vláda a ekonomická krize (mimo jiné nárůstem nezaměstnanosti), zvětšuje deficit státního rozpočtu na několik let do budoucna (viz graf níže) svým predikovaným schodkem v úrovni mezi cca 1 až 0,5 % HDP (to je v rozmezí cca 38 až 19 mld. Kč ročně).

V tabulce jsou zeleně označeny položky, které nějak přímo souvisí s penzijní reformou. Ostatní nevybarvené položky jsou ztráty (výjimečně přínosy) vyvolané změnou DPH nebo doprovodnými kompenzacemi.

To je pravá podstata reformy získat finance ze snadno vymahatelné DPH (a na obyčejných lidech, kteří se neubrání a ani neposílají štědré dary stranám vládní koalice). Sjednocením DPH se část peněz na léčení deficitu najde, a ještě se něco hodí na další úlevy firmám (viz červená položka v tabulce). Co na tom, že se dále otevřou nůžky mezi bohatými a chudými (sjednocení DPH má regresivní povahu). Pokud se ale podaří prosadit druhý spořicí pilíř a s tím spojený opt-out, s čímž se argumentuje jako s podstatou reformy, zbude o to míň peněz na látání deficitu. Proto bych se vůbec nedivil, že by se od této položky ustoupilo. Hlavně že se prosadí úprava DPH, co nastane za 20 let, nás už nebude pálit a navíc navržený druhý pilíř stejně demografii neřeší! Tak rychle změnit tu DPH, to ostatní nějak dopadne, nebo nedopadne (i když natěšené fondy by se v tom případě asi zlobily pozor)!

Graf — predikovaná bilance důchodového účtu

— varianta 2010 podle parametrů (sazby pojištění a věku odchodu do důchodu) platných v roce 2010

    Diskuse
    MN
    March 8, 2011 v 12.34
    Záchrana rozpočtu
    Já to vidím podobným způsobem. Vláda se honem snaží zakrýt výpadek příjmů státního rozpočtu, který způsobila pravice snižováním daní (převážně pro bohaté) v minulých letech, dále způsobený rostoucí optimalizací daní u podnikatelů (daňové ráje a další možnosti souvisejicí s rovnou daní 15%), ale také horším výběrem daní (malé obavy z daňových kontrol). Rétorika o velkých úsporách v sociální oblasti nemohla samozřejmě dlouho vydržet. A problém předražených státních zakázek se nikdy nepodaří zcela vymýtit.