Němečtí strojvůdci vstoupí do časově neomezené stávky

ČTK, Petr Jedlička

Členové německého odborového svazu strojvůdců se rozhodli využít nejsilnější nátlakový prostředek, jaký má odborové hnutí k dispozici. Stávka začne již tento týden a má donutit soukromé dopravce, aby platili zaměstnancům stejně jako Německé dráhy.

Členové německého odborového svazu strojvůdců GDL se v interním hlasování vyslovili pro časově neomezené stávky za dosažení jednotných podmínek u všech železničních dopravců v Německu. Kdy se nové protesty na dráze uskuteční, není ještě známo, možná ale už tento týden. Češi plánující v příštích dnech a týdnech cestu vlakem do Německa nebo z něj by tak měli počítat s možnými komplikacemi.

Předák GDL Claus Weselsky v pondělí oznámil, že strojvůdci svůj pracovní boj brzy rozšíří, pokud nedostanou od zaměstnavatelů lepší nabídku. Nově by se měli přidat i strojvůdci nákladních vlaků. V německých médiích se vedly dohady, že další stávka by mohla německé železnice ochromit již v úterý. To však Weselsky podle agentury DPA popřel.

Cestující se podle něj mají připravit na opětovné výpadky a zpoždění vlaků během tohoto týdne. „Existuje dostatek důvodů dál bojovat za naše společně rozvíjené cíle i pomocí delších stávek,“ prohlásil šéf GDL.

Němečtí strojvůdci stávkovali v posledních dvou týdnech už třikrát, nejvýše ale tři hodiny denně. Žádný posun v jednání mezi odboráři a zaměstnavateli to však nepřineslo. Protesty způsobily pokaždé i zpoždění několika dálkových spojů s Českou republikou.

Podle Weselského se pro časově neomezené stávky vyslovilo 92 procent členů GDL zaměstnaných u celostátního dopravce Deutsche Bahn (DB) a 96 procent působících u soukromých železničních společností. Do ankety se zapojilo 81 procent členů svazu.

Odboráři požadují, aby se platové a pracovní podmínky všech 26 tisíc strojvůdců v zemi sjednotily na úrovni, kterou poskytují DB. Strojvůdci u soukromých dopravců totiž v průměru pobírají o 30 procent nižší platy. Jednání mezi GDL a železničními společnostmi jsou v současnosti zablokovaná. Odboráři poslední návrh zaměstnavatelů označili za „nestoudnost“, soukromí dopravci zase odmítají dál s GDL vyjednávat.