Tratě se zřejmě rušit nebudou, zájem mají obce i soukromníci

Dušan Radovanovič

Nevyužívané tratě nakonec zřejmě přežijí. Proti jejich rušení se totiž postavily místní obce, zájmové skupiny i lokální dopravci. Budoucností lokálních tratí může být turistický ruch i nákladní doprava.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo dopravy plánovaly zrušit celkem dvacet osm tratí, z toho na jedenáct již podaly návrh. Místní samospráva ale proti rozhodnutí protestovala a lokální dopravci vyjádřili ochotu převzít tratě do svého vlastnictví. O přerušení řízení na zrušení železnice nakonec požádala samotná SŽDC.

Správa železnic se však hodlá tratí zbavovat nadále, údržba kolejí v přijatelném stavu ji stojí desítky milionů, a pokud by měla tratě pronajímat soukromníkům, opravy a údržba by se ještě prodražily. Spásou tak mnohdy může být pouze převzetí trati.

Například jihomoravský Hevlín chce obnovit trať do sousedního rakouského města Laa an der Thaya. Za iniciativou obce stojí snaha o podporu turistického ruchu. Trať by fungovala především sezónně. Vlaky má zajišťovat buď soukromý dopravce, nebo si je obec hodlá objednat u Českých drah.

O tratě má zájem například společnost KŽC Doprava, zabývající se provozem historických vlaků. Podle technického ředitele Pavla Kříže je právě turistický ruch možnou budoucností tratí, na nichž byl už provoz ukončen a jimž hrozí jejich definitivní likvidace. KŽC dala popud ke zastavení řízení o zrušení tratí Čelákovice — Mochov a Libochovice — Račiněves.

„U lokálek je vzhledem k jejich stavebním parametrům někdy obtížné představit si každodenní dojíždění do práce, to se skutečně rychleji a efektivněji obstará autem. Ale na výlet s rodinou se vlakem jet dá. Turistika může být budoucností lokálek,“ řekl deníku E 15 Kříž, podle něhož je možná i příležitostná nákladní doprava.

O trať Královec — Žacléř má zase třeba zájem Fakulta dopravní ČVUT, která chce na trati ověřovat své projekty.

Ministerstvo zatím stačilo rozhodnout pouze o zrušení trati z Bruntálu do Malé Morávky, KŽC ale proti rozhodnutí podala rozklad. Jedinou tratí, která má ke zrušení blízko, je trať Kralovice — Mladotice na Rakovnicku. Tam došlo k zastavení pouze z procedurálních důvodů, trať je však ve špatném stavu a místy i chybí kolejnice.