Vstali noví bojovníci

Hana Holcnerová

V aktuálním honu náhle revolučních antikomunistů připomíná autorka filosofa Karla Jasperse. Jeho pojetí konkrétní viny Němců na hrůzách druhé světové války je totiž v současném revolučním vzplanutí předkladatelů zákona o protikomunistickém odboji a srážkové dani uvalené na někdejší komunistické funkcionáře velice aktuální.

V Poslanecké sněmovně leží k projednání návrh zákona o protikomunistickém odboji, který chtějí někteří poslanci v čele s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 Petrem Gazdíkem rozšířit o pozoruhodný nápad odebrat část důchodu komunistickým funkcionářům a těmito penězi podpořit jejich oběti.

Zajímala by mě motivace propagátorů těchto návrhů. Myslí si opravdu, že odpůrci komunistického režimu touží po satisfakci, které se jim dostane prostřednictvím ocenění, poskytnutí statutu vojenských veteránů či srážkovou daní uvalenou na blíže neurčené funkcionáře KSČ a StB? Nebo si jen myslí, že by to bylo správné a mravné? Mohou si také prostě jen myslet, že si to přeje veřejnost, a tudíž je z politických, ba populistických důvodů dobré takový zákon přijmout. Jistě nebudeme daleko od pravdy, když připustíme, že u některých hraje prim snaha odvrátit pozornost od asociálních reformních škrtů či korupčních afér.

Tak či onak, vstali noví bojovníci, kteří se poněkud opožděně chystají prosadit revoluční opatření v době, která si to vůbec nežádá. Petr Gazdík je mladý muž, kterému nelze vyčítat, že se například aktivní podpory komunistické ideologie dopouštěl volební účastí v časech, kdy nebylo z koho vybírat. U mnohých dalších si jejich předlistopadovými činy jisti být nemůžeme, a domněnka, že si pozdním antikomunismem mnozí tiší vlastní svědomí, je jistě oprávněná.

Dobře známý je přístup k posouzení konkrétní viny, který předložil po druhé světové válce v souvislosti s norimberskými procesy německý filosof Karl Jaspers. Vinu rozdělil do čtyř kategorií: vina kriminální, politická, morální a metafyzická.

Vinu morální mohou cítit utlačovatelé. Jejich oběti mohou toužit po odplatě, mohou vnímat někdejší útisk jako křivdu a chtít po aktivních aktérech omluvu. V tomto duchu napsal před mnoha lety apel „svým“ estébákům Ludvík Vaculík. Nikoli satisfakce, nikoli odsudek, pouze prostá omluva. Odhodlal-li se k ní někdo z estébáků, netuším. Morální vinu ovšem z povahy věci můžeme dát jen každý sám sobě, nelze ji vnutit jinému. K posouzení té vlastní nám napomůže svědomí.

Z politické zodpovědnosti za komunistický režim se nemůže vyvinit téměř nikdo. Ti, kteří se účastnili voleb, by se neměli zříkat odpovědnosti za to, že umožnili existenci systému, jehož aktéry dnes chtějí soudit a postihnout. Dobré je v tomto případě také rozlišit konkrétní politické činy od kolektivní viny, odsuzující k postihu všechny předlistopadové funkcionáře KSČ či StB. Zatím ani nikdo neupřesnil, kterých činitelů by se srážková daň týkala. Byl takovým činitelem předseda uličního výboru strany? Jistě ne každý. Byli tací, kteří aktivně a patolízalsky udávali třeba jen za to, že člověk k různým výročím nevyvěsil patřičné vlajky. Ovšem byli i tací, které to ani nenapadlo. Jistě, udavači byli aktéry totalitní politiky, nicméně chceme-li je za to činit odpovědnými, smíme jim přisoudit pouze vinu morální. Většinově jsme totiž takový politický systém svým konáním i nekonáním podpořili.

Po listopadu 89 nastal čas vyvozování konkrétní trestní odpovědnosti. Zdůrazňuji konkrétní. Došlo k postihům, mnozí jsou ještě po dvaceti letech přesvědčeni, že k nedostatečným. A rozhodli se to řešit jaksi kolektivně, zaplatit za to mají preventivně všichni. Přesvědčení, že tehdy měla být komunistická strana zakázána, sdílí dnes kdekdo. Jaké k tomu byly či nebyly možnosti, není předmětem této úvahy, opět je však namístě poznamenat, že kolektivní vina je hanebnou kategorií.

Vrcholem Jaspersova pojetí viny je hledisko velmi opomíjené, a to provinění metafyzické. Kdo však je oprávněn rozsoudit tuto kategorii? Dle Jasperse jedině Bůh.

    Diskuse
    February 14, 2011 v 13.31
    jsou tu zářné vzory
    V našich médiích (LN, HN, rozhlas...) se můžeme dozvědět, že lotyšské SS divize byly "hnutím odporu proti ruské okupaci". Jejich příslušníci pobírají (po potvrzení soudy v Kasselu a ve Stuttgartu v 90. letech) německé důchody.
    -- Jaképak svědomí, jakápak vina ..... jen plaťte, holoubkové!
    SH
    February 17, 2011 v 12.06
    Charakteristiky normalizátorské současnosti.
    Po nástupu Husáka do čela ČSSR koloval vtip o to, že se budou muset na Slovensku nasypávat nové hory. To proto, aby se tam vešli všichni, kdo se tehdy začali prohlašovat za protihitlerovské partyzány.
    Listopadový politický převrat nebyl revolucí, ale protikomunistickým převratem. Jím nastolený režim není demokracií, ale autoritativní nadvládou až diktaturou údajných zastupitelů, vyneseným to bahnem převratového chaosu. Ekonomická změna nebyla reformou z plánované na tržní, ale majetkovým revanšismem. Naše zem se nevrátila do Evropy, ale pod germánskoyankeovský protektorát. A bude to ještě horší. Každá protilidová moc musí přece své vládní násilí už pouze neustále zvyšovat.
    February 17, 2011 v 12.49
    jazyk restaurace
    Stanislavu Hoškovi:

    * Kdo je Žid, určím já! – řekl kdysi vídeňský starosta Karl Lueger.
    * Kdo je odbojář, určím já – volá dnes nejpovolanější ze strážců čistoty Jaromír Štětina.

    „Přechod od partajního tajemnictví ke kapitalistickému podnikatelství probíhá plynule, bez otřesů a vyznačuje se zvláštní logikou, která přesahuje záměry i obzor jednajících osob. ... reálsocialismus jako zrazený, znásilněný, vyprázdněný, zdemoralizovaný socialismus je dokonalou přípravou restaurace kapitalismu.“ (Kosík, Poslední eseje, str.174)

    Tak mi začalo vrtat hlavou, co vlastně Hana Holcnerová míní „politickou zodpovědností za komunistický režim“.....
    Není spíš načase ptát se po zodpovědnosti za dnešní režim?!