Média uchvátila reklama na Chrysler, využívající motivu krize

ČTK, Petr Jedlička

Nejen americká média zaujala v posledních dnech dvouminutová upoutávka na tradiční značku, postavená na aktuálně uchopených motivech. Podle kritiků ovšem i takto výjimečná reklama klame.

Reklama, s níž právě teď přišla automobilka Chrysler a která je pravděpodobně nejdražší na světě, je velmi odvážný tah, neboť míří na citlivou strunu Američanů. Tou je uvadající moc jejich průmyslu. Těmito slovy popsala ve středu nejnovější americký reklamní hit agentura AFP

Dvouminutová upoutávka byla v USA vysílána v neděli v průběhu finále nejvyšší ligy amerického fotbalu (tzv. Super Bowl), které má tradičně vysokou sledovanost. Reklama ukazuje symbol průmyslového úpadku, město Detroit s jeho komíny, dálnicemi, zašlými fasádami, město jako historické dědictví. Na hlučném pozadí obyvatel Michiganu vážným hlasem vypráví, jak postižené město bojuje proti ztrátě svého někdejšího dominantního postavení průmyslového obra.

„Nejžhavější ohně, z nichž vychází nejtvrdší ocel. Přidejte poctivou práci, přesvědčení a dovednost každého z nás po celé generace a máte to, co jsme. Je to naše historie,“ chválí reklama. Má prodávat Chrysler 200, nový luxusní sedan. Celým spotem se přitom prolínají přesahy závěrečného sloganem „Dovezeno z Detroitu“.

Podle The Drum, britské internetové stránky specializující se na reklamu, je spot nejdražší v historii televize — zadavatel měl zaplatit televizi Fox skoro šest milionů dolarů. Kvůli své délce musel dostat od vedení ligy zvláštní povolení. Náklady ještě vzrostly, protože ve spotu se objevil také rapper Eminen, který rovněž pochází z Detroitu.

Je to reklama typu „všechno nebo nic“, komentují počin odborníci. Buď to bude pro značku úspěch, anebo to budou vyhozené peníze. Chrysler si ovšem zaslouží uznat oprávněnost rizika, do něhož šel, a myslím, že to bude fungovat, říká Jeremy Anwyl, generální ředitel analytického automobilového serveru Edminds.com. „My Američané milujeme takové výzvy ve stylu, co můžeme udělat k porážce protivníka. Lidi to chytí, budou myslet na vlast a na to, jak se ekonomika po debaklu zotavuje,“ dodává.

Místní list The Detroit Free Press i jeho čtenáři na internetu jsou nadšení, jak reklama město představila při akci, kterou sledovalo 111 milionů lidí. „Jde o velmi silné shrnutí důvodů, pro které my všichni z Michiganu musíme v Detroit věřit. Samozřejmě, že máme problémy. Samozřejmě, ale nejsou nepřekonatelné,“ tvrdí anonymní čtenář.

Podle kritiků je ovšem i tato eklama svým způsobem manipuluje a klame. Dnešní modely Chrysler jsou dováženy z Kanady a Mexika. Továrna, která se objevila ve spotu, nepatří ani do „velké trojky“ (General Motors, Ford a Chrysler) z Detroitu. Není to dokonce ani automobilka, ale rafinerie, která na obrazovce vypadá impozantněji. Petrochemie je přitom v USA asi nejméně populárním průmyslovým odvětvím.

Sám Chrysler přečkal první léta krize jen díky vládním půjčkám. Pro generálního ředitele, Italokanaďana Sergia Marchionneho má přesto historie Detroitu co nabídnout jako inspirace pro celou Ameriku. „Mnoho lidí nedoceňuje to, co se tady stalo. Co je na této zemi mimořádného je, že je schopna se stále učit,“ řekl Marchionne magazínu Forbes.

Na YouTube reklamní spot dosud vidělo bezmála 4,5 milionu návštěvníků. Nepočítá se s tím, že by ho televize znovu vysílala.