Říp se tyčí nad popelnicí plnou kultury

Obrazy a instalace mladé malířky Mariany Alasseur vznikly na výzvu Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem v cyklu Genius loci a variují motiv bájné české hory Říp.

Věra Jirousová

21.01.2011 13:45

_p

Mariana Alasseur: Říp, 2010. Foto GMV Roudnice n.L.

Výstava prací Mariany Alasseur přinesla aktuální otázky.
K čemu nás inspiruje památná hora Říp právě dnes? Jaké asociace v nás vyvolává? Na to se pokusila odpovědět umělecká naděje regionu, která svými obrazy a kritickou instalací zkoumá, jak dnes pohlížet na fenomén národní a kulturní identity.

Mariana Alasseur, absolventka pražské Akademie výtvarných umění a francouzské École Nationale Supérieure des Beaux Arts v Nancy, žije ve vsi Mnetěš pod Řípem. Má tedy k symbolu „slovanské hory“ bezprostřední vztah a projekt výstavy na téma Říp pro ni znamenal uměleckou výzvu.

Ve svých obrazech Řípu malířka navazuje na tradici francouzského fauvismu a amerického pop artu. Paralelně jako konceptuální umělkyně kriticky reaguje na vlažný a mnohdy negativní vztah dnešní konzumní společnosti ke kultuře.

Pilíře výstavy tvoří čtyři velké obrazy Řípu. První dva oslovují diváky signálním znakem barevného malířského gesta, které zaznamenává siluetu Řípu jako všem drahou národní horu. Další dvojice velkých obrazů pronikla do stálé expozice a dočasně aktualizuje její vžitou podobu.

Vedle těch rozměrných vynikne i řada drobných obrazů a studií, které citlivou linií a emotivní paletou prosvětlených barev zachycují proměnlivou tvářnost „hory“ v různých denních i ročních obdobích. Třetí část výstavy Mariany Alasseur tvoří kritická reflexe.

Ironický koncept ukazuje Říp v národních barvách ve formě popelnice kultury, obklopené stěnou nářků, na kterou autorka i návštěvníci výstavy vepisují názvy zaniklých nebo v současné „svobodné době“ ohrožených kulturních institucí. Interaktivní prvek vyzývá kulturní veřejnost k účasti na nápravě situace.

V roudnické galerii současně probíhá také výstava, která představuje Pašijový cyklus z kostela Narození Panny Marie v Roudnici n. L. z roku 1522. Soubor dvanácti pozdně gotických deskových obrazů vytvořil středověký mistr Hans Hesse.

Mariana Alasseur: Říp. Kurátorka Alena Potůčková, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Očkova 1, otevřeno denně kromě pondělí 1012/1317 hodin. Výstava potrvá do 6. února 2011.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.