Panoramatický horizont hořících lesů

Věra Jirousová

Velkorysý soubor tematických obrazů Petra Pastrňáka Hořící les zahajuje letošní výstavní program pražské Špálovy galerie.

Petr Pastrňák (1962) pochází tak jako řada současných malířských osobností osmdesátých a devadesátých let ze Slezska. Po studiu na Akademii výtvarných umění v Praze (19901996) vystavoval v Galerii MXM a zúčastnil se spolu s okruhem umělců této galerie důležitých skupinových výstav. Nyní žije a pracuje v Praze, Beskydech a jižní Indii.

Pastrňákova výstava ve Špálově galerii představuje téměř třicet malířských prací z let 2005—2010. Z větší části jsou to rozměrná a tematicky sjednocená plátna ze série Lesy a Hořící lesy, která jako by změnila obvykle neutrálně vnímaný prostor známé galerie na labyrint, jenž vyvolává proud rozporuplných pocitů.

Mezi stěnami tohoto labyrintu vedou člověka fascinující obrazy. Zhuštěné emoce barev ho podvědomě znepokojují a možná i děsí svým intenzivně přítomným výrazem, jenž signalizuje ohrožující blízkost elementární energie ohně.

Na první pohled je zřejmé, že Pastrňák pracuje v procesu malby osobitým způsobem s abstraktní formou. Kombinuje spontánní vertikální gesta s prosvětlenými plochami jemně rozptýlené akrylové barvy stříkané na plátno. Svoje obrazy však zároveň koncipuje jako současná komplexní zobrazení krajiny, nahlížené ve směru k žitému horizontu.

Jeho invenční přístup tak zahrnuje bezprostřední záznam vnější i vnitřní krajiny. V její dvojjedinosti objevuje mohutnost paměti a zákonitosti tělesné hmoty srostlé s pohybem fylogeneze, avšak i bytostný základ a zdroj jejích existenciálních významů neoddělitelný od dějin planetární civilizace.

Návštěvník si před panoramatickými obrazy žhavé materie Nové hutě III, Šanghaje anebo sérií Hořící lesy bezděčně vzpomene na rytý epos Šumava umírající a romantická (1931) Josefa Váchala, který před necelým stoletím měl na mysli uchovat v paměti národa to nejcennější přírodní poklad.

Spolu s pochmurnou krásou grafických listů se vybaví i autorovo resumé: „Krajina jeví se nám takovou, jakými jsme sami; shledáme v ní to, co do ní odjinud jsme přenesli…“

Pastrňákovy obrazy Hořící les v tomto smyslu sdělují vizi budoucnosti jako přicházející univerzální událost proměny, která přesahuje rozměr osobní zkušenosti a ve které bude také svým způsobem v ohni očištěna dějinná paměť lidstva.

Petr Pastrňák: Hořící les. Kurátorky Lenka Lindaurová, Lucie Šiklová, kurátor výstavního programu Pavel Lagner, Galerie Václava Špály, Národní 30, Praha 1, otevřeno denně 1119 hodin. Výstava potrvá do 27. února 2011.