Product placement televizím sype

ČTK, Roman Sikora

Půl roku po změně zákona si televize, kterým bylo umožněno legálně provozovat tzv. product placement, nový rozměr reklamy nemohou vynachválit. Podprahová reklama se už začíná rentovat. Divákům tak hrozí, že se časem budou na reklamu dívat bez přestání.

Desítky milionů korun přineslo loni českým televizím zavedení takzvaného product placementu, tedy reklamy na výrobky či služby tvořící přímo součást pořadů. Prima odhaduje příjmy z něj v kombinaci se sponzoringem až deset procent celkových tržeb, Česká televize (ČT) na něm vydělala miliony korun. Vyplývá to z ankety ČTK mezi provozovateli televizních stanic.

„Product placement řadíme do kreativního prodeje, kam spadá i sponzoring a jiné formy prezentace vyjma klasické reklamy," uvedla mluvčí Primy Jana Kocová. Objem tržeb z kreativního prodeje loni podle ní činil téměř deset procent z celkových tržeb Primy. Konkrétní částku nespecifikovala. Na konci třetího čtvrtletí její tržby dosáhly 443 milionů korun.

„Příjmy ČT z product placementu v roce 2010 lze poměřovat v řádech milionů Kč," sdělil ČTK mluvčí ČT Ladislav Šticha. Tvořily tak asi 0,5 procenta příjmů z klasické televizní reklamy. Do budoucna ČT očekává výnosy 20 milionů korun ročně.

TV Nova výši příjmů z product placementu neuvedla, zmínila se ale o rostoucím zájmu. „Řešili jsme desítky obchodních případů, řadu z nich na základě spontánní poptávky od zákazníků," uvedla její mluvčí Michaela Fričová.

Růst zájmu zadavatelů o produkt je velký i podle ČT. „V průběhu letních měsíců, tedy bezprostředně po změně zákona, byla poptávka zadavatelů relativně slabá, což bylo dáno hlavně novostí tohoto produktu," uvedl k zavádění product placementu Šticha. V průběhu podzimu ale podle něj zájem výrazně vzrostl.

V soukromých televizích se produkt ujal především v seriálech. Na Nově byl největší zájem o Ulici a Ordinaci v růžové zahradě, na Primě o Cesty domů, Přešlapy a Top Star Magazín. V České televizi se ujal především v magazínech, a to jak lifestylových, jako jsou například Dobré ráno nebo Sama doma, tak v kutilských, například Hodinovém manželi. Kampaň se ovšem podařilo spustit i ve Dni D, který se řadí mezi zábavnou publicistiku.

O product placement mají podle Štichy zájem zejména automobilky, firmy z potravinářského průmyslu, výrobci kosmetiky a doplňků stravy, hobby markety a banky.

Product placement je v zahraničí poměrně známou a využívanou formou reklamy. V České republice však byl v rámci televizního vysílání umožněn až v polovině loňského roku po změně zákona o rozhlasovém a televizním vysílání.

Zatímco zadavatelé si product placement pochvalují, s diváky je to horší. Jejich kritiku nedávno vzbudila reklama na nábytek Jamall v Ordinaci v růžové zahradě. Podobně kritizovala Novu za nadbytek a neúčelnost skryté reklamy v seriálu Ulice Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.