Ostravský magistrát chystá prodej části dopravního podniku

Jana Ridvanova

Koalice ostravského magistrátu ČSSD a ODS vybudovala firmu se základním jměním půl miliardy korun, kterou teď hodlá privatizovat. K firmě připojila i nově rekonstruovaný opravárenský areál a zkušební tratě pro trolejbusy.

Ostravský magistrát chystá prodej částí svého dopravního podniku. Od 1. ledna je v obchodním rejstříku zapsaná nová společnost Ekova Electric. Základní jmění firmy je pět set milionů korun, které na firmu z Dopravního podniku Ostrava převedlo vedení ostravského magistrátu. Stoprocentním vlastníkem Ekova Electric je zatím ostravský dopravní podnik.

Ředitelem nové společnosti se stal František Kořínek, dosavadní ředitel dopravního podniku. Do nové firmy přešla také místopředsedkyně představenstva Jarmila Filipová.

Magistrát k Ekova Electric také přičlenil opravárenský areál a zkušební tratě pro trolejbusy, do které Dopravní podnik Ostrava investoval miliony korun.

Celý projekt převodu majetku na nový podnik byl dlouho plánovaný. O investicích v milionech rozhodl dopravní podnik už v době, kdy magistrát připravoval projekt pro oddělení opravárenského areálu.

Magistrátní koalice ČSSD a ODS teď chystá privatizaci Ekova Electric, kterou vybudovala za městské peníze. Šedesát pět procent firmy hodlá nabídnout strategickému partnerovi.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč z ČSSD sice investici do zkušební tratě popírá, ale pro Aktuálně.cz tuto informaci potvrdilo několik zaměstnanců, kteří přímo v opravnách pracují.

„Natáhli v areálu úplně nové trolejové vedení, aby se tam daly testovat trolejbusy. Také hala je nově opravená,“ řekl jeden ze zaměstnanců.

Transformace, kterou magistrát dopravnímu podniku připravil, zatím ostravský rozpočet stála okolo dvaceti milionů. Vedle rekonstrukce haly a nové trati šlo také o odměny třem poradenským firmám a jedné advokátní kanceláři, které odtržení opravárenského areálu a vznik společnosti Ekova Electric připravovaly.

Dopravní podnik Ostrava je jediným dopravcem ve městech nad sto tisíc obyvatel, který od letošního roku zvýšil cenu jízdného.

Celkový roční výnos ze zdražení bude rovněž asi dvacet milionů korun. Tedy podobná suma, kterou dosud dopravní podnik z veřejných peněz na transformaci utratil. Dopravní podnik ročně hospodaří s rozpočtem 1,5 miliardy korun, přičemž miliarda z této částky je dotace z městského rozpočtu.

Nicméně ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) tvrdí, že zdražení jízdného je naprosto nezbytné, protože podnik už nemá žádné další rezervy.

Stejně se vyjádřil i ředitel podniku Kořínek: „Náklady na dopravu rostou, nemáme jinou možnost než zdražovat.“

Dopravní podnik však ve spolupráci s několika firmami vyrábí ve svém opravárenském závodě také tramvaje a trolejbusy, které dodává na trh, což je v rozporu se směrnicemi Evropské unie. Roční zisk z výroby se přitom pohybuje okolo dvaceti milionů korun. Firma hospodaří s veřejnými prostředky, a svým podnikáním se město dopouští takzvané nedovolené podpory.

Největším paradoxem však bude, pokud majoritní podíl ve společnosti Ekova Electric získá nový majitel, pak bude velmi pravděpodobné, že za opravy a servis stovek svých tramvají, autobusů a trolejbusů bude dopravní podnik platit cizí firmě.

Člen dozorčí rady dopravního podniku odborář Čestmír Pokojský celou věc považuje za naprosto neobvyklou a postup za neprůhledný.