Google i Apple nabízí data o uživatelích vydavatelům novin

ČTK, Petr Jedlička

Nejvýznamnější podniky internetového prostoru se snaží rozšířit svůj podíl na trhu s elektronickými knihami a časopisy. Podle zjištění Wall Street Journalu přitom vydavatelům nenabízejí jen vyšší podíl na zisku, ale i některá osobní data uživatelů.

Americký internetový gigant Google se obrátil na několik vydavatelů s návrhem vytvořit digitální novinový stánek. Mediální společnosti by touto cestou prodávaly verze svých časopisů pro počítačové tablety a chytré mobily s operačním systémem Android. S odvoláním na nejmenované zdroje to napsal list Wall Street Journal.

Vytvořením digitálního novinového stánku by Google otevřel nové pole pro soupeření s americkou technologickou firmou Apple. Google se obrátil například na Time ze skupiny Time Warner či na společnost Hearst. Podle zprávy jim nabídl, že si bude nechávat nižší podíl z tržeb než třicet procent, jak si běžně Apple nechává z tržeb internetového obchodu iTunes.

Google také nabídl, že vydavatelům poskytne určitá osobní data o uživatelích, kteří si kupují digitální verze jejich materiálů. Zpráva ale také zmiňuje, že načasování digitálního novinového stánku zůstává mlhavé a že se tento projekt vůbec nemusí uskutečnit.

Společnost Apple naproti tomu chystá několik změn na svém portálu iTunes, aby například usnadnila vydavatelům prodej předplatného vedle prodeje jednotlivých vydání. Firma také údajně nabídla, že s vydavateli bude sdílet více informací o odběratelích. Zástupci Google a Apple nebyli k zastižení, aby se k informacím vyjádřili.

Google, světově největší internetový vyhledávač, minulý měsíc začal ve svém internetovém obchodu prodávat digitální knihy. Vstoupil tak na trh, kde má dominantní pozici Amazon.com a kde soutěž přitvrdila Apple, která prodává knihy pro své počítačové tablety iPad, napsala agentura Reuters.