Dobré zprávy z Kopřivnice: v Tatře se propouštět nebude

ČTK

Legendární automobilka bojuje o svou existenci, další propouštění zatím nepřijde, ale vyhráno zdaleka nemá.

V kopřivnické automobilce Tatra se nenaplnil černý scénář, že od začátku nového roku budou muset být kvůli nedostatku zakázek propuštěni další lidé. Firma má zatím na leden a únor dostatek zakázek, proto snižovat stavy nebude. ČTK to řekl šéf odborů a člen dozorčí rady Pavel Baroň.

Na konci září se mezi zaměstnanci mluvilo o tom, že by Tatru mohlo opustit až pět set lidí z celkových zhruba 2 300. Vedení uvedlo, že by firmu měly kvůli nedostatku zakázek opustit téměř dvě stovky pracovníků. Dosud automobilka propustila 76 lidí.

„Zatím se nechystá žádné další propouštění, nenaplnilo se to, co se avizovalo," uvedl Baroň. Přitom právě v zimních měsících je každoročně situace se zakázkami špatná a v automobilce se podle něho většinou snižovaly stavy. Loni to bylo zhruba o čtyři sta lidí.

„První dva měsíce nového roku se neočekává další propouštění. Co bude v březnu, ještě nevíme. Nějaké zakázky a plán na to, abychom lidi, jak říkám, uživili, máme. Ohledně situace v březnu je ještě dost času," konstatoval odborář. Tvrdí, že poptávka po nákladních automobilech se letos zvýšila.

Ve firmě pokračuje vyjednávání o nové kolektivní smlouvě. „V normálních věcech jsme pokročili, máme je uzavřené. Ale všechno, co se týká financí, je bohužel ještě otevřené. Tam je jednání složité," uvedl Baroň.

Odbory chtějí navýšit platy aspoň o úroveň inflace. Také chtějí prosadit sociální doprovodné programy, které ve firmě existovaly. „Vedení by nejraději ušetřilo. Ještě není konec, máme čas. Kolektivní smlouva sice platí do konce roku, ale máme klauzuli, že pokud se včas nedohodneme, tak platí do 31. března," dodal.

V letech 2008 a 2009 vykázala Tatra celkovou ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč. Během krize propustila přibližně 1 400 lidí. Výrazně podle Hospodářských novin znejistěla financující banky belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole.

Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a generální ředitel Ronald Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.

Vedení chce dostat věhlasnou automobilku zpátky na vrchol expanzí do Ruska a na další světové trhy. Kvůli tomu chce najít obchodní partnery, se kterými bude spolupracovat. Jednou z možností je spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF.