Chci přispět X

Pákistánský tisk zveřejnil falešné depeše s protiindickým obsahem

Pákistánská média minulý týden otiskla několik falešných depeší americké ambasády, zaměřených na kritiku Indie. Jedná se nejspíše o první případ zneužití aféry kolem serveru WikiLeaks a zveřejnění tajných amerických diplomatických dokumentů.

(rbs)

13.12.2010 12:46

Kayani

O vlivu pákistánské armády na dění v zemi se mezi odborníky stále debatuje. Nikdo však nepochybuje, že je značný. Foto archiv Pakistanideology.com

Přední pákistánské deníky na konci minulého týdne otiskly sérii falešných diplomatických depeší z americké ambasády v Dillí, údajně zveřejněných serverem WikiLeaks. Američtí diplomaté v nich měli kritizovat Indii za podporu pákistánských radikálů a obviňovat ji z genocidy muslimů v Kašmíru.

Indičtí generálové byly ve falešných depeších popsáni jako egoističtí, namyšlení nebo otravní. Jeden z vojenských velitelů byl v souvislosti s Kašmírem přímo přirovnán k bývalému srbskému prezidentovi Slobodanu Miloševičovi.

Zfalšované depeše zveřejnila mediální agentura Online Agency se sídlem v Islamábádu, která již v minulosti publikovala texty podporující pozici pákistánské armády. Za otisknutí zprávy je podle listu The Hindu přímo zodpovědný editor agentury Siddík Sadžíd, který byl již za své pochybení propuštěn.

Že se jedná o podvrh, odhalil britský deník Guardian, který má všechny uniklé depeše od serveru WikiLeaks k dispozici. Většina médií, která falešnou zprávu přejala bez dalšího ověření, se za svou chybu již omluvila. Podle Guardianu se jedná pravděpodobně o vůbec první případ zneužití WikiLeaks k propagandistickým účelům.

Dílo rozvědčíků?
Američtí diplomaté ve fiktivních textech vinili indické tajné služby z podpory pákistánských ozbrojenců v provinciích Balúčistán a Wazíristán. Na hindské fundamentalisty měla být vláda v Dillí přímo napojena.

Zfalšované dokumenty dále uvádějí, že muslimské militantní organizace zaostávají v míře fundamentalismu i sklonech k násilí za hinduistickými protějšky, konkrétně za radikály z bombajské Šívovy armády (Šív séná).

Pákistánský internetový deník The News okomentoval případ slovy: „Po bližším pátrání jsme se od našich zdrojů dozvěděli, že zpráva byla pochybná a mohla být vypuštěna úmyslně (...) Zpráva pocházela z místních internetových médií, které jsou známé pro své úzké vztahy s jistými tajnými službami.“

Domněnky některých komentátorů, že falešné depeše jsou dílem pákistánské zpravodajské služby ISI, podpořila nepřímo i další média.

Je to příznačné
Incident s falešnými depešemi zapadá podle dopisovatele deníku Guardian z Pákistánu Declana Walshe do obecnější reakce pákistánských médií na zprávy z pravých depeší.

Západní média se nejvíce zajímala o strach Spojených států a Velké Británie z pákistánského jaderného programu, případně o podezření, že armáda muslimské země podporuje islamistické militanty z Tálibánu nebo organizace Laškare tajjaba, která údajně stojí za krvavým útokem na bombajské hotely v roce 2008.

Pákistánská média ale dávala větší prostor informacím ohledně místních politiků. Hodně pozornosti bylo věnováno údajnému strachu prezidenta Asifa Alího Zardárího z vlastní smrti, případně tajné podpory premiéra Rézy Giláního pro útoky amerických bezpilotních letounů.

Podle Walshe zvýrazňuje ochota pákistánských médií přebrat podobnou zprávu vliv, který má armáda na jinak čilý a nezávislý pákistánský tisk.


Další informace:
The Guardian Pakistani media publish fake WikiLeaks cables attacking India
France24 Faking WikiLeak-ed Cables for Propaganda or How to Beat ‘The Onion’ at Farce
AFP Pakistan media retract fake WikiLeaks story
The Times of India Pakistan papers apologise after running anti-India fake WikiLeaks cables
The Hindu Fake WikiLeaks: Pakistan editor sacked


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.