Hnutí DUHA: Skanska obdržela 91 milionů za most, který není

Jiří Guth

Podle Hnutí DUHA obdržela stavební firma Skanska při výstavbě dálnice D47 za výstavbu mostu pro zvěř od Ředitelství silnic a dálnic 91 milionů. Problém je v tom, že faktury jsou, ale most nikde.

Státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proplatilo v roce 2008 celkem 91 milionů korun za zelený most přes dálnici D47 u Hranic na Moravě, ačkoliv takzvaný ekodukt se nikdy nezačal ani stavět. Potvrzují to faktury, které má Hnutí DUHA k dispozici.

Hnutí DUHA disponuje kopiemi celkem pěti faktur a takzvaných zjišťovacích protokolů, které průběžně vystavovala společnost Skanska. Na každé faktuře firma zřetelně uvádí, že požaduje uhradit také náklady spojené s ekoduktem na šestadevadesátém kilometru. Převzetí části stavby rovněž stvrdili svým podpisem zástupci ŘSD.

Ale dotyčný zelený most nad dálnicí nestojí a nikdy nestál. Ekodukt byl původně podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí (MŽP) s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD však od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se mu nakonec v roce 2009 povedlo. Mezitím ale proplácelo faktury za jeho fiktivní stavbu. Hnutí DUHA kvůli podvodu podalo na policii trestní oznámení na neznámého pachatele.

ŘSD Hnutí DUHA potvrdilo, že Skanska peníze skutečně dostala. Stavební společnost prý namísto zeleného mostu udělala nějaké jiné, blíže neurčené stavby související s ochranou přírody. Jaké to byly a proč je na fakturách uveden fiktivní most, a ne ony, už neuvádí.

MŽP v roce 2009 rozhodlo, že pro migraci velkých savců bude namísto ekoduktu stačit navést zvěř pod stávající mostní objekty pod dálnicí a za tímto účelem vytvořit v krajině migrační koridory — vysadit pruhy zeleně. Dosud ale k tomu nejsou vykoupeny žádné pozemky a ani vysazeny žádné stromy.

Obdobně byl původně pilotově založený dálniční most na 96. kilometru dálnice vystavěn na návrh Skansky v rozporu se stavebním povolením — stavební společnost použila užší, jednodušší a levnější tubus. Dostala však zaplaceno třicet milionů korun, tedy částku za původně navrženou náročnou konstrukci. Pouhých šest metrů široký tunel přitom migraci velkých savců ztěžuje, až znemožňuje.

Ředitelství silnic a dálnic sice prohlašuje, že přechody pro zvěř jsou jedním z hlavních důvodů vysoké ceny českých dálnic. Ale ve skutečnosti byly od roku 1999 postaveny pouhé čtyři zelené mosty. Stály dohromady 0,2 % z peněz, které vláda během posledních jedenácti let utratila na budování dopravní infrastruktury.

ŘSD nařčení ekologů, že platilo miliony za fiktivní stavbu, odmítá. „Co se týče fakturací společnosti Skanska, fakturováno bylo za tyto související položky. Například sledování migrace živočichů, doplnění a aktualizace migrační studie, projekt a realizace naváděcích pásů, studie ekologické zátěže při realizaci ekoduktu nebo kabeláž pro

komunikaci," uvedla pro server Aktuálně.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. „Důvodem, proč se v uvedené faktuře vyskytuje slovo „ekodukt", je ten, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové realizační dokumentaci," dodala.

Stavební společnost Skanska se také brání, ale s poněkud odlišnými argumenty: „Před pozastavením výstavby mostu pro zvěř (ekoduktu) již společnost Skanska provedla část přípravných prací. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce,

které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny," reagoval pro Aktuálně.cz Leoš Verner z tiskového oddělení společnosti.

Miroslav Kutal z Hnutí DUHA ale řekl: „Je to evidentní podvod za desítky milionů. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Dodatečné výmluvy, že faktury sice proplatili, ale ne za fiktivní stavbu, která je na nich uvedená, nýbrž vlastně za něco úplně jiného, nepůsobí moc věrohodně. Veškeré zelené mosty u nás ve skutečnosti stály pouhé dvě tisíciny z toho, co stát v posledních jedenácti letech za dálnice utratil."