České dráhy od prosince ruší dopravu na pěti místních tratích

Nový jízdní řád přináší pět zastavených lokálek, dražší zpáteční jízdenky a méně rychlíků. Přátelé železnic by měli být víc slyšet a vidět, aby si jich České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a kraje všimly.

Jiří Guth

22.11.2010 19:14

171193_mediafax_vladimir_stehlik

Podle nového jízdního řádu utrpí lokálky i rychlíky. Veřejné dopravě jako systému to jistě nepomůže. Foto Vladimír Stehlík, Mediafax

Související

S novým železničním jízdním řádem, který začne platit druhou prosincovou neděli, připravily České dráhy další změny v systému jízdného. Výsledkem bude nejspíš zvýšení tržeb, z pohledu cestujících tedy zvýšení výdajů na cestování vlakem.

Během platnosti jízdního řádu by měli další dopravci začít s osobní dopravou. Kromě mediálně známé (a zdatné) společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury to bude například Vogtlandbahn ze skupiny Arriva na Liberecku a Wagon Slovakia, která chystá soukromý noční expres z Prahy do Košic. Počet celkově ujetých „vlakokilometrů“ se ale sníží, a to asi o jedno procento.

Na pěti lokálkách skončí během platnosti jízdního řádu provoz zcela. Vlaky přestanou doopravdy nebo formálně jezdit na tratích Heřmanův Městec – Chrudim město, Velká Kraš – Vidnava, Moravské Budějovice – Jemnice, Dívčice – Netolice a Litovel – Mladeč. „Žádná z těchto tratí nebude zrušena,“ připomíná dopravní expert Michal Skala. „Naopak o nemálo tratí projevili zájem soukromí dopravci, kteří zde v průběhu příštího roku zahájí provoz.“

Pět jiných tratí se ale má docela zrušit, tedy zjednodušeně řečeno, mají se tam vytrhat koleje. Na žádost Správy železniční dopravní cesty už ministerstvo dopravy zahájilo příslušné správní řízení.

„České dráhy již druhým rokem nepřistupují k žádnému zásadnímu zdražení. V podstatě nezvyšujeme plošně základní jízdné, ale upravujeme pouze ceny některých obchodních nabídek," uvedl pro ČT24 ředitel odboru produktů a obchodu ČD Jiří Ješeta. Systém bude podle něj jednodušší.

Základní jednosměrné jízdné sice zůstane beze změny, stejně jako zlevněné zákaznické jízdné, zvýší se ale cena zpátečních jízdenek. Dosud byl zpáteční lístek o desetinu levnější než dva jednosměrné, nově bude levnější pouze o pět procent. O sto korun dražší bude také víkendová síťová jízdenka SONE+, která platí celý den ve všech vlacích ČD pro jednoho nebo dva lidi starší 15 let a až tři děti.

Některé další zvláštní typy jízdenek a služeb budou zrušeny (eLiška) nebo zároveň se změnou podmínek přejmenovány (ČD Net Region). Zdražení se obecně dotkne především turistů a jiných cestujících, kteří vlak nepoužívají k dennímu cestování do zaměstnání nebo do školy.

Mezi Prahou a Hradcem Králové, resp. Českými Budějovicemi, ubude několik rychlíků. Na lince Praha – Olomouc – Ostrava/Vsetín – Žilina nastane zásadní změna kategorií vlaků. Z dosavadních spojů IC/EC zbylo jenom málo, většina vlaků nově pojede v kategorii expres, uvádí ČT24. Výrazně se s novým jízdním řádem zlepší železniční spojení do Polska, definitivně ale končí přímé železniční spojení České republiky a Chorvatska a také noční spojení Prahy s Vídní se zhorší.

Na rozdíl od meziregionálních a mezinárodních spojů bude posílena vnitro- a příměstská železniční doprava v některých velkých městech v Čechách, například v Praze nebo v Plzni.


A co si myslíte vy? Diskuse (3 příspěvky)

Lepenka

Michal Špína - komparatista

Několik letmých upřesnění Úterý, 23.Listopadu 2010, 01:25:53

* Praha - Budějovice: jedná se jen o omezení jízdy, tj. jeden pár rychlíků nepojede v neděli a dva v sobotu, v pracovní dny se nic nemění. * Praha - Hradec: zde se skutečně ruší jeden dopolední pár + 1 o víkendu. * K tomu se ruší dopolední pár "pomalých rychlíků" mezi Prahou a Olomoucí.

Dál se ruší, pokud vím, polní osobáky Bakov - Dolní Bousov.
v mezinárodní dopravě končí večerní R Praha - Linz s přímými vozy do Curychu a Záhřebu.

Kde se naopak přidává:
* Praha - Úvaly bude ve špičce čtvrthodinový takt
* O víkendu pojede "Městská linka" nejen do Libně, ale až do Hostivaře. V prac. dny zas vlaky z "provizorní" zast. Na Knížecí po Semmerinku do Hostivice.
* Zahuštěné odpoledne Praha - Vrané/Vlt.
* Jihočeský kraj zalepuje ty nejhorší díry, co nadělal loni (např. Milevsko)
* V Plzni bude jezdit linka Kozolupy - město - Blovice
* Do Polska: jednak víc vlaků na přechodu v Lichkově, jednak obnovení (sporadického) provozu z Harrachova do Szklarské Poręby.

Pokud jde o "veřejnou dopravu jako systém" v popisku fotky, pak jí může paradoxně víc uškodit zrušení jednoho rychlíku do Budějic, který veze 200 lidí, než zrušení celé trati, např. Heřmanův Městec – Chrudim. Proškrtávání vlaků v "sedlech", které přišlo loni a teď je tu zas, je ošemetné taky proto, že se naoko ušetří, jenže se tím naruší taktový systém, jehož smyslem je taky to, aby člověk věděl "jede mi to každou hodinu vždycky ve čtvrt" a nemusel vždy znovu studovat JŘ. Když si po roce zvykne a pak zničehonic nedobrovolně stráví na nádraží o hodinu víc, příště si cestu veřejnou dopravou rozmyslí. (Pokud má na výběr.)

Lepenka

Michal Špína - komparatista

a k jízdnému Úterý, 23.Listopadu 2010, 01:31:57

eLiška se neruší, ale inkorporuje do nabídky s nevábným názvem (SporoTiket), ale se solidní možností využití, a to i pro ty, kdo jsou out a nemají inKartu.

Jeden příznivec železnice čili šotouš vytvořil pěkné a přehledné mapky; tak třeba pro Brňáky:
http://maps.google.com/maps?ll=49.9%2C15.5&z=8&t=p&output=embed&q=http:%2F%2Fwww.k-report.net%2Fdiscus%2Fmessages%2F28%2Fsporotiket-brno-199000.unk
nebo pro Plzeňáky:
http://maps.google.com/maps?ll=49.9%2C15.5&z=8&t=p&output=embed&q=http:%2F%2Fwww.k-report.net%2Fdiscus%2Fmessages%2F28%2Fsporotiket-plzen-199009.unk

Petr Ziegler - Vedoucí

Pokusný balónek Úterý, 23.Listopadu 2010, 08:19:0

Skala sice říká "žádná nebude zrušena", ale víme jak takové neprovozované tratě končí. Jako těch 5 dalších, co se (pro někoho konečně - šrot, atp.) budou fyzicky likvidovat. Pomáhá tomu celkové mínění veřejnosti, kde je mezi mnohými zakořeněn názor (vůbec nechápu proč, je to jako srovnávat hrušky s jablky) že vyspělost konkrétní země se měří počtem automobilů a naopak počtem kilometru žel. tratí na jednoho obyvatele. V prvním případě je žádoucí aby bylo číslo co nejvyšší, v druhém samozřejmě naopak.
Krásný "úkrok stranou" je pak víceméně pouhá proklamace "přeměníme lokálku na cyklostezku". Což považuji za neuvěřitelné plýtvání. Rekonstrukce původní trati většinou vychází podstatně levněji, než realizace jakési lepší polní cesty v tělese dráhy.
Takže balónek byl vypuštěn. Příště "zracionalizují" 20, 30, nebo 60 tratí? Začínat se musí postupně, "aby se neřvalo".
PZ

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.