Škoda Auto chce po lidech práci šest dní v týdnu

ČTK

Odboráři nejsou proti návratu k šestidennímu pracovnímu týdnu, ale požadují, aby šesté směny byly dobrovolné a placené s příplatkem. To automobilka zatím nenabízí.

Automobilka Škoda Auto chce v příštím roce od ledna do března přidat každý týden o jednu směnu navíc na montáži modelu Octavia v hlavním závodě v Mladé Boleslavi a montáži Roomsteru ve Vrchlabí. Mělo by to být v noci z pátku na sobotu.

V Kvasinách plánuje příští rok od března do prosince vyrábět také v dalších směnách navíc, a to v sobotu. Odboráři nejsou proti, ale nechtějí práci v sobotu započítávat na flexikonta a požadují sobotní příplatky. Vyplývá to z dalšího kola kolektivního vyjednávání, jehož podrobnosti odboráři Škodovky zveřejnili ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

Firma podle odborářů plánuje, že v prvním čtvrtletí příštího roku využije pro práci během sobot flexikonta. Odbory KOVO jsou ale proti. Flexikonta byla zavedena v době krize jako prostředek pro udržení zaměstnanosti.

Tehdy flexikonta zachránila práci pro dvanáct set zaměstnanců. Dělníci byli v určitou část roku doma a chybějící hodiny si měli nahradit, až bude továrna zase vyrábět více.

Odboráři nyní požadují, aby práce v sobotu byla dobrovolná a finančně motivovaná. Dříve dělníci dostávali sobotní příplatky a prémie. Firma plánuje, že by se v Kvasinách příští rok vyrábělo od března do prosince ve třech směnách šest dní v týdnu, zatímco dnes je pracovní doba pětidenní.

Naopak u Fabie automobilka předpokládá, že se bude montovat stále ve dvou směnách pět dní v týdnu. „Zavedená flexikonta pracovní doby umožňují podle potřeby rozšířit počet směn, a pružně tak reagovat na zvýšenou poptávku zákazníků," připomněl mluvčí automobilky Rudolf Dreithaler.

Hlavní úseky montáže vozů Fabia a Roomster pracují nyní ve dvousměnném provozu, na tři směny pak montáž vozů Octavia, Yeti a Superb. Ve třech výrobních závodech Škoda Auto v České republice (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) pracují zaměstnanci v několika desítkách různých modelů pracovní doby.

Odboráři nyní s automobilkou vyjednávají o roční pracovní době a o mimořádné prémii. Jak pro zpravodaj Škodovácký odborář uvedl předseda odborů Jaroslav Povšík, výše prémie bude ještě předmětem složitého vyjednávání. Škoda Auto průběh kolektivního vyjednávání nekomentuje.